IŞİD'ın en önemli silahı: Sosyal Medya « Musa Savaş

Arşivler

IŞİD'ın en önemli silahı: Sosyal Medya

Bu yazıyı yazabilmek için önce insani duyguları bir kenara bırakmak gerekti. IŞİD’ın yaptıklarını tasvip ediyor değiliz. Fakat ortada olan bir gerçek var. Siber dünyayı iyi biliyorlar ve çok iyi kullanıyorlar. O yüzden yazdıklarımızı okuduktan sonra bizi duygusuzlukla suçlamayın lütfen.

Başbakan Yardımcısı ve Hükümet Sözcüsü Bülent Arınç geçtiğimiz haftalarda IŞİD’ın sosyal medya üzerinden Türk katılımcı bulduğunu söyledi. Biz de merak ettik. Acaba bu IŞİD sosyal medyayı neden ve nasıl kullanıyor diye baktık.

Aslında IŞİD sosyal medya kullanımını şaşırtıcı bir yöntemle yapıyor; yaptığı şiddeti, bol kanlı ve onlarca kişiyi infaz ederken çekilmiş görüntüleri açıklıkla ve hatta reklam eder şekilde sergiliyor. IŞİD, mesela bir online foruma onlarca Irak hükümet askerini nasıl acımasızca öldürdüklerini gösteren görüntüler gönderdi. Bu şaşırtıcı çünkü şiddetini saklaması gerekir diye düşünenler var ama aslında durum böyle değil. Neden mi?

Uzmanlara göre; bu şiddet görüntülerinin baş nedeni “güç gösterisi”. Batılı kaynaklar bunu bir kampanya olarak görüyorlar. Yani reklam. Düşmanın moralini bozmak, güç gösterisi yapmak ve yanısıra güç gösterisinin çekebileceği yeni katılımcılara ulaşmak için.

IŞİD bu görüntüleri bir yandan da “ne kadar büyük olduğunu” ispatlamak için yayınlıyor. Çünkü birden bire hızla Irak şehirlerini ele geçiren bu grubun nerden geldiği, nasıl finanse edildiği, kimler tarafından yönetildiği, Irak ordusunu nasıl yenebildiği gibi sorulara karşın, ulaşan haberlerin abartılı olduğuna inananlar da var. IŞİD ise bu görüntü ve videoları “ispat” amaçlı da kullanıyor.

Bazıları El-Kaide ile rekabet edildiğini ve onlara mesaj gönderdiğini düşünüyorlar. Çünkü mesajlar genellikle El-Kaide üyelerinin bulunduğu forumlara gönderiliyor. Mesela Al-Fidaa ya da Shamukh. Önceleri bu durum El-Kaide ile birlikte hareket ettikleri düşüncesine neden olmuştu ama Şubat ayında El-Kaide lideri aralarında sorun olduğunu açıklamıştı. Şimdi iki grup rekabet ediyorlar. Bir bakıma şerde yarışıyorlar. Mesajların frekansı ve güçlü içeriğinin olması, ciddi ve sıkı örgütlü grup duygusu verdiği şeklinde yorumlanıyor.

IŞİD’ın 10.000 askeri olduğu ve 2 milyar dolarlık bir bütçeye sahip olduğu çeşitli raporlarda yazıyor. Komik ama paranın kaynağı bilinmiyor. Bilinen en bariz gerçek; katılımcılar. IŞİD katılımcıları ile genelde internet üzerinden tanışıyor.

IŞİD’ın Twitter kullanımının ise esas mecra olmadığı, sadece algıyı kontrol amaçlı kullanıldığı düşünülüyor. Gerçi Twitter IŞİD’ın bazı hesaplarını kapatmış durumda. Nedeni ise açıklanmadı.

İlginç olan bir nokta daha var. Batılı uzmanlar, IŞİD’ın sosyal medya mesajlarının adeta frekansı olduğuna da dikkat çekiyorlar. Bu nedenle “kampanya” benzetmesi yapılıyor.

İnsanın aklına şöyle bir soru geliyor. “IŞİD sosyal medya üzerinden yaptığı bu algı yönetiminin yansımalarını da takip ediyor mudur? Yani medya takip hizmeti alıyor mudur?” Bu kadar profesyonelce çalışan bir örgüt herhalde bu konuyu da atlamamıştır diye düşünmeden edemiyor insan. 🙂

Tüm bunlara bakıldığında IŞİD’in tüm konularda olduğu gibi sosyal medya kullanımı konusunda da profesyonel destek aldığı söyleniyor. Bu profesyonel desteği verenlerin de çeşitli ülkelerin istihbarat teşkilatları olduğu belirtiliyor. Böyle bir örgüte kim profesyonel destek verir diye sormayın. İnternet sitelerinde uçuşan komplo teorilerine bir göz atın, emin olun fikir sahibi olacaksınız.

Sonuç olarak IŞİD’ın sosyal medya kullanımı uzmanlar (her kimse bu uzmanlar) tarafından içerik olarak olmasa da reklam amaçlı olarak “başarılı” olarak tanımlanıyor.

Bu yazdıklarımız garip ama maalesef gerçek.

(Bu yazı 23 Temmuz 2014 tarihinde yazılmıştır.)

Bir Cevap Yazın