Gazetecilerin görünmeyen yardımcısı
Halkla İlişkiler disiplini, altında stratejik planlama, lider iletişimi, iç iletişim, kurumsal iletişim gibi pek çok alt disiplini barındırsa da ülkemizde ve dünyada halkla ilişkiler endüstrisi temelde medya ilişkileri üzerine yoğunlaşmış durumda.
Medya ilişkilerini hakkıyla yapılabilmesi içinse bu alanda faaliyet gösteren halkla ilişkiler ajanslarının en önemli ihtiyacı doğru ve güncel medya iletişim verisi oluyor. Özellikle insan sirkülasyonunun yoğun olduğu medya sektöründe kapsamlı ve güncel bir veritabanı oluşturmak bu ajanslar için oldukça meşakkatli. Üstelik kullanılan teknoloji de çok iptidai. Bu nedenle her ülkede bu tip data sağlayan kuruluşlar Halkla İlişkiler sektörünün önemli tedarikçileri konumunda.
Dünyada bu iş yapan firmalar iki farklı iş modeli ile faaliyet gösteriyor. İlk model, ellerindeki medya verisine bir yıllık erişim verdikleri temel model. Bu model kapsamında pek çok çözüm sistemleri üzerinden medya mensuplarına basın bülteni iletilmesine de imkan veriyor. İkincisi ise “wire” denilen ve gönderilen haber bülteninin anlaşmalı yayınlarda yer verilmesini garanti eden model. Bu model yayın garantisi verdiği için çok daha büyük bütçelere ihtiyaç duyuyor.
Her ülkenin yapısı ve dinamikleri farklı olduğundan bu alandaki firmalar genelde yerel firmalar ama geçtiğimiz yıl 850 milyon dolara yakın bir rakamla en yakın rakibine satılan PRnewswire gibi küresel çözümler de yok değil.
Dokuz yıl öncesine kadar Türkiye’deki durum da dünyadaki diğer örneklerden farklı değildi. Medya datası sağlayan bazı kaynaklar vardı ama halkla ilişkiler ajansları daha çok datayı kendi bünyelerinde tutuyorlardı. 2008 yılında kurulan Faselis faaliyete başladığında halkla ilişkiler ajanslarının güncel medya datası ihtiyaçlarını karşılamanın yanı sıra basın bültenlerini de medya mensuplarına daha hızlı ve kaliteli şekilde göndermek için yeni bir yöntem önerdi.
Aradan geçen dokuz yılda Faselis Türkiye’deki halkla ilişkiler ajanslarının beşte dördü için ana tedarikçi konumunda. Üstelik sadece iletişim ajansları değil bir halkla ilişkiler ajansı ile çalışmayan fakat kendi bünyelerinde iletişim ekibi barındıran 70’in üzerinde kurum da medya ilişkileri süreçlerinde Faselis’i kullanıyor.
Türkiye’deki başarısının ardından hedefini büyüten Faselis 2015 yılında yeni pazarlara girme kararı aldı ve önce Hollanda sonra da Güney Afrika pazarlarında iş ortaklarıyla faaliyet göstermeye başladı. 2016 yılında ise tamamen kendi kaynakları ile Amerika Birleşik Devletleri pazarına girdi. Geliştirdikleri çözüme ve iş modeline çok güvendiklerini belirten Faselis CEO’su Aydın Sün, ABD pazarına giriş süreçlerini “Yurtdışına açılma sürecimizde bu alanda gerek yerel gerekse global ölçekte faaliyet gösteren pek çok çözümü inceledik ve gördük ki biz zaman içerisinde tüm rakiplerden çok daha inovatif ve işe yarar bir çözüm geliştirmişiz. Bu nedenle geçtiğimiz yıl teknolojinin kalbi olan Silikon Vadisi’nde Faselis ABD ofisini açtık ve ABD pazarı için çalışmalara başladık. Ekibimiz ABD medya datası konusundaki hazırlıklarını tamamlamak üzere. Önümüzdeki ay hem mevcut ürünümüz hem de özellikle ABD’deki yeni kurulmuş teknoloji firmalarına yönelik geliştirdiğimiz Faselis Lite ürünümüz ile ABD pazarında hizmet vermeye başlayacağız.” sözleri ile anlattı.
Kendisi ile yıllar önce ilk tanıştığımızda rakip yayındaki meslektaşım olan Aydın Sün’ün dokuz yıl önce bu girişime ilk başladığı zamanki heyecanını hatırlıyorum. Kendisi ile gurur duymuş ve imkanlarım nisbetinde destek olmuştum. Bugün geldiği noktayı gördükçe ve gelecek planlarını dinleyince meslektaşım olduğu için bir kez daha gurur duydum. Faselis’in ismini gelecekte daha çok duyacağız. Bu cümlemi bir kenara not edin. Benden söylemesi.
(Bu yazının bir kısmı 13 Ağustos 2017 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)