Telefon bağlatmadan ADSL Hizmeti alabilir miyiz?

9 Kasım 2010 0 Yazar: Musa Savaş

En sık karşılaştığım sorulardan biridir. Cevabımda her zaman “alabilmelisiniz” şeklinde olmuştur. Neden “alabilirsiniz” demiyorumda “alabilmelisiniz” diyorum. Çünkü Telekom’un alt yapısı telefon bağlamadan ADSL hizmeti verebilir. Bu yüzden tüketicinin istemesi durumunda sadece ADSL’yi bağlaması gerekiyor. Fakat uygulamada Türk Telekom telefon hattını da zorla veriyor. Bu günlerde yaşanan bir olay bu durumu açıklamak için mükemmel bir örnek. Olayın kahramanı Kocaeli’nde ikamet eden Yunus Abdullahoğlu isimli bir vatandaşımız. Hikayesi şöyle.

Yunus Abdullahoğlu, 2005 yılında ADSL’ye başvurdu. Evine çekilen 1878011035 nolu ADSL hattın yanında 233 45 45 nolu telefon da bağlandı. Telefonu hiç kullanmadan her ay 12 YTL civarında sabit para ödeyen Abdullahoğlu, Türk Telekom Kocaeli Alemdar Şubesi’ne ADSL hattının kalması ve telefon hattının iptal edilmesi için dilekçe verdi. Olumsuz cevap alınca 10 Ocak 2007 tarihinde Kocaeli Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne başvurdu. Heyet, yaptığı incelemede 12 Mart tarihinde şu kararı verdi: “Bilirkişinin teknik raporunda Türk Telekom’un altyapısının sabit telefon olmadan da ADSL kullanımına müsait olduğu görülmüştür. Bu yüzden 4077 sayılı kanunun 5’inci maddesi gereğince bir mal veya hizmetin satışı başka bir mal veya hizmetin satın almasına bağlanmayacağından tüketicinin telefon hattının iptali talebinin haklılığına, Türk Telekomu’un hattı iptal etmesine karar vermiştir.”

Bu kararı alan Abdullahoğlu, 04 Mayıs tarihinde heyetten aldığı kararla birlikte Telekom’a tekrar bir dilekçe ile başvurdu. Aradan geçen bugüne kadarki süre içinde henüz bir cevap alamadı. Abdullahoğlu, olumsuz cevap alınması durumunda icra yolu ile tekrar başvuruda bulunacak.

Bizim tahminimiz, Türk Telekom bu konuda direnebileceği kadar direnecek. Çünkü milyonlarca vatandaş (yaklaşık 7 milyon olduğu tahmin ediliyor) hiç telefonunu kullanmasa bile her ay 12 YTL sabit ücreti ödemek zorunda. Böyle bir kaynaktan doğal olarak mahrum kalmak istemeyecektir.

Bu konuda tüketiciler bazı kavram ve kurumları birbirine karıştırmaktadırlar. Şöyle ki; Türk Telekom bildiğimiz gibi ülkemizin telekom şirketi ve mevcut iletişim alt yapısı onun elinde. Bizler evimize veya işyerimize internet bağlatmak için Türk Telekom binasına gider başvurumuzu yaparız. Dolayısı ile Türk Telekom’u muhatap alırız. Oysa kazın ayağı öyle değil. Bizler internet erişimini TTNet’den alıyoruz. TTNet, Türk Telekom tarafından kurulmuş bir servis sağlayıcı. Elinize geçen telefon ve ADSL faturaları şeklen birbirine benzediği için pek dikkat etmemiş olabilirsiniz. Dikkatli bakınca göreceksiniz ki ADSL faturası TTNet diye ayrı bir şirketten geliyor. Yani biz TTNet’ten bir hizmet istiyoruz. Türk Telekom oradan kendi malını da bize satıyor. Bu akla mantığa sığacak bir durum değil.

Şimdi gelelim sorularımıza. Türk Telekom binalarında ADSL başvurusu alan Türk Telekom elamanlarımı yoksa TTNet çalışanları mı? Şayet Türk Telekom TTNet’e böyle bir çalışan hizmeti de veriyorsa diğer servis sağlayıcaların günahı ne? Türk Telekom’un bizlerden aldığı 12 YTL acaba TTNet’e verilen çalışan hizmetinin çaktırmadan tüketiciye yansıtılan bedeli mi? Türk Telekom Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’nin aldığı bu kararı uygulamaya koyarsa sizce kaç kişi telefon hattını iptal ettirip sadece ADSL hattını kullanır?

(Bu yazının bir kısmı 20 Mayıs 2007 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)