Bankalar ne zaman farkına varacak?

3 Kasım 2010 0 Yazar: Musa Savaş

Bankaların web sitelerini detaylı olarak incelediğimde ortaya çıkan sonuç bir hayli şaşırtıcıydı. Birçok bankanın web sitesi tamamen Internet Explorer tarayıcısı için tasarlanmıştı. Diğer tarayıcıları kullanıyorsanız menülerin açılmaması veya linklere ulaşamama gibi problemlerle karşılaşıyorsunuz.

Çeşitli ortamlarda sık sık benzer şikâyetler duyuyordum. Fakat üzerinde durmuyordum. Kullanıcı hatasıdır diye düşünerek dikkate almadığım bu problemi detaylı incelemeye almama ise meslektaşım Cem Kivircik’in su satırları sebep oldu:

“Bir süredir Internet bankacılığı hizmeti aldığım bankamda, kayıtlı olan bir EFT işlemini yapmak istediğimde, EFT yapacağım bankanın “pulldown” mönüsünde yer alan şubelerinin yerinde yeller estiğini gördüm. Bankayı ve şehri seçebiliyor ama şubeyi seçemiyordunuz. Doğrusu daha önce bu işlemleri yaptığım için yadırgadım ve bankayı aradım. Bankanın ismiyle müsemma tatlı bir bayan yetkili bana yardımcı olmaya çalıştı. İlk söylediği “Internet Explorer’ınızı açın” oldu… Gülerek IE kullanmadığımı, Mozilla Firefox kullandığımı söyledim. Anlaşılan bu tarayıcının ismini ilk defa duyuyordu. Sonra yine bir umutla, “Explorer kullanmıyor musunuz şimdi?” diye yineledi. Sesinde ayıplayıcı bir ton vardı. Yani nasıl olur da Explorer kullanmazmışım gibi… Dişlerimin arasından tıslayarak konuştuğumu fark ettim. “Kullanmıyorum hanımefendi… Şimdi ben internet bankacılık hizmetinizden yararlanamayacak mıyım?” Bayan yetkili niceleriyle karşılaştığı için hem tecrübeli, hem de muhtemelen bu durumlar için eğitimliydi. “Ben, bilgi işlemle konuşup size döneceğim” diyerek beni bekleterek soğuttu ve geri döndüğünde bir e-posta adresi vererek, işlem ekranımın görüntüsünü bu adrese göndermemi istedi. Bilgi işlem bu ekrana bakarak, sorunu çözecekti.Şimdi ekran görüntüsü alacak ve verilen e-posta adresine göndereceğim. Yani macera devam edecek. Tabii yaşadıklarımı da, burada sizlerle paylaşacağım. Ancak internetten bankacılık hizmeti yapmak ve yaşadığınız sorunlara çözüm bulmak istiyorsanız, yalnızca Internet Explorer kullanmanız gerekiyor. Bu durumdan çıkarttığım ilk sonuç bu…”

Internet’ten bankacılık hizmeti veren bankaların neredeyse tamamını inceledim. Birçoğunda Internet Explorer haricindeki tarayıcı programlar maalesef verimli çalışmıyor. Bankaların bazıları söz konusu sitelerini kendi içlerinde kurdukları bir ekibe yaptırırken bazıları ise bu hizmeti dışarıdan alıyor. Tarayıcıların Pazar paylarına baktığımızda Internet Explorer’ın yüzde 85 gibi bir paya sahip olduğunu görüyoruz. İkinci sırada yüzde 10 ile Mozilla Firefox geliyor. Geri kalan yüzde 5’i ise diğer tarayıcılar paylaşıyor. Yalnız sunu hemen belirtmeliyim ki bu veriler çok güvenli değil. Sürekli değişmekte. Kendi çevremde yaptığım basit bir araştırmada gördüğüm ise çok daha ilginç sonuçlar ortaya koydu. Yakın çevremdekilerin yüzde 50’si Mozilla Firefox kullanıyor ki bu rakama ben de dâhilim. Diğer yüzde 50 ise Internet Explorer kullanıyor. Niçin mi Mozilla Firefox kullanıyoruz? Çünkü daha hızlı. Bankalara duyurulur.

(Bu yazının bir kısmı 1 Nisan 2007 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)