Teknoloji Omnibus

Mart ayında İnterpromedya ile Birleşik Araştırmacılar’ın beraber gerçekleştirdiği “Teknoloji Omnibus” isimli araştırmanın sonuçları bir hayli ilgi çekici. Söz konusu kurumlar araştırmayı bu yılın Mart ayında gerçekleştirmişler. Mayıs ayı başında ise sonuçlarını kamuoyu ile paylaştılar.

Araştırmanın tamamını isteyip inceledim. Araştırma toplam 16 ilde (İstanbul, Ankara, İzmir, Adana, Antalya, Bursa, Denizli, Diyarbakır, Edirne, Erzurum, Gaziantep, Konya, Kayseri, Manisa, Samsun, Trabzon) Türkiye’nin kentsel alanında yaşayan ve bireysel teknoloji ürünleri kullanan tüketiciler ile yapılmış. Toplam 1.338 birey ile yüzyüze görüşülmüş. Görüşülen bireylerin bir ortak özelliği var. O da cep telefonu, bilgisayar, internet veya MP3 çalar gibi bireysel teknoloji ürünlerinden en az birini kullanıyor olmaları. Bireylerin cinsiyet ve eğitim durumlarının dağılımı ise şöyle: Yüzde 62’si erkek, yüzde 38’i kadın. Yüzde 34’ü üniversite, yüzde 26’sı ilköğretim, yüzde 40’ı ise lise mezunu.

Görüşülen kişilerin 1 yıl içinde satın almayı düşündükleri teknolojik ürünlerin başında yüzde 24,5 oranı ile cep telefonu ilk sırayı alırken, ikinci sırada yüzde 13,3 ile masa üstü bilgisayar, ardından yüzde 12,3 dijital fotoğraf makinesi, yüzde 12,1 taşınabilir bilgisayar, yüzde 10,3 Plazma TV, yüzde 9,2 MP3 çalar yer alırken, yüzde 1,1 ile el bilgisayarı son sırada yer alıyor.

Araştırma sonuçlarına göre yüzde 41 oranı ile teknoloji ürünleri satan zincir mağazalar, tüketicinin alışveriş yapmayı tercih ettiği satış noktalarının başında geliyor.  İlgili marka bayileri ise yüzde 39 ile ikinci sırada yer alırken, toptan ucuz satış yapılan iş merkezleri ve semtinde teknoloji ürünleri satan küçük mağazalar dağılımdan ancak yüzde10’ar pay alıyorlar.

Teknoloji Omnibus Araştırması gösteriyor ki; tüm ev halkında cep telefonu kullanım oranı yüzde 43 iken, hanede hiç kimsede cep telefonu olmaması oranı yüzde 1. Akla gelen ilk cep telefonu markası Nokia iken, ikinci sırada Sony Ericsson üçüncü  sırada ise Motorola yer alıyor.

Bilgisayar ve internet kullanım alışkanlıkları ve eğilimlerini ortaya koyan Teknoloji Omnibus Araştırması’na göre internet bağlantısı olan hanelerin yüzde 37’sinde tüm ev halkı internet kullanmaktadır. İnternet en çok bilgi edinmek, yazışmak ve mesajlaşma için kullanılmaktadır. İnternet kullanıcılarının yüzde 55’i günde bir defadan fazla internete bağlanmaktadır. Internet kullananların sadece yüzde 15’i internetten alışveriş yapmakta ve yüzde 26’sı internet bankacılığını kullanmaktadır.

Televizyon izleme oranı, kullanım alışkanlıkları, eğitimleri ve marka bilinirlikleri gibi birçok veri ortaya koyan Teknoloji Omnibus Araştırması’a katılanların yüzde 24’ü herhangi bir paralı televizyon kanalına abonedir. Teknoloji kullanıcıları sırası ile en çok haberleri, filmleri ve yerli dizileri izlemektedir. Tüketicilerin LCD televizyonda ve plazmada aklına gelen ilk marka Sony’dir.

Bu araştırmanın sonuçlarından küçük bir kısmını burada sizinle paylaştık. Teknoloji Omnibus araştırması, her 3 ayda bir düzenli olarak gerçekleştiriliyor. Tüketiciği elektroniği ürünleri satan mağaza zinciri sahibi şirketlerin bu araştırmayı sıkı bir şekilde takip etmesini öneririm.

(Bu yazının bir kısmı 3 Haziran 2007 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)

You may also like
Bilişim ve eğitim
Enerji ihtiyacı nükleersiz nasıl çözülür?

Bir Cevap Yazın

%d blogcu bunu beğendi: