Tarife meydan savaşları başlıyor
Yaklaşık üç ay önce numara taşınabilirliği başlayınca birçok okurumuz “Hangi operatörü kullanalım? En ucuz hangisi olur” diye sormuştu. Ben de herkese “Acele etmeyin, bekleyin. İlkbahara gibi karar vermeniz daha kolay olacaktır” demiştim. Nitekim bugünlerde hızlanan kampanyalar, benim ilkbahar gibi öngördüğüm en ucuz tarife savaşlarının şimdiden başladığını gösteriyor.
Önce Avea’dan başlayalım. Tarifenin adı: “Her Yöne Sınırsız”. Sınırsız dediğine bakmayın. Sınırımız 10 bin dakika. Yani ayda 10 bin dakika yurtiçi her yöne görüşme vergisiz 55, tüm vergiler dahil 66 lira 65 kuruştan faturalandırılıyor. Bu tarifeden yararlanan kullanıcılar bu ücret içerisinde sabit hatlar, diğer operatörler ve Avea kullanıcıları arasında Türkiye içi telefon görüşmelerini yapabilecekler. 10 bin dakika ne demek? Hesap makinesiyle uğraşmayın. Ben size söyleyeyim. Yaklaşık 167 saat ediyor. Gün olarak ise neredeyse 7 gün.
Başka bir hesapla her gün 5 saat 55 dakika her yöne konuşabilirsiniz demek. Yalnız unutmayın, sadece sesli görüşme ücretini karşılayan tarifede SMS’ler ayrıca ücretlendiriliyor. Diğer taraftan olur ya çeneniz düşerde aylık 10 bin dakikayı aşarsanız konuşma süreleriniz dakikası 48 lira 47 kuruştan faturalandırılacak. Avea yetkilileri böyle bir ceza düşünmüşler ama bana sorarsanız bireysel abonelerden ayda 10 bin dakikayı geçebilene üste para vermeliler. Girişimcisi bol bir ülkeyiz. Avea bu durumu da dikkate almış. Avea, hatların şirket santrallerinde kullanıldığının farkına vardığı durumlarda ise bunu kullanan şirketler hat başına 300 TL ceza ödeyecek ve tarifesi de “Heryöne500” tarifesine geçirilecek.
Vodafone ve Turkcell’den numaralarını Avea’ya taşıyan kullanıcılar Avea’nın “Her Yöne Sınırsız” tarifesine hiçbir ücret ödemeden geçebilirken, halen Avea’nın faturalı ve faturasız hat tarifelerini kullanan aboneleri ise bir defaya mahsus olmak üzere 66.65 TL tarife değiştirme ücreti ödeyecekler. Aslında Avea’nın “Her Yöne Sınırsız” tarifesi kendi sundukları da dahil en avantajlı paket. Şirket, bu kampanyaya başlarken hangi parametreleri dikkate aldı bilmiyorum.
Gerçi işin maliyet tarafını merak ediyorum. Şayet bir Avea yetkilisi bu tarifenin maliyetlemesi ve nasıl bir kar bırakacağıyla ilgili bana bilgi verirse çok memnun olacağım. Çünkü bildiğim hesaplama usulleriyle bu kampanyada ben para kazanamıyorum.
“Şimdi ne olacak” derseniz, benim tahminim Turkcell’in Avea’nın bu hamlesinin altında kalmayacağıdır.
(Bu yazının bir kısmı 15 Şubat 2009 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)