İnternet Güvenliği pazarı beş yıl daha büyüyecek

27 Eylül 2011 0 Yazar: Musa Savaş

Bilgisayar güvenliği pazarı internetin vazgeçilmez haline gelmesiyle evrim geçirdi. İsmi artık İnternet Güvenliği pazarı. Bu pazarda dünya genelindeki oyuncuların önde gelenlerinin sayısı bir elin parmakları kadar. Onlardan biri olan AVG’de bir süre önce sessiz sedasız girdiği Türkiye pazarında çok hızlı mesafe katetti. Çıkardığı yerelleştirilmiş ürünlerle de ülkemiz pazarına uzun soluklu baktığını, gelip geçici bir oyuncu olmadığını gösterdi.

Geçtiğimiz günlerde ülkemize gelen AVG Technologies Gelişen Pazarlardan Sorumlu Başkan Yardımcısı Gareth Williams’a İnternet Güvenliği pazarı genelinde ve AVG özelinde bazı sorular sorduk. Oldukça ilginç cevaplar aldık. Diğer rakipleri ile kıyaslandığında AVG’nin Türkiye pazarına geç girdiği şeklinde bir izlenimimiz olduğunu söylediğimizde bizim gibi düşünmediğini belirterek  şunları söyledi: “Geç kaldığımızı düşünmüyoruz. Çünkü Türkiye’de 500 bin kullanıcımız var. Rakiplerimiz pazarlama konularında Türkiye’de bizden daha aktif durumdalar. Fakat biz doğru zamanda girdiğimizi düşünüyoruz. Bir gözlemimi sizlerle paylaşmak istiyorum. Rakiplerimiz uzun zamandır Türkiye pazarındalar ama iyi iş çıkardıklarını sanmıyorum. Son birkaç gün içinde pazardaki bazı rakamlara baktık. Yaklaşık internet kullanıcıları rakamlarına baktığımızda Gartner tarafından tahmin edilen pazar büyüklüğün 26,8 milyon dolar. Bu rakamı toplam rakiplere böldüğümüzde kişi başı bir dolardan daha az bir rakam 0,8 dolar gibi bir rakam çıkıyor. Bu demekki Türkiye’de insanlar güvenlik konusunda bir dolardan daha az para harcıyorlar. Bu konuda ABD’deki ortalama harcama miktarı 10,66 dolardır. İngiltere’de 7,68, Rusya’da 1,77, İsrail’de 4,68, Brezilya’da 10,92, Çin’de de 0,52 dolar. Bu analize göre baktığımızda Türkiye’de Internet Security alanında bir eksiklik olduğu söylenebilir.”

Rakamlar bunları söylerken unutulmaması gereken bir gerçekte ücretsiz sürüm kullanımı. Bireysel Türk kullanıcısına baktığımızda genelde ücretsiz sürümleri tercih ettiğini görüyoruz. Ücretsiz sürüm kullanımı sadece Türkiye’ye özgü değil. Başta ABD ve İngiltere olmak üzere tüm dünya ülkelerinde ücretsiz sürüm kullanımı oldukça fazladır. AVG’nin tüm rünyada 80 milyon kullanıcısı var. Son 9 senede internet kullanıcılarının yüzde 1200 büyüdüğünü dikkate alırsak İnternet Güvenliği pazarının nasıl devasa boyutlara ulaşacağını kestirmek zor değil.

Merak ettiğimiz diğer bir konu ise gözlemlediğimiz evrimleşmeydi. Bilgisayar güvenliği ile ilgili bu pazar daha önceleri Antivirüs pazarı olarak adlandırılırken günümüzde bu tanım bir evrim geçirdi ve Internet Security (İnternet Güvenliği) ismini aldı. Daha önceleri Firewall (Güvenlik duvarı), Spyware (casus yazılımlar) gibi farklı pazarlarda vardı. Günümüzde artık Internet Security adı etrafında hepsi bir isim altında toplandı. Bu evrimleşme AVG’nin rakamlarında nasıl görünüyordu. Bu Internet Security kavramı artık oturacak mı? Yoksa hala satış rakamlarınıza bakıldığında Firewall, Spyware ve diğer yazılımlar ayrı ayrı satılacak mıydı? Willams oldukça net bir cevap verdi: “Gidilen doğrultu Internet Security kavramıdır. Ben de böyle düşünüyorum. Bu gidişat içinde farklı trendlerde barındırıyor. Birincisi; Davranışsal antivürüs araçları ve Internet Security kavramı öne çıkıyor. Artık güvenlik pazarında da 2.0’a geçiliyor diyebiliriz. İkincisi; internet kullanıcları artık daha az teknik oldukları için güvenlik yazılımlarının detaylarını yönetebilme yetkinliğine sahip değiller. Ürünlerin bizim ürünlerimiz gibi kolayca yükleniyor, kolayca yönetiliyor ve sistem performansını minimum etkiliyor olması lazım. Üçüncü trend, son kullanıcı bazlı güvenliğe daha fazla kayış olduğunu görüyoruz. Özellikle iş saatlerinde çok önemli. Çünkü çalışanlar artık dizüstü ile bağlanıyor.

İlginçtir. Ekonomik krizin aksine bu pazarın rakamları iyi gidiyor. Gartner analizlerine göre düzenli bir büyüme söz konusu son yıllarda. Önümüzdeki beş yıl içinde de sürekli büyüme bekleniyor. AVG olarak da bu trendleri gördüklerini belirtiyor Willams. Bu pazarda krize rağmen bir büyüme söz konusu. İnternet Güvenliği pazarını böyle bir gelecek bekliyor. Siz siz olun kişisel bilgisayarınızın güvenliğini ihmal etmeyin.

(Bu yazının bir kısmı 31 Ocak 2010 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)