Google’ın arama tekeli kırılacak mı?

4 Şubat 2011 0 Yazar: Musa Savaş

İnterneti takip ederek çeşitli analizler yapan CamScore’un son raporuna göre Google yüzde 61 ile açık ara birinci. Microsoft’un payı ise yüzde 10. Bu rakamlar ABD’deki arama rakamları. Diğer bir deyişle ABD’de  ki kullanıcıların yüzde 61’i internette bir şey arayacağı zaman Google’ı tercih ediyor. Dünyadaki genel eğilimde ABD ile paralellik gösteriyor. Bu rakamlar iki yıl önce nasıldı diye bakarsak gidişatı daha iyi görebiliriz. Şöyle ki; iki yıl önce Google yüzde 43,7 ile birinci, Yahoo yüzde 28,8 ile ikinci ve Microsoft yüzde 12,8 ile üçüncü durumdaydı. Son rakamlar durumun vehametini ortaya koymak için yeterli değil mi?

Microsoft’un Yahoo’yu almak için 20 tane sebebini saymaya kalksak, yukarıda yazdığımız rakamlar eminim ki ilk 3 içinde yer alacak bir sebeptir. Microsft, internet ortamında Google ile rekabet edebilmek için A planını bu yılın Şubat ayı başında yürürlüğe koymuştu. Bildiğiniz gibi Yahoo’ya astronomik sayılabilecek bir teklifte bulunmuştu. Yahoo da bu teklifi reddetmişti. Gerçi Microsoft hala Yahoo’dan vazgeçmiş değil. Çok sık olmasa da Yahoo’ya  teklifini belli periyotlarda yeniliyor. Fakat artık ümidi iyice azalmış olacak ki B planını devreye soktu. Aslında A planı gerçekleşseydi de bu B planını devreye yine sokacaktı. Gerçi şu an devreye soktuğu B planı Yahoo’nun satın alınması gerçekleşseydi Google için öldürücü darbe niteliğinde olacaktı. Şimdiki durumda ise Microsoft’un internet pazarındaki Pazar payını artırıcı bir etkisi olacak. Ne kadar tatmin edici olacağını ise zaman gösterecek.

Peki, neydi Microsoft’un B planı? Microsoft, dünyanın en büyük bilgisayar üreticisi olan HP ile bir anlaşma yaptı. Bu anlaşmaya göre HP ürünlerine Microsoft’un arama motoru Live Search eklenecek. Bu anlaşma ile arama motoru alanında Google’a karşı ciddi bir kazanım elde etmeyi hedefleyen Microsoft, geçtiğimiz haftalarda da kendi arama motorunu kullananlara ödeme yapacağı şeklinde bir açıklama yaparak herkesi şaşırtmıştı.

Microsoft, HP ile yaptığı bu anlaşmanın sonuçlarını en erken 2009 yılının ilk çeyreğinin sonunda görecek. Çünkü Microsoft’un arama motoru ancak 2009 yılından itibaren piyasaya çıkacak HP ürünlerine yüklenebilecek.

HP’nin dünya genelinde PC satışlarında belirleyici bir konumda olduğunu dikkate aldığımızda Microsoft’un ciddi oranda bir başarı yakalaması mümkün görünüyor. HP, 2007 yılında 49,4 milyon bilgisayar ürettiğini açıklamıştı.

Microsoft, HP ile yaptığı anlaşmanın detayları hakkında konuşmazken, bize sızan bilgilere göre söz konusu anlaşma büyük ölçüde Microsoft’un lehine ve gelecek Ocak ayından itibaren öncelikle ABD ve Kanada pazarında satılacak ürünleri kapsayacak.

Bu arada, 38,7 milyon adetlik PC üretimi ile dünyanın ikinci büyük üreticisi olan Dell de bir açıklama yaparak; “Gelecek yıl Google ile sona erecek olan web ve masaüstü arama yazılımı anlaşmasının ardından gelecek tekliflere açığız” dedi. Diğer bir deyişle Dell, Microsoft’a resmen “Gel benimle de anlaş” derken, devam etmesi yüksek olasılık olan Google anlaşmasında da çıtayı biraz daha yükseğe taşımış oldu.

Sonuç olarak; Microsoft, Yahoo’yu alamasa da HP ile yaptığı anlaşmaya Dell’i de ekleyebilirse 2010 yılından sonra arama motoru pazarında Google’a ciddi rakibi olacaktır. Yok eğer Dell’i ekleyemez sadece HP ile yetinirse korkarım Microsoft’un büyüme rakamları olumlu fakat sınırlı olacaktır.

(Bu yazının bir kısmı 8 Haziran 2008 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)