2016’nın Bilişim Teknolojileri
Geçmişi herkes yaşadı gördü. Adettendir, biz bilişim teknolojileri penceresinden geleceğe bakalım. Herkesin merak ettiği şey 2016’da bilişim teknolojileri neleri ön palana çıkaracak?
Bilişim teknolojileri alanındaki eğilimleri yani moda tabiriyle trendleri söylemeden önce size ana trendlerden söz edeceğim. Bu da nereden çıktı demeyin. Ana trendler bir iki yıllık değildir. Onlar en az 10 yıllık bir geleceği biçimleyen trendlerdir. Yıl bazlı trendleri iyi anlayabilmek ve yakalayabilmek için önce bu ana trendleri bilmek lazım.
Önümüzdeki en az 10 yıl boyunca hayatımızda olacak ve alt trendleri yönlendirecek ana trendler neler? Hemen söyleyelim. Şimdilik dört ana trend var. Bunlar sırasıyla; Bulut Teknolojileri, Büyük Veri (Big Data), Nesnelerin İnterneti ve Sosyal Medya. Dikkat ederseniz Mobil Teknolojileri bu ana trendlerin arasına almadım. Çünkü onu bile bu ana trendler şekillendiriyor. İlerleyen zamanda beşinci bir trend gelir mi şu an için bir şey söyleyemeyiz. Fakat gayet iddiali bir şekilde şunu söyleyebilirim. Bu teknolojiler her alanı etkileyecek hatta siyaseti bile.
Şimdi bu alt trendlerden söz edelim. Alt trendleri yedi başlıkta toplayabiliriz. Bunları; E-Ticaret, Ödeme Sistemleri, Yeni Medya, Dijital Reklamlar, Akıllı Şehirler, Sürücüsüz Araçlar ve Sanal Gerçeklik.
Eticaret’te yeni arayışlar
E-ticaret’in yıllardır süren yükseliş trendi artık yavaşlamaya başlayacak. Uygulamalar, mağaza içi deneyimlerini güçlendirecek. Sosyal medya sitelerinin (Facebook, Twitter, Instagram, vb.) kendileri üzerinden e-ticaret sitelerine online satışa imkanı tanıması ile birlikte sosyal medyanın gücü e-ticarette de kendini gösterecek.
Ödeme Sistemleri
Apple Pay, PayPal, İyzico gibi ödeme sistemlerini daha çok konuşacağız. Mobil ödemenin yükselişi başlayacak. Mobil uygulamalarda artış, daha uygun tasarımlar ve yeni mobil girişimler bu yükselişi hızlandıran bir etki yapacak.
Yeni Medya
İçerik internet medyasında kral olma yolunda ilerlemeye devam edecek. Fakat bu yılda da kral olamayacak görünüyor. Fakat, önem kazanmaya devam edecek. İçerik yönetimi konusunda uzmanlık sektör için önmli bir kriter olacak. İçerik yönetim yazılımları artacak. Video içerik yükselişini sürdürecek. Toplam tüketici içeriği içindeki payını yüzde 50 ile 70 arasına taşıması öngörülüyor. Bazı internet haber siteleri fantastik rakamlara satılabilecek. Diğer yandan Periscope benzeri yeni mecralar hayatımıza girecek.
Dijital Reklam
Akıllı sistemlerin yaygınlaşması led teknolojisi ile birleşince bilboard ve mağaza vitrinlerini etkileşime açık bir hale getirecek. Mobil uygulamalarla entegre olan reklamcılık örnekleri her yerde karşımıza çıkarken giyilebilir teknolojiler reklam işini bambaşka yerlere taşıyacak. Tabii ki tüm bunlar, reklam uzmanlığı diye bir iş kolunu da popüler hale getirecek.
Anlık video ve fotoğraf paylaşım sitesi olan ve gittikçe popülerleşen Snapchat uygulaması 2016 yılında trend olacak. Bazı uzmanlar tarafından dünyanın en büyük gazete ve dergisi kabul edilen Medium da yükselişini sürdürecek.
Akıllı Şehirler
Bir şehirdeki bütün hizmetler akıllı uygulamalara taşınacak. Kamu yönetimleri, bu sistemlere istemeyerekte olsa ilgi göstermeye başlayacaklar. Kamu yönetimleri, Akıllı Şehirlere gereken ilgiyi gösterirse bilişim sektörü resmen sıçrama yapacak. Akıllı şehir olarak seçilen pilot şehirleri çok sık duyacağız.
Sürücüsüz Araçlar
Bütün otomobil markaları bu konuda 2017 sonrasına hazırlanıyorlar. Fakat 2016 boyunca sürücüsüz araçları konuşacağız. Bu araçlar hem bilişim hem de otomobil fuarlarının gözdesi olacaklar.
Sanal Gerçeklik
Sanal gerçeklik veya artırılmış gerçeklik ürünlerini daha çok duymaya başlayacağız. Başta oyun sektörü olmak üzere, sunum ve pazarlama alanında kendini gösterecek olan sanal gerçeklik cihazlarını kullanmak için telefonumuz yeterli olacak. Bugüne kadar pazarda olan Oculus Rift ve Samsung Gear VR gibi cihazlar, yenilenmiş halleriyle karşımıza çıkarken başka markalarda bu pazara girecek.
Kısacası, bilişim teknolojileri alanında bir yatırım düşünüyorsanız bu yazdıklarımızı göz ardı etmeyin derim.
(Bu yazının bir kısmı 3 Ocak 2016 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)