Telekom sektörünün fotoğrafı:2 « Musa Savaş

Arşivler

Telekom sektörünün fotoğrafı:2

Eski ismiyle Telekomünikasyon Kurumu yeni ismiyle Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) 2011 ilk çeyreğine ait üç aylık pazar verileri raporunu incelemeye devam ediyoruz.

Raporda yer alan bir diğer ana başlık olan genişbant internet erişimin bir ara durma noktasına gelmişti. Fakat rapordaki rakamlar rekabetin yeniden oluşmaya başladığını gösteriyor. Gerçi DSL’de yaşanan abone artışı çeyreksel bazda yalnızca yüzde 0.9 artmış. Yani 60.000 yeni abone söz konusu. Toplamda ise DSL abone sayısı 6.700.198’e ulaşmış durumda.

Mobil internet abone sayısındaki artış rakamları ise halen göz kamaştırıyor. 2011 ilk çeyreğinde bir önceki çeyreğe kıyasla 410.000’den fazla artış göstermiş. Mobil internetin çeyrek büyüme oranı yüzde 28,7 iken yıllık büyümesi ise yüzde 190,8 gibi oldukça dikkat çekici boyutlarda.

Diğer ilgi çekici rakamlar ise kablo internet tarafında. Kablo internet aboneliği de yapılan düşük yatırımlara ve sadece tek bir işletmeci bulunmasına rağmen şaşırtıcı bir şekilde artmayı sürdürüyor. Geçtiğimiz çeyrekte 273.908 olan kablo internet abone sayısı 2011 ilk çeyreğinde yüzde 17,2’lik bir artışla 321.080’e ulaşmış. Kablo internet aboneliğinde yıllık büyüme ise yüzde 77,2.

Artış eğilimi süren bir diğer genişbant erişim yöntemi de fiber kablo üzerinden yapılan bağlantılar. Bir önceki çeyrekte 154.058 olan fiber optik genişbant abone sayısı 2011 ilk çeyreğinde yüzde 6,3 büyüme ile 163.708 rakamına ulaşmış durumda.

Genişbant abonelerinin işletmeci bazında dağılımlarına baktığımızda hiç de yabancı olmadığımız bir resmi görüyoruz. TTNet yüzde 87,39’luk pazar payı ile liderliğini sürdürmekte. İkinci olan firma yüzde 4,01 ile Superonline iken üçüncü olan firma ise yüzde 3,78 ile Doğan Telekom firması. Ancak bu tabloya mobil internet sağlayıcıları ile kablo internet sağlayıcısını da eklediğimizde TTNet’in yüzde 67,4’lük bir pazar payına sahip olduğu gözüküyor.

TTNet bir önceki çeyrekte yüzde 71,3’lük bir pazar payına sahipti. Dolayısıyla yüzde 4’lük bir pazar kaybı söz konusu. Bu pazar kaybını doğuran asıl sebebin alternatif operatörlerin TTNet ile rekabeti değil pazarda fiber, kablo internet ve mobil genişbant erişimi olduğunu söyleyebiliriz.

BTK’nın yayınladığı raporda bazı yeniliklerde yok değil. Bu yeniliklerden birisi .tr uzantısı ile biten alan adlarının dağılımıyla ilgili veriler. BTK’nın açıklamalarına göre 2011 yılı birinci çeyrek itibariyle “Nic.tr” kayıtlarında 248.643 adet “.tr” uzantılı alan adı bulunmakta. Bu alan adlarının, yüzde 68,1’i “com.tr”, yüzde 8,7’si “gen.tr”, yüzde 4,1’i “k12.tr”, yüzde 4’ü “gov.tr” uzantısına sahip. BTK, bu alan adlarında bulunan web sitelerinin; yaklaşık yüzde 77’sine erişilebilirken, yüzde 23’üne erişilemediğini de raporda açıklamış. Yine rapordaki verilere göre .tr uzantısıyla biten yaklaşık 250.000 web sitesinin; yüzde 81’i Türkiye’de, yüzde 11’i ABD’de, yüzde 4’ü Almanya’da, yüzde 1’i Hollanda’da, yüzde 1’i İngiltere’de, yüzde 1’i Kanada’da barındırılıyor. Gerçi Ulaştırma Bakanlığı tüm web sitelerinin Türkiye’de barındırılması ile ilgili çeşitli söylemlerde bulunuyor ama henüz somut bir hareket yok. Yurt dışında sitelerini barındıran site sahiplerinin bazı olumsuz yargıları henüz olumluya çevrilebilmiş değil.

BTK’nın bu çeyrek raporları sektörün fotoğrafındaki değişimleri görmek açısından oldukça faydalı. Biz, bu raporları sizin için takip etmeye devam edeceğiz.

(Bu yazının bir kısmı 31 Temmuz 2011 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)

Bir Cevap Yazın