Bilişim yöneticileri ne kadar çevreci?

12 Ocak 2011 0 Yazar: Musa Savaş

Hep merak ediyordum bilişim sektöründe çalışan yöneticilerin çevre bilinci nasıldır diye. İyi olacak hastanın doktor ayağına gelirmiş misali elime bu konu ile ilgili bir araştırma geldi. Araştırmayı Lenovo ve AMD birlikte yaptırmışlar. Yapan araştırma şirketi ise Red Shift Research.

Araştırma 2008 yılının Ocak ayında; İngiltere, Fransa ve Almanya’daki, işletmelerde gerçekleştirilmiş. Çalışan sayıları 500 ile 2500 arasında değişen orta ölçekli işletmeler. Katılan CIO ve BT yöneticisi sayısı 600’den fazla.

Ankete katılan yöneticilerin yüzde 82’si çevreci bir işletme olmanın büyük yatırım gerektireceğini düşündükleri için enerji tasarrufu sağlayan ürünlere daha fazla ödemekten rahatsız olmayacaklarını belirtmişler. Yani bir bakıma bu konulara duyarlıyız ama köklü çevreci yatırımların maliyeti büyük. Biz en iyisi şimdilik enerji tasarrufu ile yetinelim diyerek bir nevi ilgilerini belli etmişler.

Araştırmaya katılan Fransa’daki BT yöneticilerinin yüzde 66’sı, İngiltere’dekilerin yüzde 65’i ve Almanya’dakilerin ise yüzde 50’si, şu anda EPEAT (Electronic Product Environmental Assessment Tool) derecelendirmesine sahip olmayan ya da enerji verimliliği olmayan PC’ler kullandıklarını belirtmişler.

Araştırmanın sonuçlarını dört başlıkta özetleyebiliriz:

1.İşlevsellik, fiyat, enerji verimliliği, tasarım ve marka arasında seçim yapmaları istendiğinde, Avrupa’daki BT yöneticilerinin karar verme sürecini en fazla etkileyen faktör işlevsellik olarak görünüyor.

2.İngiltere’de araştırmaya katılanların çoğu markalara sadık olmadıklarını ve tasarım konusuyla ilgilenmediklerini ifade etti ve yüzde 53’ü işlevselliği seçti.  Ancak, yüzde 31 gibi bir oran daha iyi bir fiyat teklifinin satın alma kararlarını etkilediğini söylüyor.

3.Fransa’daki BT yöneticileri için marka sadakati biraz daha ön plana çıkıyor ve bu açıdan tasarımı da biraz daha yukarıya koyuyorlar. Fransa’da da BT yöneticilerinin yüzde 34’ü işlevselliğin satın alma kararlarını en fazla etkileyen faktör olduğunu belirtiyor. Fiyat faktörü ise yüzde 32 ile az bir farkla ikinci sırada geliyor.

4.Almanya’da ise BT yöneticilerinin yüzde 54’ü işlevselliği satın alma kararının arkasındaki birinci neden olarak seçiyor.  Yine fiyat, yüzde 24 gibi oranla ikinci sırada geliyor.

Sonuç olarak şunları söyleyebiliriz. Avrupa’lı Bilişim Teknolojileri yöneticileri enerji verimliliklerini artırmak istiyor. Ancak, BT yöneticilerinin çoğu ‘Çevre’ ile ilgili yasal düzenlemelerden habersiz.

(Bu yazının bir kısmı 2 Mart 2008 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)