Türk Telekom 3Ç’20 Sonuçları ve Analizi

Türk Telekom 3Ç’20 Sonuçları ve Analizi

25 Kasım 2020 0 Yazar: Musa Savaş

2020 yılının 3.çeyreğini de tamamlamış olduk. Öncelikle bu çeyrek Ümit Önal’ın takımının 4.çeyreği olması sebebiyle aynı zamanda bir yıllık karne niteliği de taşımakta. Daha önceki çeyreklerde de gördüğümüz, Türk Telekom’un stratejisine bağlılığının olumlu etkileri bu çeyrekte artan dijitalleşmenin ve gelişen zorlu şartların etkisiyle daha net şekilde görülmekte, tekrar etmekte fayda var, Türk Telekom sıradan bir telco değil, elbette izleyeceği yol da sıradan bir telco gibi olamaz. Türk Telekom’a 4 sene önce yeni bir kader çizildi ve artık başarılı olmak için başka bir şans yok. Aşağıda da detaylıca sonuçları verilmiş olan iştiraklerin performansları tüm bu gerçekleri sert bir şekilde önümüze koyuyor. Ümit Önal’ın takımının da aynı yolu takip ediyor olması hem Türk Telekom hem de Ümit Önal ve takımı için büyük bir şans.

Finansal ve operasyonel sonuçlara değinecek olursak, 3.Çeyrek Lira’daki değer kaybının etkisini gösterdiği bir çeyrek oldu. Özellikle Lira’daki değer kaybı korunma önlemleri üzerinde üzerinde olumsuz baskı yarattı, Eylül 2020 itibariyle de bu durum korunma önlemlerinde yeniden yapılandırmaya sebep oldu, ayrıca bu etki net kar üzerinde de aşağı yönlü bir baskı oluştursa da grup çeyreği 400 milyon Lira’nın üzerinde gerçekleşen net kar ile kapattı.

Operasyonel tarafta sabit iş biriminde pandeminin zorladığı artan dijitalleşmenin getirdiği talep artışı ile rekor seviyelerde büyüme devam ediyor. Mobil tarafta ise önceki çeyrekteki net abone kaybının aksine azalan izolasyon tedbirlerinin de etkisiyle nispeten toparlanma görünümüyle 200 binin üzerine net abone kazanımı kaydetmekle birlikte pandeminin seyrine bağlı olarak değişken potansiyel taşımaya devam edecek.

Türk Telekom’un stratejisinin ana ayaklarından birisi olan TV birimine bir seneyi aşkındır gerekli önemin verilmediğini düşünmekteydim, TV iş kolunun tamamen yenileneceği haberi oldukça olumlu ve önemli. Özellikle sektörün bir numaralı oyuncusunun geçirdiği sancılı süreçte, Tivibu TV pazarındaki bir numaralı oyuncu olma hedefini değerlendirebilir.

Bunların haricinde, 2.çeyrekte Turkcell özellikle dijital iş kolundaki gelişmelere dikkat çekmişti, Türk Telekom’un dijital iş ve dijital ürünler segmentinde daha kuvvetli olması gerektiğini düşünüyorum.

Sektör özelinde de değinmek istediğim bir nokta var. Pandemi sebebiyle getirilen düzenlemelere göre anonim şirketler dağıtılabilir dönem kârlarının en fazla yüzde 25’ini dağıtabiliyorlar. Özellikle Lira’nın kırılgan olduğu bir dönemden geçmekteyiz lakin aynı zamanda dijitalleşmenin, fiberleşmenin ve yatırımın sektör özelinde hayati önem arz ettiği bir dönemdeyiz. Şirketlerin bu süreci yatırımlarını ve operasyonel faaliyetlerini finansalları etkilenmeden daha sağlıklı olarak devam ettirebilmeleri için pandemi sonrasında da kâr dağıtım politikalarında daha korumacı bir yaklaşım sergilemelerinin doğru olacağını düşünmekteyim. Tabi bu hususta bunun bir uzman görüşü olmadığını belirtmekte de fayda var.

Son olarak güçlü operasyonel sonuçların ve iştiraklerin değer yaratma gücünün etkilerini güçlü olarak gösterdiği bu çeyreğin, klasik telekom faaliyetlerini destekleyenlere bir cevap niteliği taşıması dilerim.

Finansal
-3Ç’20 Konsolide Gelir 7.36 Milyar TL (3Ç’19 6.21 Milyar TL)
-3Ç’20 Yıllık Bazda Konsolide Gelir Büyümesi %18.6 (3Ç’19 %15.1)
-3Ç’20 FAVÖK 3.477 Milyar TL (2Ç’19 3.005 Milyar TL)
-3Ç’20 FAVÖK Marjı %47,2 (3Ç’19 %48,4)
-3Ç’20 Vergi Öncesi Kar 555 Milyon TL (3Ç’19 1.346 Milyar TL TL)
-3Ç’20 Net Kâr 432 Milyon TL (3Ç’19 1.117 Milyar TL)
-3Ç’20 Yatırım Harcamaları 1,822 Milyar TL (3Ç’19 1.223 Milyon TL)
-3Ç’20 Konsolide Faaliyet Gideri 1.579 Milyar TL (3Ç’19 475 Milyon TL)
-3Ç’20 itibarıyla borçluluk oranı 1.35 (3Ç’19 1.55)
-3Ç’20 itibarıyla net açık döviz pozisyonu 211 Milyon USD olarak gerçekleşti. (3Ç’19 446 Milyon USD)
-3Ç’20 Kaldıraçsız Serbest Nakit Akışı 1.821 Milyar TL (3Ç’19 1.445 Milyar TL)1

Operasyonel
-3Ç’20 itibariyle toplam net abone sayısı 49.5 Milyon (3Ç’19 47.6 Milyon)
-3Ç’20 toplam net abone kazanımı 857 bin (3Ç’19 611 bin)
-12A’20 toplam net abone kazanımı 1.9 Milyon (12A’19 2.9 Milyon)
-3Ç’20 itibarıyla çoklu oyuncu oranı %62 (3Ç’19 %63)
-3Ç’20 itibarıyla toplam fiber uzunluğu 321 Bin Km (3Ç’19 295 Bin Km)
-3Ç’20 itibarıyla fiber homepass 25 Milyon hane (3Ç’19 20.3 Milyon hane)
-3Ç’20 itibarıyla FTTC homepass 18 Milyon hane (YS’19 15.6 Milyon hane)
-3Ç’20 itibarıyla FTTB/H homepass 6.9 Milyon hane (YS’19 6.3 Milyon hane)

-1Ç’20 itibarıyla sabit genişbant penetrasyonu %58 (1Ç’19 %55)(AB ortalaması %83)
-3Ç’20 itibarıyla sabit genişbant abone sayısı 12,8 Milyon (3Ç’19 11,3 Milyon)
-3Ç’20 sabit genişbant net abone kazanımı 534 Bin (3Ç’19 206 Bin) (En iyi 3Ç performansı)
-3Ç’20 itibarıyla fiber abone sayısı 5.2 Milyon (3Ç’19 4.029 Milyon)
-3Ç’20 net fiber abone kazanımı 432 Bin (3Ç’19 228 Bin) (Çeyreklik bazda tüm zamanların rekoru)
-3Ç’20 itibarıyla fiber abonelerin toplam genişbant aboneleri içerisindeki payı %41 (3Ç’19 %36)
-2Ç’20 itibarıyla 24Mbps ve üzeri kullanan abone oranı %40 (2Ç’19 %41)
-3Ç’20 itibarıyla sabit genişbant ARPU 57.1 TL (3Ç’19 50.1 TL)
-2Ç’20 itibarıyla LTE nüfus kapsama alanı %93 (2Ç’19 %91)
-2Ç’20 itibariyle 3G nüfus kapsama alanı %97 (2Ç’19 %96)
-3Ç’20 itibarıyla mobil abone sayısı 23.1 Milyon (3Ç’19 22.8 Milyon)
-3Ç’20 mobil net abone kazanımı 269 Bin (3Ç’19 393 Bin)
-12A’20 mobil net abone kazanımı ~300 Bin (12A’19 2 Milyon)
-3Ç’20 itibarıyla mobil ARPU 37.1 TL (3Ç’19 34.7 TL)
-3Ç’20 itibarıyla LTE abone oranı %57 (3Ç’19 %54)
-1Ç’20 itibarıyla LTE uyumlu akıllı telefon penetrasyonu %91 (1Ç’19 %78)
-1Ç’20 itibarıyla akıllı telefon penetrasyonu %80 (1Ç’19 %83)
-3Ç’20 LTE abonelerinin ortalama aylık data tüketimi 9.1GB (3Ç’19 7.3GB)
-3Ç’20 itibarıyla Tivibu EV abone sayısı 1.521 Milyon (3Ç’19 1.641 Milyon)
-3Ç’20 Tivibu EV net abone kazanımı -36 Bin (3Ç’19 -23 Bin)
-1Ç’20 itibarıyla Tivibu EV pazar Payı
-1Ç`20 itibarıyla Ödemeli EV TV penetrasyonu %28 (1Ç’19 %29) (AB ortalaması %83 (1Ç’19 %82))
-3Ç’20 itibarıyla Tivibu ARPU 19.4TL (3Ç’19 16.5TL)
-3Ç’20 itibarıyla PSTN+Yalın abone sayısı 15.7 Milyon (3Ç’19 14.6 Milyon) (2Ç’11’den beri en yüksek seviye)
-3Ç’20 Sabit Ses net abone kazanımı 159 Bin (3Ç’19 75 Bin)
-12A’20 Sabit Ses net abone kazanımı 1.1 Milyon (12A’19 180 Bin)
-3Ç’20 PSTN ARPU 22.0 TL (3Ç’19 22.5 TL)

Dijital
-Yeni limitsiz paket abonelerine dijital yeni nesil öğrenme platformları olan Mental UP ve TT Akademi Online İngilizce ürünleri ücretsiz kullanıma sunuldu.

Stratejik
-30 Eylül 2020 tarihinden sonra korunma işlemlerinin 400 milyon USD tutarındaki kısmı yeniden yapılandırıldı veya erken kapatıldı.
-9A’2020’de toplam veri kullanımı 9A’2019’a göre %50 artış gösterdi.
-Tivibu’ya yeni spor içerikleri eklendi. Tivibu artık İngiltere Premier Ligi, NBA, Bundesliga, MotoGP, Formula 1, Türkiye Basketbol Süper Ligi, FIBA Basketbol Süper Şampiyonlar Ligi içeriklerini yayınlıyor.
-Türk Telekom’un iştiraklerinin üçüncü taraf gelirleri 3Ç’20’de %60’dan fazla büyüme elde etti.
-İştiraklerin üçüncü taraf gelirlerinin grup konsolide geliri içindeki payı 3Ç’19’daki %6.5’tan 3Ç’20’de %9’a yükseldi.
-3Ç’20 konsolide gelir artışının %22’si iştiraklerin üçüncü taraf gelirlerindeki artıştan dolayı gerçekleşti.
-Sebit’in üçüncü taraf gelirleri 3Ç’20 yıllık bazda %160 artış gösterdi.
-İnnova’nın üçüncü taraf gelirleri 3Ç’20’de yıllık bazda %300 artış gösterdi.
-İnnova Sağlık Bakanlığı ile birlikte Filyasyon ve İzolasyon Takip Sistemi’ni (FİTAS) geliştirmeye başladı.
-Argela SEBA projesini ürünleştirmeye başladı. SEBA halihazırda Türk Telekom’un şebekesinde kullanılmakta. Önümüzdeki dönemde SEBA’nın Türk Telekom şebekesine tam entegrasyonu hedeflenmektedir.
-SEBA ürününün yeni müşterilere satışı için görüşmelerde önemli yol katedildi.
2
-Netsia vRAN ürünü için Juniper Networks ile lisans ve işbirliği sözleşmesine imza attı.3
-Asistt çalışanlarının üretimi pandemi sürecinde %21 artış gösterdi.
-Asistt üçüncü taraf gelirlerini 3Ç’20’de yıllık bazda %56 arttırdı.
-Türk Telekom International (TTI) üçüncü taraf gelirlerini 3Ç’20’de yıllık bazda %50 arttırdı.

-1 Eylül 2020 itibariyle Türk Telekom Kurumsal İletişim Direktörü pozisyonundan Hamdi Ateş ayrıldı, yerine Funda Öge atandı.
-Fitch Ratings 21 Ağustos 2020 tarihinde ülke derecelendirmesimdeki revizyon sebebiyle Türk Telekom’un uzun vadeli kredi notunu BB- olarak teyit etti, görünümünü Negatif’e revize etti.
-İç Denetim Başkanı Yavuz Türkmen 1 Eylül 2020 tarihi itibarıyla görevinden ayrılma kararı aldı, yerine Emre Şehsuvaroğlu atandı.
-Yatırımcı İlişkileri Direktörü Gülsen Ayaz, Kurumsal Yönetim Komitesi’ne dahil oldu.

Yazan: Ömer Demirtaş
İletişim: [email protected]

Not: Söz Konusu içerik musasavas.com.tr ziyaretçileri tarafından hazırlanmıştır. İçerik ve içerikte yer alan ifadeler Musa Savaş’ın görüşlerini yansıtmaz, içerikte yer alan ifadelerden Musa Savaş sorumlu tutulamaz. İçerikte yer alan veriler Türk Telekom ve diğer ilgili kuruluşların kendi yayınlarından elde edilmiştir, kesinlik taşımamaktadır.

Dipnotlar:
1Kaldıraçsız Serbest Nakit Akışı yatırımların sağladığı geliri göstermektedir.
2SEBA fiber erişim şebekesini sanallaştıran bir şebeke yönetim ürünüdür.
3vRAN/ProgRAN mobil ağların dilimlendirilmesinde ve sanallaştırılmasında kullanılan bir radyo şebekeleri yönetim ürünüdür.