Tablet pazarı nereye gidiyor?

Tablet pazarı nereye gidiyor?

26 Eylül 2019 0 Yazar: Musa Savaş

Tabletler hayatımıza bir girdi pir girdi. Fakat şimdilerde eski popülerlikleri yok gibi görünüyor. Nitekim küresel tablet pazarında büyük bir hayal kırıklığı var. 2015 yılının dördüncü çeyrek sonuçlarını henüz öğrenemedik ama üçüncü çeyreğinde, dünya genelinde tablet satışı yüzde 12.6 oranında azaldı.

ABD merkezli araştırma şirketi International Data Corporation (IDC) tarafından yapılan araştırmaya göre, küresel tablet pazarı 2015 yılının üçüncü çeyreğinde kötü bir performans sergiledi. Dünyadaki tablet satışı yüzde 12.6 oranında azalırken, bu pazarın üst üste düşüş yaşadığı dördüncü çeyrek oldu. Yani diğer bir deyişle son bir yıldır tablet satışları düşüyor. Yabancı yayınların bu konuyla ilgili haberlerini okuduğumuzda tek bir çıkarım yapabiliyoruz. Bütün tablet üreticilerinde derin bir hayal kırıklığı var.

Şimdi aklınıza hemen “iPad ne oldu?” sorusu geldi değil mi? Hani bir cümle vardır ya “Batı cephesinde de değişen bir şey yok.” Yani Apple, iPad ile tablet pazarında liderliğini koruyor fakat her geçen yıl daha da az. Nasıl mı? Şöyle ki; dünyada üçüncü çeyrekte toplam 48.7 milyon tablet satılırken, Apple, iPad ürünüyle pazarın yüzde 20.3’üne hitap ederek birinci üretici oldu. Fakat onun da satışları yüzde 19.7 oranında azaldı. Apple’ın ikinci çeyreği de çok farklı değil. Nitekim, ikinci çeyrekte de Apple, tablet bilgisayar serisi iPad Air ve iPad mini ile pazarda hakim durumunu korumuş fakat 10 milyon 900 bin adetlik satış rakamıyla pazarda yüzde 3.2’lik bir düşüş yaşayarak yüzde 24.5’e gerilemişti.

Samsung, pazardaki iki numaralı büyük oyuncu konumunda yer alıyor. Koreli şirketin de ikincilik koltuğu ve hiç de azımsanmayacak pazar payına karşın geçen yıla göre satışlarının bir miktar azaldığı görülüyor. Geçen yılın ikinci çeyreğinde yüzde 18 olan pazar payının 2015 yılında yüzde 17’ye gerilediği dikkatlerden kaçmıyor.

Diğer yandan satışlarını artıran tablet üreticileri de var mı? Sorumuzun cevabını ise yine IDC veriyor. Lenovo, Huawei, LG gibi teknoloji şirketlerinin tablet pazarında gelişmekte olduklarına işaret eden IDC verilerinde, piyasadaki küçülmeye karşın Lenovo’nun pazar payının 4.9’dan 5.7 seviyesine ulaşması öne çıkıyor.

Ülkemizde durum nasıl derseniz, aslında dünyadan pekte farklı değil. Fakat biraz daha zamansal olarak geriden gediyoruz. Bu konuyu Hometech’in Genel Müdürü Ömer Faruk Demir’e sorduk. Sayın Demir özetle şöyle söyledi: “2014 yılında Türkiye’de tablet pazarı adet bazında 3,2 milyon seviyelerindeydi. Tablet pazarının büyüme oranı geçen yılın ilk çeyreğinde yüzde 87 iken, 2015’in ilk çeyreğinde ise yüzde 50 civarında seyretti. 2015 yılının ilk 10 ayında ise tablet pazarı yüzde 5 ile 10 seviyelerinde küçülme göstermesine rağmen Hometech’in ağırlıklı hitap ettiği orta segment ürün kategorisi artış gösterdi. Farklı özelliklere sahip tablet modellerimiz bulunuyor. Android işletim sistemli tabletlerin yanı sıra Windows 10 işletim sistemli tabletlerimiz de bulunuyor. İkisi bir arada Windows 10 tablet bilgisayarlarımız kullanıcılara farlı bir deneyim yaşatmak için tasarlandı. 2016 yılı içinde minimum yüzde 20 büyüme hedefledik. Hometech, 2015 yılının Ekim ayı güncel GFK raporlarına göre, tüm pazarda yüzde 5; perakende sektöründe ise yüzde 11,5’luk pazar payı ile ikinci sırada yer alıyor.”

Gerek ülkemizde gerekse de dünyada tablet pazarı yeniden yükselişe geçer mi? Bizce bu çok mümkün değil. Bir süre daha düşer. Sonra bir civara oturur ve hep o civarlarda kalır. Çünkü insanlar artık tablet sahibi oldu, sadece belli periyotlarla tabletlerini yenileyecekler artık.

Bir düşünün bakalım tabletinizi kaç yılda bir yeniliyorsunuz?

(Bu yazının bir kısmı 6 Mart 2016 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)