Online reklam pazarı ne kadar büyüyecek?

22 Şubat 2011 0 Yazar: Musa Savaş

Araştırma kuruluşu IDC bir rapor yayınladı. Bu rapora göre 2011 yılı sonunda online reklam pazarının büyüklüğü 106 milyar dolar olacak.

Bu haber profesyonel olsun, amatör olsun tüm internet site sahiplerini heyecanlandırdı. Dolayısı ile bütün dünyanın ABD merkezli ekonomik krizlerle uğraştığı şu günlerde, bu rapor çölde bulunmuş bir bardak su etkisi yaptı.

IDC raporda şunları söylüyor. Online reklam pazarının bu yılın sonunda 65,2 milyar dolar olacağını tahmin ediyor. Dünya reklam pazarının 650 milyar dolar civarında olduğunu düşünürsek, bu rakam yüzde 10’a denk geliyor. Bu, oldukça iyi bir oran. Ayrıca, IDC’nin tahmininin gerçekleşebilmesi için önümüzdeki üç yıl boyunca online reklam pazarının, hız kesmeden yüzde 15 ile 20 arasında büyümesi gerekiyor. Öngörüler gerçekleşir ve 2011 yılında 106,6 milyar dolarlık rakam gerçekleşirse, bu rakam dünya reklam pazarı içinde yaklaşık yüzde 14’e denk gelecek. Yani online reklam pazarı, diğer tüm reklam mecralarının büyüme oranlarında daha yüksek oranlarda bir büyüme gerçekleştirecek.

2011’de bu büyüklüğe ulaşacak online reklam pazarının, kendi içinde nasıl dağıldığına bakacak olursak karşımıza ilginç bir sonuç çıkıyor. Arama motoru reklamları şimdilerde de en yüksek payı alıyor, 2011’de de en yüksek payı almaya devam edecek. Hatta online reklam pastasından aldığı payı yüzde 40’lara doğru tırmandıracak. Online reklam denince bizlerin aklına ilk olarak gelen banner reklamların payı ise yüzde 20’lerde olacak. Üçüncü sırada yüzde 19 ile seri ilanlar olacak. Geri kalan ise çeşitli reklam formatları arasında dağılıyor. Video formatı şeklindeki reklamların ise yıllık yüzde 50’den fazla büyüme göstermesi ve online reklamlar içerisinde kendine hatırı sayılır bir yer edinmesi bekleniyor.

Tüm bu rakamlar gerçekleştiğinde aslan payı 45 milyar dolar ile ABD’nin olacak. İkinci sırayı Batı Avrupa bölgesinin alması beklenirken, Orta ve Doğu Avrupa bölgesi ile Orta Doğru ve Afrika’nın hızlı büyüme potansiyeline sahip olduğu belirtiliyor.

En popüler reklam kategorilerini ise şöyle sıralayabiliriz: Elektronik, pornografi, kumar, bilgi, bilgi işlem. Bu kategorilerin 2011’de de yerlerini koruması ve sektörü sürüklemesi bekleniyor.

Ülkemizdeki rakamlarla ilgili olarak Google EMEA Online Pazarlama Çözümleri Direktörü David Thacker şunları söylüyor: “Türkiye’de online reklamın, tüm reklam pazarı içindeki oranı yüzde 2 iken, bu oran İngiltere’de yüzde 14, ABD’de yüzde 12.” Ülkemizdeki tüm reklam pazarının 4 milyar YTL’yi zorladığını düşünürsek online reklamın payının da 80 milyon YTL civarında olduğunu hesaplayabiliriz. İngiltere’nin sahip olduğu yüzde 14’ü ideal bir oran kabul edersek, ülkemizdeki online reklam pazarının nasıl bir gelecek vaad ettiğini tahmin etmemiz zor olmayacaktır.

Büyür mü derseniz? Dünyadaki büyük ekonomik krize ve ülkemizdeki son bir yıl içindeki siyasi krizlere rağmen, ben kişisel olarak bu pazarın büyüyeceğine inanıyorum.

(Bu yazının bir kısmı 20 Temmuz 2008 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)