Dünya ile iletişime nasıl geçiyoruz?

1 Eylül 2010 0 Yazar: Musa Savaş

Geçen haftaki yazımızda Google’ın Maps (Haritalar) hizmetindeki bir eksikliği yazmıştık. Bu eksikliğe hem şaşırdığımızı hem de sinirlendiğimizi yazmıştık. Kısaca hatırlatayım. Şöyle demiştik: “Bizim kafamızı en çok karıştıran ve dolayısı ile sinirlenmemize sebep olan şey Kıbrıs haritası. Kıbrıs haritasını 50 metreye kadar yakınlaştırıp baktığınızda şaşıracaksınız. Bu işlemi yaparken özellikle Lefkoşa üzerinde yapın. Çok daha iyi göreceksiniz. Rum kesiminde caddeler sokaklar Rumca yazılmış. Fakat bizim taraf bomboş. Evet, yanlış duymadınız. Caddeler sokaklar var ama hiçbir şey yazmıyor. Ne Türkçe, ne Latince ne de Rumca. Bir düşünün. Ticari bir şirket için ne kadar mantıklı bir davranış bu? Bir tarafta Rum (yaklaşık 750 bin nüfus) ve Yunanlar (yaklaşık 12 milyon nüfus). Diğer tarafta KKTC (yaklaşık 250 bin nüfus) ve Türkiye (yaklaşık 75 milyon nüfus). 13 milyon kişi için 75 milyonun hassasiyeti göz ardı ediliyor.”

Google’ın haritalar üzerindeki bu eksikliğini düzelttiğini gözlemledik. Artık KKTC’de de istediğiniz yeri bulmakta zorlanmayacaksınız. Özellikle de dışarıdan gelen turistler için faydalı olacaktır.

Elimizden düşürmediğimiz cep telefonlarına baktığımızda KKTC’nin dünya ile iletişimini sağlayan mobil operatörleri KKTCell ile Telsim’in (nam-ı diğer Vodafone) bazı uygulamaları aklımıza takılıyor. Türkiye’de Telsim, Vodafone tarafından alındıktan sonra ismi değiştirildi. Fakat KKTC’deki Telsim’in ismini değiştirmeye nedense gücü yetmedi. Ben bunun nedenlerini araştırdığımda bana yine bir sürü gerekçe sayıldı. Her şey gelip KKTC’nin uluslararası arenada tanınmamasına dayanıyor. Fakat ben bunu kabul etmiyorum. Şirketlerin ticaret yaptıkları ülkelerin iç ve dış dinamiklerine saygılı olmasına bir şey dediğim yok. Fakat unutmamak lazım ticaretin dini ve milliyeti olmaz. Telsim’in doğru olanı yapması için illa da bir tüketici hareketi mi başlatmak lazım!

Diğer taraftan bu mobil operatörler adanın dünya ile irtibatını sağlarken hangi yöntemi kullanıyorlar. Kablo üzerindeki ses hatlarından mı çıkıyorlar? Yoksa uydudan mı? Yoksa VoIP mi (Voice over IP) yapıyorlar?

Lafı fazla uzatmadan doğrudan konuya gireyim. Edindiğimiz bilgilere göre mobil operatörlerimiz VoIP üzerinden dünyaya bağlanıyorlar. Ne var bunda diyebilirsiniz? Doğru, kullanıcılar için hiçbir şey yok. Fakat şimdi sıralayacağım sorulara cevap verecek bir mobil operatör yetkilisi arıyorum. Bu sorulara verilecek cevaplar inanın kafamızı çok aydınlatacak.

Sorularımız:

1.Mobil operatörler uluslararası çıkışları hangi yöntem üzerinden yapmak zorundalar. Kablo üzerinden ses hatları mı? Uydu mu? VoIP mi?

2.Bir bakıma veri hatları üzerinden ses taşıma olan VoIP üzerinden mobil operatörlerin ses taşıması yasal mı değil mi?

3.VoIP üzerinden mobil operatörlerin ses taşıması şayet yasal değilse, mobil operatörlerin maliyetlerini minimize etmek için bu yöntemi kullandığını neden duyuyoruz?

4.Bu yöntemi kullanmanın ülke ekonomisine kaybının boyutları nedir?

Bu sorulardan amacımız mobil operatörleri zan altında bırakmak değil. Aksine gerçekleri bilmek ve şeffaflığı sağlamak. Çünkü ticareti ne kadar şeffaf yaparsanız kazancınız o kadar şaibesiz olur.

Yukarıdaki sorularımıza cevap verecek herkese bir e-posta uzaktayız.

(Bu yazının bir kısmı 19 Mayıs 2010 tarihli Star Kıbrıs gazetesinde yayınlanmıştır.)