Turkcell 4Ç’21/YS’21 Sonuçları ve Analizi

Turkcell 4Ç’21/YS’21 Sonuçları ve Analizi

25 Ağustos 2022 0 Yazar: Musa Savaş

4Ç’21 operasyonel performansın daha geliştiği, finansal performans üzerinde elverişsiz kur ortamının etkilerinin ciddi derece görüldüğü, dijital iş segmentinin yüksek ivmesine devam ettiği bir çeyrek oldu.

Finansallara bakacak olursak, grup gelirleri 4Ç’21’de yıllık bazda %29.5 büyüme ile 10.192 Milyar TRL, 2021 yılında ise yıllık nazda %23.4 büyüme ile 35.921 Milyar TRL oldu. FAVÖK 4Ç’de yıldan yılda %29.9 büyüme ile 4.212 Milyar TRL olarak gerçekleşti marj ise %41.3 oldu. 2021 yılında FAVÖK yıldan yıla %22.4 büyüme ile 15 Milyar TRL olarak gerçekleşti, marj ise %41.8 oldu.

Turkcell Grubunun net karı 4Ç’21 de yıllık bazda %6.3 büyüme ile 1.385 Milyar TRL, 2021 yılında ise yıllık bazda %18.7 büyüme ile 5.031 Milyar TRL olarak gerçekleşti. Net kar performansında 7326 sayılı kanunun 11. Maddesi uyarınca amortismana tabi varlıkların Yİ-ÜFE bazlı yeniden değerlenmesine imkan sağlaması sebebiyle ertelenmiş vergi geliri ve zayıf lira etkisine bağlı olarak uluslararası gelirlerdeki artış belirleyici oldu. 4Ç’de finansal giderlerin yüksek artışı net karı etkileyen diğer bir faktör oldu. 4Ç’deki elverişsiz kur hareketleri hedge oranını çeyreklik bazda 0.2yp artışla 1.1x olarak gerçekleşti. FCF (Serbest Nakit Akışı) ise 4Ç’de 1.1 Milyar TRL oldu. Yıl sonu itibarıyla grubun 191 Milyon USD net döviz açık pozisyonu bulunmakta, uzun bir sürenin ardından net açık pozisyona düşülse de Turkcell -200 Milyon USD ile +200 Milyon USD net döviz pozisyonunu konfor bölgesi içerisinde değerlendirmekte.

Turkcell Türkiye finansallarına bakacak olursak konsolide gelirler 4Ç’de yıldan yıla %26.9 büyüme ile 7.69 Milyar TRL’ye yükseldi. 2021 yılında ise gelirler yıldan yıla %19.3 büyüme ile 27.2 Milyar TRL olarak gerçekleşti. FAVÖK 4Ç’de yıldan yıla %23.7 artışla 3.25 Milyar TRL olarak gerçekleşti marj ise 1.1yp kayıpla %42.3 oldu. 2021 yılında ise yıldan yıla %18.3 artışla 12.1 Milyar TRL olarak gerçekleşti, marj ise 0.4yp kayıpla %44.7 oldu.

Bireysel segment gelirleri yıldan yıla 4Ç’de %21.2, 2021 yılında ise %16.8 büyüme gösterdi.

Toptan segment gelirleri elverişsiz kur ortamının etkisiyle yıldan yıla 4Ç’de %89.6 büyüdü.

Kurumsal segment 4Ç’de %27.5, 2021 yılında %21.1 büyüdü. Büyüme performansında yıllık bazda 4Ç’de yıllık bazda %52.4, 2021’de %28.9 büyüyen Dijital İş Servislerinin performansı etkili oldu. 4Ç’21 sonu itibariyle Turkcell 1.7 Milyar TRL kontrat değerine sahip 2700’ü aşkın proje gerçekleştirildi. 2022 ve sonrasında gelir potansiyeli taşıyan 1.4 Milyar TRL kontrat bedelli proje mevcut durumda.

Sabit segment gelirleri hariç dijital kanallardan elde edilen satış gelirlerinin konsolide gelirler içerisindeki payı %22 olarak gerçekleşti. Dijital kanallardan elde edilen gelirlere 4Ç itibarıyla dijital kanallar üzerinden elde edilen faturalı abone kazanımı, switch ve tarife değişimleri de kapsam içine alınmıştır.

Bip’in 3 aylık aktif kullanıcı sayısı geçen yılın aynı dönemine kıyasla 2.5 katına yükselerek 26 milyon oldu. Dikkat çekici olan ise 4Ç sonu itibariyle aktif Bip kullanıcılarının %25’i yurtdışı lokasyonlu oldu. Bip özellikle Asya pazarında gelişmekte.

Fintech segmenti gelirleri yıldan yıla %27.2 artarak 1 Milyar TRL’yi aştı. 4Ç’de ise gelir artışı %46.4 oldu. Financell’in gelirleri 4Ç’de yıllık bazda %32 büyüdü, kredi portföyü 2.1 Milyar TRL’ye ulaştı.

PayCell’in kullanıcı tabanı 2021’de %41 artarak 6.6 milyon kullanıcıya erişti, işlem hacmi ise yıldan yıla %49 büyüme ile 14 Milyar TRL olarak gerçekleşti. Ayrıca önemli bir gelişme olarak PayCell’in bir kısım hissesinin satışına dair süreç 2021 içerisinde başlamış durumda.

Turkcell Uluslararası gelirleri Türk Lirası cinsinden yıldan yılda 2021’de %47.5 büyüyerek 3.75 Milyar TRL’ye yükseldi. Son çeyrekte ise büyüme oranı %72.1 olarak gerçekleşirken gelir 1.28 Milyar TRL oldu. FAVÖK ise 2021 ve 4Ç’de sırasıyla %56.3 artışla 1.828 Milyar TRL, %79.2 artışla 628 Milyon TRL olarak gerçekleşti. Marj ise 2021’de %48.8, 4Ç’de ise %58.2 oldu. Segmentin performansında elverişsiz kur ortamı birinci derecede etkili oldu, bunun dışında Lifecell operasyonlarındaki olumlu ivmenin 4Ç’de de devam etmesi performans üzerine etkili bir diğer faktör oldu. Lifecell özelinde finansallara kısaca bakacak olursak gelirler yıllık bazda Grivna cinsinden %24.1 büyüme ile 8.48 Milyar UAH, FAVÖK %30.9 artışla 4.75 Milyar UAH, FAVÖK marjı 2.9yp artışla %56, net kar ise %76.4 azalışla 610 Milyon UAH olarak gerçekleşti. Başarılı performansta genişleyen abone bazı, dijital servis kullanımın yaygınlaşması ile artan data ve SMS kullanımı etkili oldu.

Operasyonel sonuçlara baktığımızda 4Ç’de yılın geri kalanına kıyasla yavaşlayan bir ivme görülmekte. 12 aylık sonuçlara bakacak olursak, 2021’de 2.7 Milyon net abone kazanımı gerçekleşti. Bu kazanım 2007’den beri elde edilen en yüksek net abone kazanımı oldu. Mobil segmentte 2.2 milyon net abone kazanımı elde edildi. Bunun 1.7 milyonu faturalı, 500 bini ise ön ödemeli olarak gerçekleşti.

Sabit segmentte 258 bin net abone kazanımıyla 2017’den beri elde edilen en yüksek kazanım elde edildi. Bunun 223 bini fiberden geldi. Önemli bir gelişme olarak, Turkcell sabit segmentte fiber yatırımlarını arttırma kararı aldığını 2020 sonunda açıklamıştı. 2021 hedefi olan 500 bin homepass’in üzerinde yatırım yapılarak 2021 yılında 653 bin hane daha fiberlendi.
TV segmentinde ise net kazanım 211 bin oldu.

4Ç performansına bakarsak net abone kazanımı 127 bin olarak gerçekleşti. Mobil segmentte faturalı bazı 330 bin net kazanım ile genişlerken, ön ödemeli bazı 358 bin net kayıp ile daraldı. Ön ödemeli bazındaki daralma 4Ç performansının yılın diğer dönemlerine kıyasla yavaşlamasındaki en önemli etkenlerden birisi oldu.

Sabit Genişbant segmentinde net abone kazanımı 84 bin oldu. Bunun 74 bini fiberden geldi, bu kazanım fiberdeki en yüksek çeyreklik bazda elde edilmiş olan en yüksek net kazanım oldu.

TV segmenti abone bazı 70 bin net abone kazanımı ile 1.1 milyona ulaştı. Böylece TV+ 2017 başından beri aralıksız abone tabanını genişleten tek TV platformu oldu.

ARPU verileri 4Ç itibarıyla yılın geçmiş 9 ayına kıyasla toparlanma eğilimi sergilemekte. Mobil karma ARPU yıldan yıla %16.7 büyüme ile 54.6 TRL olarak gerçekleşti. Faturalı ARPU yıllık bazda %14 büyüyerek 68.2 TRL; ön ödemeli ARPU ise %22.2 büyüme ile 28.6 TRL oldu.

Sabit Genişbant ARPU yıldan yıla %13.2 artışla 82.2 TRL oldu. Fiber ARPU ise %12.8 büyüme ile 83 TRL olarak gerçekleşti.

2021 yılında Operasyonel yatırım harcamaları lisans bedelleri hariç yıldan yıla %41 artışla 7.62 Milyar TRL oldu.

ESG alanında, Turkcell Aralık ayında BNP Paribas ile imzalanan anlaşma çerçevesinde, 2019’da alınan ESG hedeflerine endeksli kredinin tutarı 70 Milyon EUR’ya yükselirken vadesi de 5 yıla uzatıldı.

Turkcell, GSMA’in “Principles for Driving the Digital Inclusion of Person with Disabilities” (Engelli Bireyler için Dijital Kapsayıcılık ve Erişilebilirlik Prensipleri) prensiplerine imza attı. Turkcell bu prensipleri imzalayan Türkiye’den ilk ve tek telco oldu. Prensiplere imza atan diğer 7 telco ise Dialog (Sri Lanka), Optus (Avustralya), Orange (Fransa), Safaricom (Kenya), Telefonica (İspanya), Vodacom (Güney Afrika), Zain’den (Kuveyt) oluşmakta.

Ayrıca Turkcell “Sürdürülebilir Yönetişim İlkeleri’ni yayınladı. Yönetim Kurulu 2021 itibarıyla kendi performansını belirli metriklere göre değerlendirmeye başlayacak.

Son olarak 4Ç’de gerçekleşen önemli bir hadiseye değinmek istiyorum. Turkcell’in ikinci büyük hissedarı LetterOne (IMTIS/Alfa/L1) Turkcell ile özellikle Yönetim Kurulu ile bazı sorunlar yaşıyor. Söz konusu sorunların içeriğine değinmeden önce LetterOne’ın Turkcell macerasının nasıl başladığına bakalım. Aslında LetterOne’ın Turkcell hikayesi epey geçmişe dayanıyor. Turkcell, Mehmet Emin Karamehmet’in sahibi olduğu Çukurova Holding, Ericsson, Telecom Finland (daha sonradan Sonera ve TeliaSonera, günümüzde Telia), Murat Vargı’nın sahibi olduğu MV Holding ve Osman Kavala’nın sahibi olduğu Bilka Bilgisayar ortaklığında kurulmuştu. Daha sonra Ericsson ve Bilka hisselerini satarak Turkcell’den çıkmışlardı. Çukurova Grubu’nun elinde Turkcell dışında birçok varlık yer almaktaydı. Bu varlıkların arasında Yapı Kredi Bankası ve Pamukbank da yer almaktaydı. Pamukbank 1998 yılında aktif-pasif vade bozulması sebebiyle takip altında alınmaya başladı. 19 Haziran 2002’de ise BDDK kararıyla Pamukbank’a el konuldu 2004 yılında ise Pamukbank, Halkbank’a satıldı. Pamukbank’a el konulmasıyla Mehmet Emin Karamehmet batık banka hissedarı pozisyonuna düşmüş olduğu için Bankacılık Kanunu gereği banka hissedarı olmayacağı sebebiyle hakim hissedarı olduğu Yapı Kredi Bankası’nı Koç-UniCredit ortaklığına sattı.

Pamukbank ve Yapı Kredi’nin kredi portföylerinin önemli bir kısmını Çukurova grup şirketlerine verilen krediler oluşturmaktaydı. Bu sebeple bankaların yönetimini kaybettikten sonra Çukurova Grubunun TMSF ve Yapı Kredi’ye olan borçlarının ödenmesi amacıyla Çukurova 2005’te önce elindeki Turkcell hisselerinin bir kısmını satmak istemişti. TeliaSonera, Turkcell’de %51 sahipliği bulunan Turkcell Holding’in %52 hissesi için 3.1 Milyar USD teklifte bulunmuştu. Çukurova, Telia ile ön satış anlaşması imzalamıştı, satış sonrası Turkcell’de hakim hissedar TeliaSonera olacaktı ancak Çukurova daha sonra satıştan vazgeçerek Rus iş adamı Mihail Friedman’ın sahibi olduğu Alfa Grubu ile bir finans anlaşmasına gitme kararı almıştı. Anlaşma kapsamında Alfa, Çukurova’ya TMSF ve Yapı Kredi’ye olan borçlarının finansmanı amacıyla 1.352 Milyar USD’si teminatlı, 355 Milyon USD’si teminatsız olmak üzere 1.7 Milyar USD kredi sağlayacak ve Çukurova da Alfa’ya 1.6 Milyar USD bedelle 18 ay içerisinde Turkcell hissesine dönüştürülebilir 2011 yılına ödemeli tahvil ihraç edecekti. Çukurova Alfa ile anlaştı. Çukurova’nın Yapı Kredi’ye olan borçlarına karşılık rehin edilen %13.22 oranında Turkcell hissesi serbest bırakıldı ardından Alfa’ya devredildi (1.6 Milyar USD’lik hisseye dönüştürülebilir tahvil kapsamında). 1.7 Milyar USD’lik kredinin 1.3 Milyar USD’lik teminatlı kısmı kapsamında da Çukurova’nın elindeki %13.76 oranındaki Turkcell hissesi Alfa’ya rehin verildi. Bu devir süreçleri içinse Turkcell Holding’in %52 oranında hissedarı olarak Cukurova Telecom Holdings kuruldu. Cukurova Telecom Holdings’in %51 oranında hissedarı Çukurova Holding, %59 oranında hissedarı ise Alfa yani LetterOne oldu.

Alfa ile anlaşma sonrası Turkcell hisse kırılımı (2007)

Oluşan hisse kırılımı sayesinde doğrudan paylar hariç (bu paylar tedricen satılmış veya devrolmuştur) Çukurova sahip olduğu dolaylı paylarla %13.76 sahiplik ile şirketin yönetim gücünü elinde tutmakta idi. Söz konusu durum 2020’de TVF’nin Telia ve Çukurova hisselerini satın alımına dek sürmüştür. Oluşan bu yapı her ne kadar Çukurova’nın Turkcell’i kontrol edebilmesine imkan sağlasa da hissedarlar arasında çözülemeyen sorunlar oluşmasına sebep olmuştu. Öncelikle TeliaSonera Alfa’ya yapılan hisse satışını, Çukurova’nın hisseleri daha önce kendisine sattığı iddiasıyla tahkim makinesine taşıdı. O dönemde Turkcell Esas Sözleşmesinde belirtildiği üzere Çukurova’nın herhangi bir hisse satışı halinde TeliaSonera öncelikli satın alma opsiyonuna sahipti. Daha sonra Tahkim mahkemesi Çukurova’nın esas sözleşmeyi ihlal edip Alfa’ya satış yaptığına hükmetmişti. Çukurova ise esas sözleşmenin arkasından dolanmak ve Turkcell’deki yönetim gücünü kaybetmemek için Alfa’ya yapılan Turkcell Holding hisse satışını doğrudan değil Çukurova ve Alfa’nın ortak olduğu Cukurova Telecom Holdings aracılığıyla gerçekleştirmişti. Ancak satışın üzerinden çok geçmeden Çukurova, Alfa ile sorunlar yaşamaya başladı. Alfa, Çukurova’nın kendisine olan yükümlülüklerini zamanında yerine getirmediği iddiasıyla British Virgin Adaları’nda Çukurova’ya ait %13.76 oranındaki rehinli Turkcell hissesini mülkiyetine almak amacıyla dava açtı. Çukurova’nın temyize başvurmasının ardından karar bozuldu. Bu sırada Çukurova ile anlaşamayan iki hissedar TeliaSonera ve Alfa, Çukurova’yı devre dışı bırakıp yönetim gücünü elinden almak amacıyla ortaklığa gitmek karardı aldılar. Ortaklık çerçevesinde TeliaSonera ve Alfa ortaklığındaki bir başka şirket olan Rus MegaFon’daki ihtilaf çözülecek, Turkcell için kurulacak ortak şirkette Alfa ile TeliaSonera hisselerini birleştirerek Turkcell’de hakim ortak pozisyonuna erişip yönetim gücünü ele geçirmiş olacaklardı. Daha sonra gerçekleşen davaların sonucunda girişim sonuçsuz kaldı. Alfa’nın rehinli Turkcell hisselerine ilişkin Virgin Adalarında açtığı davaya yapılan itirazın sonucunda Alfa davayı Privy Concuil’e taşıdı. Burada ek bir bilgi vermek isterim. 2006’da başlayan süreçte Alfa, Çukurova’nın kendisine ödeme yapmadığını iddia etmiş, Çukurova ise kararı temyize verirken paranın ödeme için hazır olduğunu, Alfa’nın Çukurova’nın elindeki hisseleri ele geçirebilmek için ödemeyi kabul etmediğini iddia etmişti. Privy Concuil 2013’te aldığı kararda Alfa’nın kasıtlı olarak ödemeyi kabul etmediğini, Çukurova’nın yalnızca bir sefer kredi sözleşmesini ihlal ettiğini, Çukurova’nın 1.6 Milyar USD ödemesi halinde Alfa’da rehinli %13.76 oranındaki Turkcell hissesini geri alabileceğini açıklamıştı. Çukurova ödemeyi gerçekleştirebilmek için öncelikle Ülker ile anlaşmaya çalıştığı iddia edilmişti ancak Çukurova Ziraat Bankası ile anlaşarak Alfa’dan serbest bırakacağı rehinli Turkcell hisseleri ve Genel Enerji’nin bir kısım hissesini rehin vererek kredi kullanmış ve Alfa’ya olan borcunu ödemişti. Bu gelişmenin ardından Çukurova’nın 2005 yılında Alfa ile imzaladığı finansman anlaşmasına dair tüm yükümlülük ve borçlar kapanmış oldu. Ancak bu sefer Çukurova 2015 yılında Alfa’yı Cukurova Telecom Holdings’in ana sözleşmesini ihlal ettiği gerekçesiyle Tahkim mahkemesine verdi. Cukurova Telecom Holdings Esas Sözleşmesi uyarınca hissedarlardan birisinin Esas Sözleşme ve Hissedarlık Sözleşmesi ihlalleri gerçekleştirmesi durumunda diğer hissedara, ihlali gerçekleştiren hissedarın hisselerini satın alma hakkı veriyordu. Mahkeme Çukurova’yı haklı bularak hissedarlara karşılıklı alım kararı verdi. Bu kapsamda önce Çukurova, Alfa’nın elindeki %49 Cukurova Telecom Holdings (dolaylı olarak %13.22 Turkcell hissesi) hissesini 60 gün içerisinde satın alma hakkı tanıyordu. Çukurova, Alfa hisselerini satın almadı, sürenin dolmasının ardından satın alım hakkı Alfa grubuna geçti ancak Alfa da süre boyunca Çukurova hisselerini satın almadı. Söz konusu ihtilaflar ancak Telia’nın elindeki hisseleri TVF’ye satışı ile son buldu. Şu an Turkcell’de hissedar kırılımı %26.2 TVF, %19.8 IMTIS (LetterOne) ve %54 halka açık şeklinde.

Hissedarlık yapısı üzerine olan problemler uzun ve akıcı okumayı zorlaştırıcı ancak LetterOne’ın günümüzde Turkcell’e ilişkin yaşadığı sorunların anlaşılması için önemli. Kısacası LetterOne çok sıradan olarak nitelendirilemeyecek bir şekilde Turkcell’e hissedar olmuş ve sorunlu bir ortaklık süreci yaşamış bir hissedar. Aynı zamanda LetterOne (Alfa), Rusya’da MegaFon (Telia ile) ve VimpelCom’da (Telenor) diğer hissedarlar ile sorunlar yaşamıştı. LetterOne’ın günümüzde Turkcell ile yaşadığı sorunlara, kendi yaptıkları açıklamalara bakarsak daha çok Yönetim Kurulu özelinde sorunlar yaşadıklarını bununla beraber Turkcell’in operasyonel performansından memnun olmadıklarını rahatça görebiliriz.

LetterOne’a göre Turkcell’in sorunları şöyle:
• Rakiplerine kıyasla daha düşük OpFCF (Operasyonel Serbest Nakit Akışı) marjı, operasyonel verimsizlik.
• Abone tabanında kayıp, pazar payında kayıp, sektörde en yüksek maliyetle en düşük büyüme, CAPEX (yatırım harcamaları) yapısı.
• 2Ç’19’da açıklanan dijital varlıklardan değer sağlama stratejisinin uygulanmaması. Dijital varlıklar ve altyapıdan değer sağlanmaması.
• Lifecell ve BeST’te (Turkcell Uluslararası) 2.2 Milyar USD üzerinde yatırım harcaması ve faydasız TOGG ortaklığı.
• Düşük hedge (kaldıraç – NetBorç/FAVÖK) oranına karşın diğer EM (gelişmekte olan pazarlar) telco’larına kıyasla daha düşük temettü verimi.
*Temettü verimi, hisse başına düşen temettü ödemesinin aktüel hisse fiyatına bölümü ile elde edilir.
• Şirket yönetimi ile menfaat sahipleri arasında uyumsuzluk, uzun vadeli TSR’dan bağımsız ücret politikası.
*TSR, Total Shareholder Return – Toplam Hissedar Getirisi, hissedarların yatırımdan elde ettikleri faydayı ifade eder. Bir başka değişle burada Turkcell’e yatırım yapan bir hissedarın belirli bir süre zarfında Turkcell’den elde ettiği maddi fayda TSR’dır.
• Olağanüstü derecede kötü kurumsal yönetim ve kötü yönetim kurulu, 2020 Genel Kurulu’ndaki YK üye seçiminde ISS ve Glass Lewis’in karşı oy kullanması ve dile getirdikleri endişeler. Uluslararası standartların altında duyurular.

EM’deki Telcoların 2018-2020 ortalama Operasyonel Serbest Nakit Akışlarının Servis Gelirine Oranı

LetterOne, Turkcell’in geleceğine güvenen uzun vadeli bir yatırımcı olduklarını ifade ediyor ancak düşük operasyonel performans ve düşük hisse performansının yatırımcıların güvenini kaybettirdiğini, Turkcell’in potansiyelinin altında işlediğini iddia etmekte. Özellikle Yönetim Kurulu’nun zayıf, hesap verebilirlikten uzak olduğunu, yapılan duyuru ve açıklamaların ise uluslararası standartların altında olduğunu vurgulamaktalar. LetterOne Turkcell’deki sorunların çözümü içinse stratejik bir plana sahip, plana kısaca göz atacak olursak:

• 4 Yönetim Kurulu üyesi (Afif Demirkıran, Nail Olpak, Hüseyin Arslan, Sir Julian Horn-Smith) görevden alınarak yerlerine yüksek nitelikli ve bağımsız 4 üye (Serdar Çetin, Gönenç Gürkaynak, Canan Özsoy, Alejandro Plater) atanmalı.
• YK üyelerinin bağımsız oylaması ile üyelerin hesap verme sorumluluğunun arttırılması, ortak planlı oylamanın son bulması.
• Duyuruların uluslararası kabul görmüş standartlara getirilmesi.
• Genel Kurul’da 2021 yılı dağıtılabilir net karının %75’inin temettü olarak dağıtılması kararı alınması.
• YK üyelerinin yıllık olarak seçilmesi ve görev sürelerinin 1 yıl ile sınırlandırılması.
• Yönetim Kurulu derhal çoğunluğu bağımsız üyelerden oluşan Stratejik İnceleme Komitesi kurmalı.
• Farklılaşma, ürün portföyü ve fiyatlandırma, pazara giriş, dağıtım ve müşteri hizmetleri uygulamalarının yanı sıra operasyonel uygulamalar gözden geçirilmeli maliyetleri ve yatırım harcamalarını geliştirmek için girişimler geliştirilmeli.
• Turkcell, değer katan bir şekilde elde edilecek 5.0-10.0 yüzde puanlık sürdürülebilir OpFCF marjı artışını taahhüt etmeli.
• Altyapı ve dijital varlıklardan değer elde yaratılmalı.
• Lifecell ve BeST’teki değer kaybı sona erdirilmeli. TOGG’un gelecek potansiyeli gözden geçirilmeli.
• Asgari, TÜFE ile paralel temettü artışının sağlanması için çekici bir temettü planı hazırlanmalı.
• Turkcell Yönetim Kurulu 2022 yazına dek yeni bir yönetim teşvik planı sunacak. Teşvik planındaki ücret ilkeleri uzun dönem performansı arasındaki ilişki artırılmalı. Hissedarlara karşı değer oluşumu ile yönetim ödülleri ve ücretler düzenlenmeli.

Açıkçası ben LetterOne’ın planını bazı yönlerden mantıklı bulsam da bazı yönlerden gerçekleştirilemez hedeflerin de yer aldığını düşünüyorum. Örneğin OpFCF’in 5-10yp arttırılması, TÜFE’ye paralel temettü performansı bunlar gerçekleştirilebilecek kolay hedefler değil, bana gerçekçi gelmiyor. Ancak sorun bununla sınırlı değil. Belki de süreçteki en büyük problem iletişim sorunları. Ekim ayında LetterOne ile Bülent Aksu ve yönetim ekibi bir araya gelerek Turkcell ekibine, Turkcell’deki stratejik sorunlar ve çözümleri üzerinde bir sunum yaptılar. Daha sonra yine ekim ayı sonunda LetterOne Bülent Aksu’ya LetterOne’ın endişelerini ve çözüm önerilerini içeren bir mektup gönderdi. Turkcell ise bu mektuba, Turkcell’in en verimli yönetişim araçlarını optimal biçimde kullandığını, LetterOne’ın görüşlerinin her zaman değerlendirildiği ifade eden bir cevap verdi ancak LetterOne, Turkcell’in söz konusu endişelere cevap vermediğini öne sürmekte. Daha sonra benzeri birkaç iletişim çabasını Turkcell Yönetim Kurulunun cevapsız bırakması üzerine LetterOne 30 Kasım 2021’de gönderdiği mektupta hissedar çıkarlarının korunmasını sağlamak için harekete geçme hakkını saklı tutma niyetini ifade etti. Turkcell YK mektuba verdiği cevapta Turkcell’in en etkili yönetişim araçlarını kullandığını yenilerken, LetterOne’a bunun yerine üst yönetimle iletişime geçmelerini tavsiye etti. Bu gelişmenin sonrasında LetterOne 4 Ocak 2022’de Turkcell YK’ya, Yönetim Kurulu adaylarına ilişkin bir mektup göndererek 26 Ocak 2022’ye kadar Yönetim Kurulu’ndan konuya ilişkin cevap beklediğini ifade etti. Turkcell YK ise mektubu aldığını belirten bir bildirim yapsa da söz konusu konuya ilişkin 26 Ocak 2022’ye değin bir cevap vermedi. Söz konusu ihtilaf sonbahar aylarında LetterOne’ın söz konusu mektupları NYSE ve KAP’a da bildirmesi ile kamuoyuna da düşmüştü. LetterOne ihtilafın devam etmesi üzerine “Improve Turkcell” isimli bir web sayfası dahi hazırlamıştı.

Alfa’nın Turkcell ve diğer iştiraklerindeki geçmişi düşünüldüğünde LetterOne’ın iddialarında ne kadar samimi olduğunu ve yalnızca Turkcell’i geliştirmek amacında olduğu sorusu elbette kafaları karıştırabilir, LetterOne’ın sahibi Mihail Friedman şuan Ukrayna – Rusya Savaşı sebebiyle yaptırımlar kapsamında. LetterOne Yönetim Kurulu’ndan da istifa etmiş durumda. Gelişmelerin neler olacağını önümüzdeki süreçte göreceğiz ancak Turkcell’in uzun süre yaşadığı hissedar çatışması ve belirsizlik sürecine geri dönememesi oldukça önemli.

Finansal
-4Ç’21 Turkcell konsolide gelir 10.191 Milyar TL (4Ç’20 7.872 Milyar TL)
-12A’21 konsolide gelir büyümesi %29.5 (12A’20 %17.8)
-YS’21 Turkcell konsolide gelir 35.920 Milyar TL (YS’20 29.103 Milyar TRL)
-YS’21 konsolide gelir büyümesi %23.4 (YS’20 %15.8)
-4Ç’21 konsolide satışların maliyeti 5.019 Milyar TL (4Ç’20 3.938 Milyar TL)
-4Ç’21 konsolide satışların maliyeti büyümesi %27.5 (4Ç’20 %22.8)
-YS’21 konsolide satışların maliyeti 17.938 Milyar TL (YS’20 14.361 Milyar TL)
-YS’21 konsolide satışların maliyeti büyümesi %24.9 (YS’20 %19.3)
-4Ç’21 Brüt kar marjı %50.7 (4Ç’20 %50)
-4Ç’21 YoY Brüt kar marjı değişimi +0.7yp (4Ç’20 -2.0yp)
-YS’21 Brüt kar marjı %50.1 (YS’20 %50.7)
-YS’21 YoY Brüt kar marjı değişimi -0.6yp (YS’20 -1.4yp)
-4Ç’21 FAVÖK 4.211 Milyar TL (4Ç’20 3.243 Milyar TL)
-12A’21 FAVÖK büyümesi %29.9 (12A’20 %17.8)
-YS’21 FAVÖK 15.013 Milyar TL (YS’20 12.270 Milyar TL)
-YS’21 YoY FAVÖK büyümesi %22.4 (YS’20 %17.7)
-4Ç’21 FAVÖK Marjı %41.3 (4Ç’20 %41.2)
-12A’21 FAVÖK Marjı büyümesi +0.1yp (12A’20 0.0yp)
-YS’21 FAVÖK Marjı %41.8 (YS’20 %42.2)
-YS’21 YoY FAVÖK Marjı büyümesi -0.4yp (YS’20 +0.7yp)
-4Ç’21 FVÖK 2.136 Milyar TL (4Ç’20 1.608 Milyar TL)
-12A’21 FVÖK büyümesi %32.8 (12A’20 %19.2)
-YS’21 FVÖK 7.721 Milyar TL (YS’20 6.295 Milyar TL)
-YS’21 YoY FVÖK büyümesi %22.7 (YS’20 %17)
-4Ç’21 FVÖK Marjı %21 (4Ç’20 %20.4)
-12A’21 FVÖK Marjı büyümesi +0.6yp (12A’20 +0.2yp)
-YS’21 FVÖK Marjı %21.5 (YS’20 %21.6)
-YS’21 YoY FVÖK Marjı büyümesi -0.1yp (YS’20 +0.2yp)
*FVÖK, FAVÖK’ten amortisman ve itfa maliyetlerinin düşülmesiyle elde edilir.
-4Ç’21 Net Kâr 1.384 Milyar TL (4Ç’20 1.302 Milyar TL)
-4Ç’21 YoY Net Kar büyümesi %6.3 (4Ç’20 %72.3)
-YS’21 Net Kar 5.031 Milyar TL (YS’20 4.237 Milyar TL)
-YS’21 YoY Net Kar büyümesi %18.7 (YS’20 %30.5)

-4Ç’21 Operasyonel Yatırımlar/Gelir %26.4 (4Ç’20 %24.2)
-4Ç’21 Operasyonel Yatırım Harcaması 2.686 Milyar TL (4Ç’20 1.904 Milyar TL)
-YS’21 Operasyonel Yatırımlar/Gelir %21.2 (YS’20 %18.5)
-YS’21 Operasyonel Yatırım Harcaması 7.629 Milyar TL (YS’20 5.391 Milyar TL)
-4Ç’21 itibarıyla Turkcell’in borçluluk oranı 1.1x (4Ç’20 0,8x)
-4Ç’21 itibarıyla net açık döviz pozisyonu -191 Milyon USD olarak gerçekleşti. (4Ç’20 +132 milyon USD)
-4Ç’21 Lifecell (Ukrayna) Konsolide Gelir 2.406 Milyar UAH (4Ç’20 1.913 Milyar UAH)
-4Ç’21 Lifecell (Ukrayna) Konsolide Gelir büyümesi %25.7 (4Ç’20 %22.8)
-YS’21 Lifecell (Ukrayna) Konsolide Gelir 8.482 Milyar UAH (YS’20 6.835 Milyar UAH)
-YS’21 Lifecell (Ukrayna) Konsolide Gelir büyümesi %24.1 (YS’20 %14.2)
-4Ç’21 Lifecell (Ukrayna) FAVÖK 1.319 Milyar UAH (4Ç’20 1.042 Milyon UAH)
-4Ç’21 YoY Lifecell (Ukrayna) FAVÖK büyümesi %26.5 (4Ç’20 %27.4)
-YS’21 Lifecell (Ukrayna) FAVÖK 4.751 Milyar UAH (YS’20 3.630 Milyar UAH)
-YS’21 YoY Lifecell (Ukrayna) FAVÖK büyümesi %30.9 (YS’20 %11.9)
-4Ç’21 Lifecell (Ukrayna) FAVÖK Marjı %54.8 (4Ç’20 %54.5)
-4Ç’21 YoY Lifecell (Ukrayna) FAVÖK Marjı değişimi +0.3yp (4Ç’20 +2.0yp)
-YS’21 Lifecell (Ukrayna) FAVÖK Marjı %56 (YS’20 %53.1)
-YS’21 YoY Lifecell (Ukrayna) FAVÖK Marjı değişimi +2.9yp (YS’20 -1.1yp)
-4Ç’21 Lifecell (Ukrayna) Net Kar 237.9 Milyon UAH (4Ç’20 2.736 Milyar UAH)
-4Ç’21 YoY Lifecell (Ukrayna) Net Kar Büyümesi %-91.3 (4Ç’20 a.d.)
-YS’21 Lifecell (Ukrayna) Net Kar 610 Milyon UAH (YS’20 2.588 Milyar UAH)
-YS’21 YoY Lifecell (Ukrayna) Net Kar Büyümesi %-76.4 (YS’20 a.d.)

-4Ç’21 Lifecell (Ukrayna) Yatırım Harcaması 1.319 Milyar UAH (4Ç’20 1.545 Milyar UAH)
-YS’21 Lifecell (Ukrayna) Yatırım Harcaması 3.593 Milyar UAH (YS’20 3.482 Milyar UAH)
-4Ç’21 BeST Konsolide Gelir 35.6 Milyon BYN (4Ç’20 37.8 Milyon BYN)
-4Ç’21 YoY BeST Konsolide Gelir büyümesi %-5.8 (4Ç’20 %11.5)
-YS’21 BeST Konsolide Gelir 145,7 Milyon BYN (YS’20 138.7 Milyon BYN)
-YS’21 YoY BeST Konsolide Gelir büyümesi %5.0 (YS’20 %2.7)
-4Ç’21 BeST FAVÖK 10.1 Milyon BYN (4Ç’20 10.3 Milyon BYN)
-4Ç’21 YoY BeST YoY FAVÖK büyümesi %-1.9 (4Ç’20 %39.2)
-YS’21 BeST FAVÖK 38.1 Milyon BYN (YS’20 34.5 Milyon BYN)
-YS’21 YoY BeST FAVÖK büyümesi %10.4 (YS’20 %2.8)
-4Ç’21 BeST FAVÖK Marjı %28.5 (4Ç’20 %27.4)
-4Ç’21 YoY BeST FAVÖK Marjı değişimi 1.1yp (4Ç’20 5.7yp)
-YS’21 BeST FAVÖK Marjı %26.1 (YS’20 %24.8)
-YS’21 YoY BeST FAVÖK Marjı değişimi 1.3yp (YS’20 -1.5yp)
-4Ç’21 BeST Net Kar -7.5 Milyon BYN (4Ç’20 -7.1 Milyon BYN)
-4Ç’21 YoY BeST Net Kar büyümesi %-5.6 (4Ç’20 %11.3)
-YS’21 BeST Net Kar -31.6 Milyon BYN (YS’20 -31.2 milyon BYN)
-YS’21 YoY BeST Net Kar büyümesi %-1.3 (YS’20 %6.3)

-4Ç’21 BeST yatırım harcaması 16.7 Milyon BYN (4Ç’20 11 Milyon BYN)
-YS’21 BeST yatırım harcaması 63.5 Milyon BYN (YS’20 46.5 Milyon BYN)
-4Ç’21 Kuzey Kıbrıs Turkcell Konsolide Gelir 90.1 Milyon TL (4Ç’20 65.6 Milyon TL)
-4Ç’21 YoY Kuzey Kıbrıs Turkcell Konsolide Gelir büyümesi %37.3 (4Ç’20 %-2.2)
-YS’21 Kuzey Kıbrıs Turkcell Konsolide Gelir 306.6 Milyon TL (YS’20 239.4 Milyon TL)
-YS’21 YoY Kuzey Kıbrıs Turkcell Konsolide Gelir büyümesi %28.1 (YS’20 %7.7)
-4Ç’21 Kuzey Kıbrıs Turkcell FAVÖK 35.3 Milyon TL (4Ç’20 21.8 Milyon TL)
-4Ç’21 YoY Kuzey Kıbrıs Turkcell FAVÖK büyümesi %61.9 (4Ç’20 %2.8)
-YS’21 Kuzey Kıbrıs Turkcell FAVÖK 121.1 Milyon TL (YS’20 86.3 Milyon TL)
-YS’21 YoY Kuzey Kıbrıs Turkcell FAVÖK büyümesi %40.3 (YS’20 %9.9)
-4Ç’21 Kuzey Kıbrıs Turkcell FAVÖK Marjı %39.2 (4Ç’20 %33.2)
-4Ç’21 YoY Kuzey Kıbrıs Turkcell FAVÖK Marjı değişimi 6.0yp (4Ç’20 1.6yp)
-YS’21 Kuzey Kıbrıs Turkcell FAVÖK Marjı %39.5 (YS’20 %36)
-YS’21 YoY Kuzey Kıbrıs Turkcell FAVÖK Marjı değişimi 3.5yp (YS’20 0.7yp)
-4Ç’21 Kuzey Kıbrıs Turkcell Net Kar 25.5 Milyon TL (4Ç’20 9.3 Milyon TL)
-4Ç’21 YoY Kuzey Kıbrıs Turkcell Net Kar büyümesi %174.2 (4Ç’20 %-25)
-YS’21 Kuzey Kıbrıs Turkcell Net Kar 68.3 Milyon TL (YS’20 34.9 Milyon TL)
-YS’21 YoY Kuzey Kıbrıs Turkcell Net Kar büyümesi %95.7 (YS’20 %-16.5)

-4Ç’21 Kuzey Kıbrıs Turkcell yatırım harcaması 26.6 Milyon TL (4Ç’20 23 Milyon TL)
-YS’21 Kuzey Kıbrıs Turkcell yatırım harcaması 74.2 Milyon TL (YS’20 68.1 Milyon TL)
-4Ç’21 Financell Gelir 190.4 Milyon TL (4Ç’20 144.7 Milyon TL)
-YS’21 Financel Gelir 614.9 Milyon TL (YS’20 566.6 Milyon TL)
-4Ç’21 YoY Financell Gelir büyümesi %31.6 (4Ç’20 %-28.1)
-YS’21 YoY Financell Gelir büyümesi %8.5 (YS’20 %-37)
-4Ç’21 Financell FAVÖK 128.9 Milyon TL (4Ç’20 96 Milyon TL)
-YS’21 Financell FAVÖK 420.4 Milyon TL (YS’20 367 Milyon TL)
-4Ç’21 YoY Financell FAVÖK büyümesi %34.3 (4Ç’20 %-23.8)
-YS’21 YoY Financell FAVÖK büyümesi %14.6 (YS’20 %-27.1)
-4Ç’21 Financell FAVÖK Marjı %67.7 (4Ç’20 %66.3)
-YS’21 Financell FAVÖK Marjı %68.4 (YS’20 %64.8)
-4Ç’21 YoY Financell FAVÖK Marjı değişimi +1.4yp (4Ç’20 +3.7yp)
-YS’21 YoY Financell FAVÖK Marjı değişimi +3.6yp (YS’20 +8.8yp)
-4Ç’21 Financell Net Kâr 109.5 Milyon TL (4Ç’20 61.3 Milyon TL)
-YS’21 Financell Net Kar 334.6 Milyon TL (YS’20 240.7 Milyon TL)

-4Ç’21 YoY Financell Net Kar büyümesi %78.6 (4Ç’20 %-38.9)
-YS’21 YoY Financell Net Kar büyümesi %39 (YS’20 %28.7)
-4Ç’21 PayCell Gelir 139.6 Milyon TL (4Ç’20 79.8 Milyon TL)
-YS’21 PayCell Gelir 468.4 Milyon TL (YS’20 285 Milyon TL)
-4Ç’21 YoY PayCell Gelir büyümesi %74.9 (4Ç’20 %3.5)
-YS’21 YoY PayCell Gelir büyümesi %64.4 (YS’20 %13)
-4Ç’21 PayCell FAVÖK 64.3 Milyon TL (4Ç’20 37 Milyon TL)
-YS’21 PayCell FAVÖK 222.4 Milyon TL (YS’20 147.4 Milyon TL)
-4Ç’21 YoY PayCell FAVÖK büyümesi %73.8
-YS’21 YoY PayCell FAVÖK büyümesi %50.9 (YS’20 %-8.1)
-4Ç’21 PayCell FAVÖK Marjı %46.1 (4Ç’20 %46.4)
-YS’21 PayCell FAVÖK Marjı %47.5 (YS’20 %51.7)
-4Ç’21 YoY PayCell FAVÖK Marjı değişimi -0.3yp
-YS’21 YoY PayCell FAVÖK Marjı değişimi -4.2yp (YS’20 12.0yp)
-4Ç’21 PayCell Net Kar 48.7 Milyon TL (4Ç’20 26.1 Milyon TL)
-YS’21 PayCell Net Kar 155.1 Milyon TL (YS’20 111.7 Milyon TL)

-4Ç’21 PayCell Net Kar büyümesi %86.6
-YS’21 PayCell Net Kar büyümesi %38.9

Operasyonel
-4Ç’21 itibarıyla Turkcell Grubu toplam abone sayısı 51.6 milyon (4Ç’20 47.9 milyon)
-4Ç’21 Turkcell Grubu QoQ net abone kazanımı 400 bin (4Ç’20 0 bin)
-YS’21 Turkcell Grubu YoY net abone kazanımı 3.7 milyon (YS’20 1.2 milyon)
-4Ç’21 itibariyla Turkcell Türkiye abone sayısı 39.4 milyon (4Ç’20 36.7 milyon)
-4Ç’21 Turkcell Türkiye net abone kazanımı 100 bin (4Ç’20 -200 bin)
-YS’21 Turkcell Türkiye net abone kazanımı 2.7 milyon (YS’20 1.1 milyon) (2007’den bu yana en iyi abone kazanımı performansı)
-4Ç’21 itibariyla toplam mobil abone sayısı 35.6 milyon (4Ç’20 33.5 milyon)
-4Ç’21 toplam mobil net abone kazanımı -28 bin (4Ç’20 -266 bin)
-YS’21 toplam mobil net abone kazanımı 2.2 milyon (YS’20 712 bin)
-4Ç’21 itibarıyla toplam faturalı mobil abone sayısı 23.7 milyon (4Ç’20 22 milyon)
-4Ç’21 toplam faturalı net abone kazanımı 330 bin (4Ç’20 464 bin)
-YS’21 toplam faturalı net abone kazanımı 1.7 milyon (YS’20 1.6 milyon)
-4Ç’21 itibarıyla toplam mobil ön ödemeli abone sayısı 12 milyon (4Ç’20 11.5 milyon)
-4Ç’21 toplam mobil ön ödemeli net abone kazanımı 358 bin (4Ç’20 -730 bin)
-YS’21 toplam mobil ön ödemeli net abone kazanımı 503 bin (YS’20 900 bin)
-4Ç’21 itibarıyla mobil karma ARPU 54.6 TL (4Ç’20 46.8 TL)
-12A’21 mobil ARPU büyümesi %16.7 (12A’20 %10.7)
-4Ç’21 itibarıyla mobil faturalı ARPU 68.2 TL (4Ç’20 59.8 TL)
-12A’21 mobil faturalı ARPU büyümesi %14 (12A’20 %2)
-4Ç’21 itibarıyla mobil ön ödemeli ARPU 28.6 TL (4Ç’20 23.4 TL)
-12A’21 mobil ön ödemeli ARPU büyümesi %22.2 (4Ç’20 %24.5)
-4Ç’21 Mobil churn oranı %2.5 (4Ç’20 %3.0)
-4Ç’21 itibarıyla toplam sabit genişbant abone sayısı 2.67 milyon (4Ç’20 2.43 milyon)
-4Ç’21 sabit genişbant net abone kazanımı 84.2 bin (4Ç’20 79.3 bin)
-YS’21 sabit genişbant net abone kazanımı 257.7 bin (YS’20 360 bin)
-4Ç’21 itibarıyla sabit genişbant ARPU 82.2 TL (4Ç’20 72.6 TL)
-12A’21 genişbant ARPU büyümesi %13.2 (12A’20 %9.7)
-4Ç’21 sabit genişbant churn oranı %1.6 (4Ç’20 %1.9)
-4Ç’21 itibarıyla toplam fiber abone sayısı 1.94 milyon (4Ç’20 1.73 milyon)
-4Ç’21 net fiber abone kazanımı 69 bin (3Ç’20 105.7 bin)
-YS’21 net fiber abone kazanımı 210.4 bin (YS’20 198.1)
-4Ç’21 itibarıyla fiber ARPU 83 TL (4Ç’20 73.6 TL)
-12A’21 fiber ARPU büyümesi %12.8 (12A’20 %8.6)
*Fiber abone verilerine kablo (Docsis) aboneleri de dahil edilmiştir (ARPU verisi hariç).
-4Ç’21 itibarıyla toplam FWA abone sayısı 603.6 bin (4Ç’20 591.2 bin)
-4Ç’21 FWA net abone kazanımı -10 bin (4Ç’20 40.7 bin)
-YS’21 FWA net abone kazanımı 12.4 bin (YS’20 268 bin)
*FWA, Superbox benzeri mobil altyapı üzerinden verilen sabit erişim ürünleridir.
-4Ç’21 itibarıyla toplam TV+ IPTV abone sayısı 1.082 milyon (4Ç’20 871.3 bin)
-4Ç’21 net TV+ abone kazanımı 70.3 bin (4Ç’20 60.2 bin)
-YS’21 net TV+ abone kazanımı 210.9 bin (YS’20 151.6 bin)
-4Ç’21 itibarıyla ort. mobil data kullanımı 13.3GB (4Ç’20 13.0GB)
-4Ç’21 itibarıyla ort. LTE data kullanımı 14.9GB (4Ç’20 14.9GB)
-3Ç’21 itibarıyla toplam LTE abone sayısı 34.1 milyon (3Ç’20 32 milyon)
-4Ç’21 itibarıyla akıllı telefon penetrasyonu %86 (4Ç’20 %81)
-4Ç’21 itibarıyla LTE uyumlu akıllı telefon penetrasyonu %92 (4Ç’20 %91)
-4Ç’21 itibarıyla Lifecell (Ukrayna) toplam abone sayısı 10.1 milyon (4Ç’20 9.3 milyon)
-4Ç’21 itibarıyla Lifecell (Ukrayna) ARPU 80.2 UAH (4Ç’20 69.6 UAH)
-4Ç’21 itibarıyla BeST (Belarus) toplam abone sayısı 1.5 milyon (4Ç’20 1.4 milyon)
-4Ç’21 itibarıyla Kuzey Kıbrıs Turkcell toplam abone sayısı 600 bin (4Ç’20 500 bin)

Dijital
-Turkcell Türkiye bireysel satışlarında (sabit segment hariç) dijital kanalların payı %22.1 olarak gerçekleşti.

  • Dijital kanallardan elde edilen gelirlere 4Ç itibarıyla dijital kanallar üzerinden elde edilen faturalı abone kazanımı, switch ve tarife değişimleri de kapsam içine alındı.
    -Dijital servislerin tekil gelirleri yıldan yıla %31 artarak 1.7 Milyar TL’ye yükseldi.
    -Dijital servislerin ücretli kullanıcı tabanı YoY %35 büyüme ile 4 milyona ulaştı.
    -4Ç’21 İtibarıyla Bip 90 milyon kez indirildi. 3 aylık aktif kullanıcı sayısı 26 milyon oldu.
    -Dijital iş servisleri segmenti yıllık %29 artışla 2.3 milyar TL gelir elde etti. Grup, 2022’den sonra gelire dönüşecek olan 1.4 milyar TL kontrat değerine (backlog) sahip.
    -Yıl sonu itibarıyla her dört aktif BiP kullanıcısından biri yurtdışından oldu.
  • TV+, 2017’nin başından beri pazar payını her çeyrekte düzenli olarak büyütmeye devam eden tek TV servis sağlayıcısı oldu. TV+’ın IPTV müşteri bazı yıllık %24 artışla 1,1 milyona ulaştı.
  • Haziran ayında 1 milyon eşiğini aşan bulut depolama servisi lifebox, yılı %45 artış ile 1,3 milyon ücretli kullanıcıyla kapattı.

    Yıl içerisinde gerçekleşmiş olan diğer gelişmeler:
    -Turkcell Türkiye bireysel satışlarında (sabit segment hariç) dijital kanalların payı %16.5 olarak gerçekleşti. (3Ç’20 %12)
    -Dijital servislerin tekil gelirleri yıldan yıla %31 artarak 435 Milyon TL’ye yükseldi.
    -3Ç’21 İtibarıyla Bip 87 milyon kez indirildi. 3 aylık aktif kullanıcı sayısı 27.2 milyon ile 3Ç’20’ye kıyasla 3 kat fazla olarak gerçekleşti.
    -Dijital iş servisleri segmenti yıllık %14.4 artışla 499 milyon TL gelir elde etti. 3Ç’21’de 221 milyon TL kontrat değerine sahip 575 proje hayata geçirildi. Grup, 2021’in ikinci çeyreğinden sonra gelire dönüşecek olan 832 milyon TL kontrat değerine (backlog) sahip.
    -Turkcell Avrupa (Kapaklı) Veri Merkezi faaliyete açıldı.
    -Siber Güvenlik ürünü Watchguard ve nesne tabanlı bulut depolama ürünü Object Storage ürünleri Turkcell’in dijital ürün portföyüne dahil edildi.
    -Turkcell Türkiye bireysel satışlarında (sabit segment hariç) dijital kanalların payı %17,5 olarak gerçekleşti. (2Ç’20 %11)
    -Dijital servislerin tekil gelirleri yıldan yıla %32 artarak 404 Milyon TL’ye yükseldi.
    -2Ç’21 İtibarıyla Bip 82 milyon kez indirildi. 3 aylık aktif kullanıcı sayısı 26,4 milyon olarak gerçekleşti.
    -Lifebox 1 milyon ücretli kullanıcıya ulaştı.
    -2Ç’21 itibarıyla fiber abonelerinin %62’si aynı zamanda TV+ abonesi.
    -Dijital iş servisleri segmenti yıllık %22 artışla 618 milyon TL gelir elde etti. 2Ç’21’de 170 milyon TL kontrat değerine sahip 678 proje hayata geçirildi. İkinci çeyrek sonu itibariyle toplam 1.792 adet sistem entegrasyon ve yönetilen hizmetler projesi hayata geçirildi. Grup, 2021’in ikinci çeyreğinden sonra gelire dönüşecek olan 917 milyon TL kontrat değerine (backlog) sahip.
    -Telco Anti Fraud, Fortigate Firewall ve robotik süreç otomasyonu için geliştirilen Turkcell RPA ürünleri kullanıma sunuldu.
    -Paycell’in 3-ay aktif kullanıcı sayısı 5,5 milyona ulaştı.
    -Turkcell Türkiye bireysel satışlarında (sabit segment hariç) dijital kanalların payı %15,7 olarak gerçekleşti. (1Ç’20 %7,2)
    -fizy business, lifebox business ve BiP Meet servisleri duyuruldu.
    -1Ç’21’de Bip 32 milyon yeni indirme elde etti.
    -Dijital servis tekil gelirleri yıllık bazda %27,5 artış gösterdi.
    -Dijital iş servileri gelirleri yıllık bazda %27,3 artış gösterdi.
    -Bugüne kadar 1.589 adet sistem entegrasyon ve yönetilen hizmetler projesini hayata geçti; bu projelerden 2021’in birinci çeyreğinden sonra gelire dönüşecek 1,1 milyar TRL’lik potansiyel mevcut durumda.
  • -SOAR Güvenlik Orkestrasyon ve Otomasyon Servisi, olası siber vakalardan sonra kurumların olayın gerçekleşme yöntemini, hangi zafiyetlerden faydalanıldığını ve olası iyileştirme yöntemlerini öğrenme imkânı sağlayan Frensizse hizmeti ve Turkcell’in ilk IoT Platform servisi Tesis ürünlerinin lansmanları gerçekleştirildi.
    -Mobil ödeme hacmi geçen yılın aynı döneminin 2 katına ulaşarak 351 milyon TL olarak gerçekleşti.
    -Paycell Card üzerinden yapılan işlemler 4 katına çıktı.
    -PayCell’in 1Ç’21’de gelirleri %51; grup dışı gelirleri ise %81 büyüme gösterdi.
    -PayCell 3 aylık aktif kullanıcı sayısı 5,3 milyona ulaştı.
    -Bulut tabanlı oyun-eğlence servisi Geforce Now, Ankara Temelli VM üzerinden hizmet vermeye başladı.

Fin-Tech
-Fin-Tech gelirleri YoY %27 büyüme ile 1.075 Milyar TRL oldu.
-Financell gelirleri YoY %8.5 büyüme ile 615 Milyon TRL oldu.
-Financell gelirleri YoY %31.6 büyüme ile 190 Milyon TRL oldu.
-Financell’in kredi portföyü 4Ç’21 itibarıyla 2.1 Milyar TRL’ye ulaştı.
-Financell’in ortalama risk maliyeti 4Ç’20’deki %2.3 seviyesinden 4Ç’21’de %0.4 seviyesine geriledi.
-Financell’in 5 bin TRL altı kredi pazarındaki payı %22 oldu.
-Paycell’in kullanıcı tabanı 2021’de %41 büyüme ile 6.6 milyona ulaştı.
-Paycell’in gelirleri YoY %64 artarak 468 Milyon TRL’ye ulaştı.
-Paycell’in toplam işlem hacmi %49 artışla 14 Milyar TRL’ye ulaştı.
-2021’de Paycell’in gelirlerinin %72’sini oluşturan ana servis kolu mobil ödeme hizmetlerinin aktif kullanıcı sayısı %81 artarak 4.1 milyona erişirken, işlem hacmi ise geçen yılın yaklaşık iki katına çıktı.
-2021’de Paycell Kart işlem hacmi 2020’ye kıyasla 6 katına çıktı.
-Paycell – Android POS ürünü 6 bin adete ulaştı.
-Paycell’in hizmet verdiği üye iş yeri sayısı 17 bini aştı.
-Sonra Öde çözümünün işlem hacmi yıllık bazda %93 artarak 585 milyon TRL’ye yükseldi.
-Sonra Öde 3 aylık aktif kullanıcı tabanı %81 artarak 4,1 milyona ulaştı.
-Paycell kart işlem hacmi 4Ç21’de 1,2 milyar TRL’ye ulaştı.
-Fiziksel ve sanal POS servislerindeki işlem hacmi 4Ç’21’de 1,1 milyar TRL’ye ulaştı.

Yıl içerisinde gerçekleşmiş olan diğer gelişmeler:
-Financell gelirleri YoY %28.1 büyüme ile 162.9 Milyon TRL oldu.
-Financell bugüne dek 7 bin kurumsal müşteriye kredi sağladı.
-Financell’in 5 Bin TRL altı kredi pazarında payı %24 oldu.
-Paycell’in 3-ay aktif kullanıcı sayısı 6 milyona ulaştı.
-Paycell’in Sonra Öde ürününün işlem hacmi YoY %84 büyüme ile 455 Milyon TRL’ye oldu.
-Paycell Kart işlem hacmi geçen yılın aynı dönemine kıyasla 6 katına çıktı.
-Paycell – Android POS kullanıcı sayısı 1.700’e ulaştı. Sanal POS kullanan e-ticaret işletmesi sayısı da 900’e ulaştı.
-Paycell POS işlem hacmi geçen yılın aynı dönemine kıyasla 8 katına çıkarak 475 Milyon TRL oldu.

ESG (Environmental-Sustainability-Governance)
-Turkcell Aralık ayında BNP Paribas ile imzalanan anlaşma çerçevesinde, 2019’da alınan ESG hedeflerine endeksli kredinin tutarı 70 Milyon EUR’ya yükselirken vadesi de 5 yıla uzatıldı.
-Turkcell, GSMA’in “Principles for Driving the Digital Inclusion of Person with Disabilities” (Engelli Bireyler için Dijital Kapsayıcılık ve Erişilebilirlik Prensipleri) prensiplerine imza attı. Turkcell bu prensipleri imzalayan Türkiye’den ilk ve tek telco oldu. Prensiplere imza atan diğer 7 telco ise Dialog (Sri Lanka), Optus (Avustralya), Orange (Fransa), Safaricom (Kenya), Telefonica (İspanya), Vodacom (Güney Afrika), Zain’den (Kuveyt) oluşmakta.
-Turkcell “Sürdürülebilir Yönetişim İlkeleri’ni yayınladı. Yönetim Kurulu 2021 itibarıyla kendi performansını belirli metriklere göre değerlendirmeye başlayacak.

Yıl içerisinde gerçekleşmiş olan diğer gelişmeler:
-Turkcell’in 2021 başında kabul ettiği İnsan Hakları ve Çevre Politikası, Turkcell iştiraklerinde de benimsenmeye başladı.
-Turkcell ve TOBB işbirliğinde gerçekleştirilen Geleceği Yazan Kadınlar projesinin bu seneki konusu İklim Fikir Maratonu oldu.
-Turkcell Enerji, 18 MW enerji üretim gücüne sahip Karadağ Rüzgar Enerji Santraline (İzmir – Çeşme) sahip olan Boyut Enerji’yi 29.6 Milyon USD bedelle satın aldı.
-Turkcell 2030 yılına kadar elektrik tüketimini yenilenebilir kaynaklardan karşılama ve 2050 yılına kadar net sıfır karbon olma hedefleri kapsamında İzmir Karadağ Rüzgâr Enerjisi Santrali’ni (RES) bünyesinde bulunduran Boyut Grup Enerji’yi satın almak için hisse devir sözleşmesi imzaladı. Devir sürecinin tamamlanması için gerekli mercilerden onayların çıkması bekleniyor.
-Turkcell insan hakları ve çevre politikalarını içeren Sürdürülebilir Yönetişim İlkeleri’ni açıkladı.
-Yol bisiklet yarışı Granfondo, Turkcell sponsorluğunda İstanbul’da ilk defa gerçekleştirildi. Etkinlik katılımcıları pandemi döneminde vefat eden sağlık personellerinin çocukları için oluşturulan eğitim bursuna katkı sağladılar.
-Ülkemizde meydana gelmiş olan orman yangınlarında AFAD koordinasyonundaki ekiplerin haberleşmeleri için “Kahraman Paket” adlı iletişim paketi ekiplere tanımlandı.
-Turkcell, orman yangınlarından zarar görmüş olan bölgeler için 50 bin fidan bağışta bulundu ve zarar görmüş olan hayvanlar için Hayvan Sahra Hastanesi kuruldu.
-Turkcell, GSMA Mobile Net Zero etkinliğinde 2030 yılına kadar elektrik tüketiminin tamamını yenilenebilir enerji kaynaklarından temin etmeyi hedeflediğini duyurdu.
-Turkcell İnsan Hakları Politikası ve Turkcell Çevre Politikası kabul edildi.

Stratejik
-Turkcell’in ikinci en büyük hissedarı LetterOne, Turkcell ile alakalı sorunlar ve çözümlerine dair Turkcell Yönetim Kurulu’na mektuplar göndermeye başladı. LetterOne başlıca Yönetim Kurulunun yönetişim niteliklerini ve Turkcell’in operasyonel performansını yetersiz bulmakta. LetterOne, söz konusu şikayetlerin çözümü için bir stratejik plan hazırladı. Ayrıca yönetim kurulu için 4 adet bağımsız üye önermekteler. LetterOne Esas sözleşmede değişikliklerin yapılması ve 4 adayın Yönetim Kurulu’na seçilmesi için Yönetim Kurulu’nu Genel Kurul düzenlemeye davet ediyor.
-%100 sahiplikle Turkcell iştiraki olan Turktell Bilişim altında 5 Milyon TRL sermayeli Atmosware Teknoloji Eğitim ve Danışmanlık A.Ş. 08.10.2021 tarihi itibariyla tescil edilmiştir.
-Turkcell iştiraki olan Turkcell Ödeme ve Elektronik Para Hizmetleri A.Ş’nin hisselerini kısmı olarak satışına ilişkin 04.11.2021 tarihinde J.P. Morgan yetkilendirildi.
-Turkcell iştiraki Turkcell Ödeme ve Elektronik Para Hizmetleri A.Ş. 200 milyon TL nominal tutarı geçmeyecek şekilde, Türk Lirası cinsinden, 12 aya kadar vadelerle, yurt içinde, bir veya birden fazla seferde, halka arz edilmeksizin tahsisli ve/veya nitelikli yatırımcılara satılmak üzere yönetim sözleşmesine dayalı kira sertifikaları (sukuk) ihraç edilmesine karar vermiştir. Söz konusu ihraç işlemi SPK onayına tabidir.

-Turkcell’in 2022 Hedefleri:
Konsolide Gelir Büyümesi >>>> %30
FAVÖK >>>> 19 Milyar TRL
Yatırım Harcamalarının Gelire Oranı >>>> ~%20-%21
Net Abone Kazanımı >>>> 1 Milyon Abone

Yıl içerisinde gerçekleşmiş olan diğer gelişmeler:
–Turkcell European Customer Centrity Awards’da Müşteri Odaklı Kültür kategorisinde birincilik elde etti.
-. Strateji Direktörlüğü kapsam ve sorumlulukları genişletilerek Strateji Genel Müdür Yardımcılığı kuruldu. Söz konusu değişiklik strateji faaliyetlerinin ticari ve teknolojik ayrımının konsolide edilmesine, uluslararası iştraklarlerin grup stratejisine uyun olarak yönetilebilmesine katkı sağlayacak. Strateji Genel Müdür Yardımcılığı pozsiyonuna 1 Eylül 2021 tarihinden itibaren geçerli olacak şekilde THY’de CCO (Ticari Genel Müdür Yardımcısı) görevini yürütmekte olan Mehmet Akif Konar atandı.
-1 Eylül 2021 tarhinden itibaren CHRO pozisonuna, EUAS International CHRO’su Ali Rıza Esmen atandı.
-Superonline İletişim Hizmetleri A.Ş. için 600.000 TRL’ye kadar nominal değerli, halka arz edilmeksizin, nitelikli yatırımcılara arz edilmek üzere kira sertifikası ihraç kararı alındı.***
***SPK onayına tabiidir, ilgili kurum ve kuruluşlardan yapılan resmi açıklamalar haricinde bağlayıcı kabul edilmemelidir.
–Lifecell Ventures Coöperatief U.A’nın sermayesinde 15 Milyon EUR tutarında artışa gidildi.
-Turkcell Dijital İş Servisleri A.Ş., Superonline İletişim Hizmetleri A.Ş.’in %100 oranında sahipliğiyle, 100 bin TRL sermaye ile kuruldu.
-2020 net karının 2.6 milyar TRL’lik kısmının hissedarlara temettü olarak ödenmesi kararlaştırıldı.

Yazan: Ömer Demirtaş
İletişim: [email protected]

Not: Söz Konusu içerik musasavas.com.tr ziyaretçileri tarafından hazırlanmıştır. İçerik ve içerikte yer alan ifadeler Musa Savaş’ın görüşlerini yansıtmaz, içerikte yer alan ifadelerden Musa Savaş sorumlu tutulamaz. İçerikte yer alan veriler Turkcell, LetterOne ve diğer ilgili kuruluşların kendi yayınlarından elde edilmiştir, kesinlik taşımamaktadır.