Internet reklamları 20 milyar doları geçiyor

6 Aralık 2010 0 Yazar: Musa Savaş

Internet reklamları pazarının büyüklüğünü hiç merak ettiğiniz oldu mu? Eminim ki olmuştur. Sizlerle son verileri paylaşayım. Interactive Advertising Bureau ve PriceWaterhouseCoopers tarafından yapılan araştırmanın sonuçlarına göre bu yılın sonu itibariyle internetteki reklamlar için harcanan paranın toplamı 20 milyar doları geçecek.

Bu yılın Nisan ayının başlarında, Google’ın dişe diş bir mücadeleden sonra DoubleClick’i 3,1 milyar dolara satın almasıyla pazara daha da bir hareket geldi. Kimileri bu satın almayı tehlikeli bir tekelleşmeye gidiş olarak yorumlarken kimileri de yıllık cirosu 300 milyon dolar olan DoubleClick’e 3,1 milyar dolar veren Google’ın aklını kaçırdığını söylüyordu. Fakat bu olayın arkasından bütün devlerin çeşitli yollarla bir şekilde bu pastaya dahil olmaya başlaması Google’ın akıllıca bir iş yaptığı konusunda herkesi hem fikir yaptı.

Bu yılın ilk çeyreğinde 4,9 milyar dolar olan toplam internet reklam harcamaları ikinci çeyrekte yüzde 4’lük bir artış göstererek 5,2 milyar dolara dayandı. Geçtiğimiz yılın aynı dönemiyle kıyaslandığında yüzde 25’lik bir artış olduğu görülüyor. Dolayısıyla yıl toplamında pazarın 21 milyar dolara çok yaklaşacağı tahmin ediliyor.

2000 yılının sonunda toplamda 1,9 milyar dolar olan pazar büyüklüğü yine aynı yılın sonlarına doğru başlayan ve .com (dot com) kıyameti olarak adlandırılan büyük çöküşten sonra iki yıl sürekli düşüş gösterdi. Öyle ki 2002’nin üçüncü çeyreğine gelindiğinde 2 yıl öncesine göre yüzde 30’a varan düşüş söz konusu idi. Sonraki dönemde sürekli bir yükseliş gösteren internet reklamları, yalnızca 2004 yılının üçüncü çeyreğinde bir önceki döneme göre düşüş gösterdi. Diğer dönemlerde hep yükseliş trendi içinde olan pazarda 2006 yılı için yapılan toplam harcama 17 milyar dolar ulaştı.

Biz ülke olarak bu pazarın neresindeyiz diyorsanız biraz daha beklemeniz gerekecek. Araştırmalarımız sürüyor.

3G’mi? 3N’mi?

Yapıldı, yapılacak derken, yapılan ve sonrasında iptal edilen bir kamusal etkinlikle hayatımıza giren 3G’nin ne olduğunu anlatmayacağım. Sadece dikkatimi çeken bir kargaşayı sizlerle paylaşmak istiyorum. İhale sürecinde bu konu kimi medya organlarında 3G olarak adlandırılırken kimi medya organlarında da 3N olarak adlandırıldı. Hatta aynı yayının bazı sayfalarında 3G olarak yazılmışken diğer sayfalarında 3N olarak yazıldığına bile rastladım. Peki, bunun doğrusu nedir? Hangisinin kullanımı doğru? Sorularıyla muhatap olunca ilk cevabım hep Hakkı Devrim’e sorun oldu. Fakat üstüme çok gelindi bu konuda. Net bir cevap vermek şart oldu. 3G bildiğiniz gibi “3 Generation” rakam ve kelimesinin kısaltması. Generation kelimesi “Jenerasyon” olarak Türkçeye kazandırılmış olsa da “Nesil” kelimesi sanki daha doğru. Dediğim gibi ben dil bilimci değilim. Fakat doğrusunu öğrenene kadar bundan sonra 3N’yi kullanmaya karar verdi.

(Bu yazının bir kısmı 21 Ekim 2007 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)