Beş milyon ne zaman oluruz? « Musa Savaş

Arşivler

Beş milyon ne zaman oluruz?

Hatırlarsanız bundan iki ay evvel eksik bir bilgilendirme ile karşı karşıya kalmıştık. ADSL abone sayımız beş milyon oldu diye bir basın bülteni geçilmiş ve kaynak olarak da Point Topic firması gösterilmişti. Biz de bahsedilen firmanın sözü edilen raporlarına ulaşmış ve öyle olmadığını söylemiştik.

Point Topic firması 2008 yılının birinci çeyreği ile ilgili raporunu da açıkladı. Maalesef çok yaklaşmamıza rağmen hala beş milyon olamadık. ADSL abone sayımız 2007’nin son çeyreğinden 2008’in ilk çeyreğine yüzde 10,63’lük bir artış göstererek 4.953.000’ e ulaşmış. ADSL olmayan geniş bant kullanıcılarımızın sayısı maalesef 33 binde kaldığı için toplamda 4.986.000 gibi bir rakama ulaşmışız. Görünen o ki 2008’in ikinci çeyreğinde beş milyonu aşacağız.

Peki DSL abone sayımız en fazla kaç milyona ulaşır dersiniz? Birlikte akıl yürütelim. Türk Telekom’un toplam abone sayısı 18 ile 20 milyon arası. Bunun 10 milyona yakını Standart Hatt abonesi. Bunu özellikle belirtiyorum. Çünkü Türk Telekom şayet değiştirmedi ise ADSL abonesi olmak için Standart Hatt abonesi olmak gerekiyor. Mevcut rakam beş milyona dayandığına göre ADSL abone sayımız taş çatlasın sekiz milyon olur. Hiçbir zaman 10 milyon olmaz çünkü birden fazla hat kullanan aboneleri de dikkate aldığımızda iki milyon civarında bir firenin söz konusu olması kuvvetle muhtemel. Yani bu pazar adet bazında en fazla yüzde 60 büyür.

Nitekim ADSL modem konusunda pazar lideri olan Airties, bu gerçeği gördüğü için yurt dışına yönelmeye ve oralara yatırım yapmaya başladı. Bu bağlamda Yunanistan, Ukrayna ve Rusya’ya yatırımlar yapıyor. Fakat bence Yunanistan ve Ukrayna pazarları çok büyük pazarlar değil. Oralara yatırım karlı olmayacaktır. Prestijden öte bir anlamı yok. Fakat Rusya pazarı hala çok bakir ve oldukça parlak bir gelecek vaad ediyor. Rakamlar gösteriyor ki en geç 2015’e Türkiye’deki ADSL pazarı doymuş olacaktır.

Acı olansa ülkemizdeki internet kullanıcılarının tek kaynaktan bu hizmeti satın almak zorunda kalmasıdır. Oysa ABD’de ADSL abonesinden daha fazla Kablo İnternet abonesi var. Türksat şayet Kablo İnternet konusunda uyumaya devam ederse 2015’ten sonra malını satacak müşteri bulamayacak. Şu an Türksat, bünyesinde bulunan Kablo İnternet hizmetini pazarlama konusunda neden isteksiz duruyor bir anlam veremiyorum.

(Bu yazının bir kısmı 13 Temmuz 2008 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)

Bir Cevap Yazın