2007′de Teknoloji, Medya ve Telekom nasıl şekillenecek?

17 Ekim 2009 0 Yazar: Musa Savaş

Araştırma, danışmanlık ve denetleme firması Deloitte, her yıl düzenli olarak hazırladığı “Teknoloji, Medya ve Telekom” raporunun 2007 nüshasını açıkladı. Deloitte, söz konusu raporu dünya çapında teknoloji, medya ve telekom alanında uzmanlaşmış 5 bin iş ortağı ve yöneticiyle görüşmeler yaparak hazırlamış. Rapor oldukça uzun. 10 başlık altında sizin için özetleyelim istedik.

İşte Deloitte raporunda teknoloji, medya ve telekom alanındaki yeni trend öngörüleri:

  1. Herhangi bir bilgisayar gerektirmeden internete doğrudan bağlanan eposta cihazları ve medya oynatıcıları gibi bir dizi küçük, basit ve de ucuz alet internet kullanımında büyüme başlatacak. Bilgisayar kadar karmaşık olmayan internet radyo alıcıları, alışveriş terminalleri, el ansiklopedileri gibi araçlar da üretici firmalarına önemli fırsatlar doğurabilecek.

  2. Kullanımı daha da yaygınlaşacak internetin ne kadar tarafsız olduğu tartışması başlayacak. Tabii ki tartışmanın merkezine internette devlet düzenlemesi oturacak. Bu tartışma tüm ülkelerde yapılacak. Çünkü bu tartışmayı tetikleyen unsur internette sansür değil, bazı internet servis sağlayıcıları ve telekom operatörlerinin kendi sundukları hizmet ve uygulamalara daha hızlı erişilmesini sağlarken, diğer sitelere erişim hızını düşürmek istemeleri olacak. Nitekim geliştirme yatırımları yapılmazsa, erişim hızlarının sürekli arttığı ve fiyatların düştüğü günlerin sonuna yaklaşıldığı herkesçe biliniyor.

  3. 4.5 milyar dolarlık küresel cep melodisi pazarı, dijital müzik pazarından oldukça büyük. Dolayısıyla asıl kar, kolay indirilebilen, en küçük dosyalara ve en küçük bant genişliğine dayanan SMS mesajları ve cep telefonu hizmetlerinden gelecek. Bir karşılaştırma yapacak olursak, tanesi ortalama 20 sent olan SMS mesajlarının 1 megabaytından bin 400 dolar gelir elde ediliyorken, film satışında megabayt başına ancak 13 sent kazanılabiliyor. Şirketlerin bu durumu görüp de bu fırsatı ne kadar değerlendirebileceklerini ise hep birlikte göreceğiz.

  4. İnternet üzerinden film satışlarının da artması bekleniyor. Fakat yüksek görüntü kalitesine sahip bir filmin 2 Mbit/s hızındaki bir ADSL bağlantısıyla indirilmesi bile çok uzun zaman alabiliyor. Dolayısıyla DVD ortamındaki film satışları bir süre daha cazip seçenek olma özelliklerini koruyacak.

  5. Halk arasında “çöpçatan siteler” olarak bilinen sosyal ilişki siteleri üyelerine yeni fırsatlar sunacak. Kullanıcılarına daha fazla mahremiyet için ücretli üyelik önerecekler. Ayrıca pazarlarını büyütmek için bugüne kadar odaklandıkları gençlerden kopmadan daha üst yaş gruplarına yönelecekler. Çünkü üst yaş grupları mahemiyetlerini korumak için ücret ödemeye daha istekli…

Önümüzdeki yazıda medya ile bloglar arasındaki ilişkiyi ve çevrenin teknolojiyi nasıl şekillenmeye zorladığıyla ilgili kısımları değerlendireceğiz.

(Bu yazının bir kısmı 21 Ocak 2007 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)