Dizüstülerde geri çağrılan piller

27 Ağustos 2010 0 Yazar: Musa Savaş

Önümüzdeki yıllarda dizüstü bilgisayarlar satış rakamlarıyla tüm dünyaya damgasını vuracak. Bunu söylemek için kahin olmaya gerek yok. Fakat bu pazarda markalar arası paylaşım nasıl olur, işte orası biraz muamma…

Yıllardır üretilen her türlü bilgisayar ürününde zaman zaman çeşitli imalat hatalarına rastlanır. Ürünleri pazara sunan firmalarda hatalarını fark ettikleri an marka güvenilirlikleri gereği bu ürünleri geri çağırırlar. Genel eğilim böyledir.

Bu zamana kadarki geri çağırmalara bir göz attığımızda, genelde her çeşit bilgisayar ürününde hatalı imalattan kaynaklanan bir çok olaya rastlayabiliyoruz. İlginç olanı ise bu olayların çoğunlukla dizüstü bilgisayarlarda olması. Genelde dizüstü bilgisayarların hatalı üretilen pillerinde aşırı ısınmadan kaynaklanan problemler üretici firmaları zaman zaman güç durumlarda bırakıyor.

Dizüstülerde yaşanan bu problemlerden yakın tarihte olan ve aklımızdakalanları sıralayalım isterseniz.

Dell: 2000 yılında Latitude serisinden 7 model ile Inspiron 3700 ve 3800 modellerinin adaptörleri kısa devre ile alev alma potansiyeli taşıyordu. Sonuç; 27.000 adaptör geri çağrıldı.

2004 yılında ise 1 milyon adaptörde elektrik kaçağı rsiki olduğu açıklandı. Sonuç; 35.000 adaptör geri çağrıldı.

Compaq: 2000 yılında Armada E500 ve V300 modellerin adaptörlerinde sorun olduğu duyuruldu. Sonuç 55.000 adaptör geri çağrıldı.

Sony: 2003 yılında Vaio serisinin FRV-25 ve FRV-27 modellerinin modemlerindeki elektrik kaçağı yüzünden 5.600 adet dizüstü geri çağrıldı.

Apple: 2004 yılında 15” PowerBook G4 dizüstülerde aşırı ısınma tesbit edildi. Fakat Apple bu problemi duymamazlıktan geldi.  Hızla müşteri kaybedince bir yıl sonra 12” ve “5” iBook G4 ve PowerBook G4 modellerinin pillerini geri çağırmak zorunda kaldı. Sonuç; hatalı üretilen pil sayısı 128.000.

HP: Bu yıl Nisan ayında hem HP Pavilion serisi hem de Compaq Presario serisi dizüstülerin pillerindeki problem yüzünden geri çağrılan sayı 15.700.

Fujitsu Siemens: 2005 yılında Amilio serisinden tam 250.000 adet dizüstünün pilini geri çağırdı.

Bu liste uzayıp gidiyor. Özellikle son 5 ay içinde yapılan geri çağırmaları ve adetleri yazarsam, dizüstü bilgisayar almaktan vaz geçersiniz diye korkuyorum. O yüzden yazmayacağım ama bu işin iyice laçkalaştığını söyleyebilirim.

Size iki hususu belirtmek isterim. Birincisi, dizüstünüz varsa ve onunla ilgili bir geri çağırılma söz konusu ise sakın ha aldığınız firmadan altın yaldızlı bir mektup beklemeyin. Bu konuda sizin baş vurmanız gerekiyor. İkinci husus ise firmaların bu geri çağırmaları duyurduktan sonraki gerçekleşmeler hakkında aynı şeffaflığı göstermemesi. Örneğin firma 30.000 adetlik geri çağırma yapmış. Bu geri çağırma neticesinde kaç bin adetinde değiştirme gerçekleşmiş? Sormazsanız söylemiyorlar. Gerçi bazıları sorsanızda söylemiyorlar. Yani gerçekleşmeler tam bir muamma.

Bu geri çağırmalar konusunda en son açıklamayı 17 Ekim’de Sony yaptı. 90.000 adet Vaio marka dizüstünü pil problemi nedeniyle geri çağırıyor.  Buraya kadar normal. Fakat aynı duyuruda diyorki bu geri çağırma Japonya ve Çin’deki dizüstüleri kapsar. İşte burası normal değil. Ben eminim ki Sony’nin Türkiye yöneticileri şimdilerde kara kara düşünüyorlar. Çünkü Sony yakın zamanda Vaio marka dizüsütleri ile ilgili olarak Türkiye’deki ithalatçıları ile olan anlaşmalarını fesh etti. Şu sıralar yeni bir marka müdürü atadı. Önümüzdeki aylarda yeniden yapılanmayı tamamlayıp bir lansman ile bu durumu duyuracaklarını tahmin etmek zor değil. Fakat bu yeni yöneticilerin 150.000 civarında olduğu tahmin edilen Vaio kullanıcılarını bu konuda nasıl ikna edeceklerini doğrusu merak ediyorum. Diğer markaları değilde neden bunu merak ettiğimi sanırım siz de merak ettiniz değil mi? Türkiye’deki dizüstü kullanıcıları içinde en örgütlü kullanıcı topluluğu bu markaya aitte ondan. Bu kullanıcıların Klüp Vaio diye bir toplulukları var. Her şeylerini orada paylaşıyorlar. Doğrusu bu konuda Klüp Vaio’nun nasıl bir yol takip edeceklerini doğrusu merak ediyorum.

Gerek dergi olarak gerekse de kişisel olarak bizler her zaman tüketicinin yanında yer aldığımız için benim tavrım zaten belli: “Sony!.. Akıllı ol!..”

(Bu yazının bir kısmı PC Magazine dergisinin Kasım 2006 sayısında yayınlanmıştır.)