Kredi kartına bakışımız değişiyor

22 Ağustos 2011 0 Yazar: Musa Savaş

MasterCard, tüketicilerin kart kullanım alışkanlıklarını ve harcama eğilimlerini belirlemek amacıyla altı ayda bir araştırma yaptırıyor. Araştırmanın adı MasterIndex. MasterCard bu araştırma işini oldukça ciddiye alıyor. Ülkemizde 11 il merkezinde 1000 kişi üzerinde yapılan araştırma 10’uncu yılını doldurdu. Araştırmanın sonuçlarını bir solukta özetlersek;

  • Kredi kartına güveniyoruz.
  • Kredi kartını cüzdanlarımızdan ayda ortalama 8 kez çıkarıyoruz.
  • Toplam harcamamızın yüzde 40’ını kredi kartıyla yapıyoruz.
  • Kredi kartını en çok süpermarket, giyim ve akaryakıt harcamaları için kullanıyoruz.
  • Ortalama 21 TL’den sonra kredi kartını cüzdanımızdan çıkarıyoruz.
  • 2000 yılında 1.5 olan cüzdanlardaki ortalama kredi kartı sayısı 2009’da 1.7.
  • Erkekler kredi kartlarını daha çok kullanıyor.
  • Her beş kişiden üçü “Temassız kart kullanırım? diyor.
  • İnternetten kredi kartıyla en fazla uçak bileti alınıyor.
  • Altına yatırım son 10 yılın en yüksek seviyelerinde.
  • Yatırımda erkekler yenilikçi, kadınlar ise geleneksel.
  • Elimize para geçerse ne yapacağımızın tercihi 10 yıldır hiç değişmedi: Ev almak…

MasterCard Güney Doğu Avrupa Genel Müdürü Özlem Erçelen İmece, araştırma ve sonuçlarını şöyle yorumluyor: MasterIndex’in 10’uncu yılında özel bir çalışma yapmak istedik ve 10 yıllık verileri sizler için değerlendirdik. Sektördeki gelişmeleri, değişen tüketici trendlerini gözler önüne serdik.”

Araştırmanın sonuçları arasında yer alan iki başlık, gerek içerik gerekse sonuç açısından beni mutlu etti. Birincisi, kredi kartına güveniyor olmamız. MasterIndex araştırmasına göre, 2004 yılında yüzde 45 olan kredi kartını güvenilir bir araç olarak görmeyenlerin oranı, Ocak 2009’da yüzde 5’e gerilemiş. Bu çok ciddi bir değişim. Bu değişimde, Türkiye’nin 2007 yılında dört haneli şifre kullanımı (chip&PIN) uygulamasına geçişi tamamlayarak en üst güvenlik düzeyine ulaşan sayılı Avrupa ülkeleri arasına girmesinin etkisi büyük…

İkincisi ise internetten kredi kartıyla en fazla uçak bileti alıyor olmamız. Kredi kartı sahiplerine internetten alışveriş yapma sıklıkları sorulduğunda, her 4 kredi kartı sahibinin 3’ünün internetten hiç alışveriş yapmadığı belirlenmiş. İnternetten alışveriş yapan kesimse ortalama 46 ayda bir yapıyor. Kredi kartıyla internetten alışveriş yapanlar, bu yöntemi hız ve kolaylık nedeniyle tercih ediyor. Kredi kartı sahipleri internet üzerinden en fazla uçak bileti/tur/seyahat rezervasyonu, elektronik eşya ve sosyal aktivite biletleri satın alıyorlar. Fakat sıkı durun, beni asıl etkilen sonuç şu oldu: Tüketicilerin yüzde 92’si gelecekte alışverişlerini internet üzerinden yapacağını söylüyor. Bu, internete yönelik önyargıların kırılmaya başladığını gösteriyor.

(Bu yazının bir kısmı 15 Mart 2009 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)