Vodafone ne kadar başarılı?

15 Temmuz 2013 0 Yazar: Musa Savaş

Son zamanlarda Vodafone’u çok duyar oldum. Gerek kampanyaları, gerek reklamları, gerekse de PR çalışmaları ile sürekli gözümüzün önünde. Tabii ki medyada yer alan haberlerinin arka planı hep nasıl başarılı olduğu yönünde. Başarı genelde Vodafone, özel de ise CEO’su Serpil Timuray ekseninde dönüyor.

Yıllardır bilişim medyasının içinde biri olarak Telsim’in Vodafone dönüştüğü günden beri başarılı olmalarını can-ı gönülden diledim. Geçen zaman içinde ise yaptıkları her şeyi takip etmeye çalıştım. Serpil Timuray CEO’luk koltuğuna oturduğu zaman ise gıda sektöründen gelmesinden dolayı kafamda yüzlerce şüphe uçuştu. Fakat herkesin zamana ve yeni bir şansa ihtiyacı olduğunu düşünerek beklemeye karar verdim. Bekledim. Fakat artık birilerinin bedeli ne olursa olsun “Kral çıplak!” demesinin zamanı geldiğini düşünüyorum.

Evet, sevgili Vodafone. Maalesef benim penceremden bakıldığında “Kral çıplak!”. Neden mi? Telsim 4,67 milyar dolara satıldı. Telsim isminin değiştirildiği tarih olan 24 Mayıs 2006 tarihindeki kuru baz alırsak (1 dolar = 1,52 TL) bu satışın Türk Lirası karşılığı yaklaşık 7,08 milyar TL civarında. Buna 2006’dan 2011 sonuna kadar yaptığınız yatırım toplamı olan 4 milyar 730 milyon TL’yi de eklersek ortaya toplamda 11 milyar 816 milyon TL civarında bir rakam çıkıyor. Yani kısaca Vodafone Türkiye olarak 6 yılda 11 milyar 816 milyon TL harcamışsınız. Buna karşılık kâr etmiş misiniz? Hayır! Bu altı yılda toplamda 3 milyar 848 milyon civarında zarar etmişsiniz. Halka açık bir şirket olsaydınız SPK çoktan kayyum atamıştı. Bu rakamlara bakınca sormazlar mı “Başarı bunun neresinde?”.

Sizler tüm bunları en büyük CEO’nuz Vittorio Colao’nun dediği gibi “Türkiye’de iletişim vergileri çok yüksek.” şeklinde açıklamaya çalışmayın. Çünkü o zaman adama sorarlar “En büyük mobil operatörde aynı vergi oranlarına tabi değil mi?” diye.

Tarihçe

Telsim’e, sahibi Uzan Grubu’nun borçlarından dolayı Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu (TMSF) tarafından 13 Şubat 2004 tarihinde el konuldu. Daha sonra 28 Aralık 2005 tarihinde yapılan açık arttırmayla 4,55 milyar dolara İngiliz telekomünikasyon şirketi Vodafone’a satıldı. Böylece satış sonucunda Vodafone Türkiye kurulmuş oldu.

Şirketin dönüşüm sürecinde geçici olarak kullanılan adı olan Telsim Vodafone, 24 Mayıs 2006 tarihinde Vodafone Türkiye olarak değiştirildi. 2007’nin ilk aylarında pek çok Telsim Cep Shop tabelası sadece Vodafone olarak değiştirildi ve 31 Mart 2007 tarihinde bayilerdeki değişiklikler tamamlandı. Yine dönüşümden sonra şirketin yönetimi, İstanbul / İkitelli’deki genel merkezinden 12 Kasım 2007 tarihinde, Maslak semtindeki adı daha sonra Vodafone Plâza olarak değiştirilen Ece Plâza’ya taşındı.

Satın almadan sonra şirketin Yürütme Kurulu Başkanlığı’na Attila Vitai atandı. Vitai’nin 2008 yılının Mayıs ayında görevinden istifa etmesinin ardından 1 Ocak 2009 tarihinden itibaren Vodafone Türkiye’nin yeni Yürütme Kurulu Başkanı, daha önce Danone Türkiye Genel Müdürlüğü yapmış olan Serpil Timuray oldu.

Şirket, geçtiğimiz yıllarda Borusan Telekom ve Koç Net’i satın alarak internet servis sağlayıcıları pazarında inorganik olarak büyüdü.

(Bu yazının bir kısmı 2 Aralık 2012 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)