Güvenlik mi, güvenilirlik mi?

Son yılların popüler teknolojisi ‘Bulut Bilişim’ (Cloud Computing) ülkemizde yatırımlarla da gündeme gelmeye başladı. 2012 ile birlikte iki şirket bu konuda yaptıkları yatırımları açıklayarak artık satışa başladıklarını açıkladılar.

İlk olarak Cloudturk böyle bir hizmeti şirketlere sunduklarını açıkladı. Cloudturk, Anadolu Grubunun bir şirketi. Bu hizmeti Anadolu Bilişim Hizmetleri ve HP ile birlikte sunuyor. Cloudturk Genel Müdürü Mustafa Yazıcı sundukları bu hizmeti ve öngörülerini bize şöyle özetledi: “Gerçek bulut teknolojisini Türkiye’ye getirerek işe 72 güçlü sunucuyla başladık. Türkiye’de IaaS (Infrastructure as a Service) kullanımının hızla kabul göreceğini ve yaygınlaşacağını öngörüyoruz. Ayrıca, Türkiye’deki firmalar kiralama modeline genel anlamda sıcak bakıyor. Güvenlik standartlarını uygulayan ve bu doğrultuda Hizmet Seviyesi Anlaşması düzenleyen IaaS sağlayıcılarının oluşmasıyla, firmalar yeni yatırımlarını IaaS üzerine yapmaya başlayacak. Bu durum IaaS’in çok hızlı bir ivme ile büyümesine imkân tanıyacaktır diye düşünüyoruz. Aynı zamanda, Türkiye’de oluşmakta olan bilişim girişim sermayesi miktarında da ciddi bir artış gözlemlenecektir. Firmalar başlangıç maliyetlerini aşağı çekmekle beraber, küresel pazarda hizmet sağlama esnekliğine de kavuşacaktır.”

Bulut Bilişim alanındaki yatırımlarını açıklayan diğer şirket Türk Telekom oldu. Bulut bilişim teknolojisi ve Türk Telekom’un bulut bilişim altyapısı hakkında bilgi veren Türk Telekom Teknoloji Başkanı Timur Ceylan, “Şimdiye kadar bulut bilişim teknolojisi ve veri merkezi için yaklaşık 40 milyon dolarlık yatırım yaptık.  Bulut bilişim sadece sunulan teknoloji değil bir yaklaşım modelidir. Arka planda tecrübe, bilgi birikimi, fiziksel ve teknolojik altyapıyla birlikte müşterilerimize sağladığımız faydanın bütünüdür. Türk Telekom olarak bulut bilişim teknolojisinin tüm altyapı bileşenlerine sahibiz ve bu sayede müşterilerimize uçtan uca çözüm sunabiliyoruz” dedi.

Türk Telekom tarafından sunulan bulut bilişim çözümlerini anlatan Türk Telekom Pazarlama ve İletişim Başkanı Erem Demircan, “Bulut bilişim hizmetlerinden faydalanmanın anahtarı yaygın erişim altyapısı. Yaygın altyapımızla bulut bilişim teknolojisinin Türkiye’nin her köşesinden ulaşılabilir olmasını sağlayarak kullanımı arttırıyoruz. Bulut bilişim çözümlerimizi, global firmalarla iş ortaklıkları çerçevesinde daha güçlü hale getiriyoruz. Sektörel çözümlerimizle sağlık, turizm, eğitim, güvenlik sektörleri başta olmak üzere her sektörde müşterilerimizin iş yapış şekillerine değer katan çözümler sunuyoruz” şeklinde konuştu.

Tüm bunlar tamam da nedir Bulut Bilişim? NIST’in (National Institute of Standarts and Technology –  ABD Ulusal Standartlar ve Teknoloji Enstitüsü) tanımına göre şöyle bir şey: “Bulut bilişim, düşük yönetim çabası veya servis sağlayıcı etkileşimi ile hızlı alınıp salıverilebilen ayarlanabilir bilişim kaynaklarının paylaşılır havuzuna, istendiğinde ve uygun bir şekilde ağ erişimi sağlayan bir modeldir.” Sizlerde anlamakta zorlandınız değil mi? Biz en iyisi bize göre bir tanımlama yapmaya çalışalım. Bulut Bilişim; ihtiyacımız olan uygulamaları ve verileri kullanırken donanım-yazılım alt yapısının kaynağını (somut varlığını) bilmeden soyut bir şekilde kullanmamızı sağlayan, kaynakları ihtiyacımıza göre daha hızlı ve esnek bir şekilde ayarlayabilmemize imkan veren, maliyetleri düşürürken zaman tasarrufu sağlayan bir teknolojidir. Avantajları ise üç başlık altında sıralanabilir. Kolay erişilebilirlik, kolay yönetilebilirlik ve güvenlik.

2012 içinde bu alanda daha başka şirketlerde önümüzdeki aylarda yeni yatırımlarını açıklayacaklar. Ciddi bir pazar ortaya çıkacak. Fakat beni endişelendiren asıl şey ortaya çıkmakta olan bu pazarın daha başlangıcında bazı tedbirler alınmazsa ciddi bir imaj kaybı yaşayabileceğini düşünmem. Bir örnekle anlatayım: “Şirketler çoğaldı. Ben de bunlardan biri ile çalışıyorum. Fakat çalıştığım şirket maddi sıkıntı yaşadı. Bir alacaklısı mahkeme kararı ile geldi server’ları haciz etti ve kaldırdı götürdü veya bir şekilde ihtiyati tedbir kararı aldırdı. Ne olacak? Gitti benim veriler.”

İşte burada bu şirketlerin en çok gözardı ettiği şey ortaya çıkıyor: Güvenilirlik. Bunu sağlamanın en güçlü yolu ise finans ve sigorta sektöründe olan reasürans benzeri bir yapılanma. Böyle bir yapılanma tüketici gözünde bulut şirketlerinin birer itibar müessesi haline gelmesini sağlayacaktır.

Bu konuda öncü rolün Türk Telekom’a düştüğünü söylememe gerek var mı? Bizden söylemesi.

(Bu yazının bir kısmı 29 Ocak 2012 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)

You may also like
Tabletler hakkında şeytani düşünceler
IBM’de neler oluyor?

Bir Cevap Yazın

%d blogcu bunu beğendi: