İnternetten alışverişin önlenemez yükselişi « Musa Savaş

Arşivler

İnternetten alışverişin önlenemez yükselişi

infograph_etidE-ticaret artık yükselen değer. Hangimiz internetten alışveriş yapmamıştır ki? (İstisnaları saymıyorum). BKM’nin (Bankalararası Kart Merkezi) verilerine baktığımızda ilginç sonuçlarla karşılaşıyoruz.  Görünen şu. Hem e-ticaret hacmi artıyor hem de e-ticaret yatırımları. Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD), BKM’nin verilerini baz alarak e-ticaretin bir infografiğini hazırladı. Bizde bu rakamları sizler için yorumladık.

BKM verilerine göre, işlem adedi ve işlem hacminde en yüksek artış, Ocak 2012 ile 2013 arasında görülüyor. Ocak 2012’de işlem adedi 11.293.693 olarak belirtilirken Ocak 2013’te bu rakamın 15.737.905’e yükseldiği gözleniyor. İşlem hacminde ise aynı zaman aralığında geçen bir yıllık sürede ortaya çıkan 1.125,06 milyar TL’lik artış dikkatlerden kaçmıyor.

E-ticarete ilginin arttığının en önemli göstergesi ise tabii ki arama motorları. İnternet üzerinden online alışveriş sitelerini aratanların da 2007 yılından bu yana hızlı bir şekilde arttığı görülüyor. Ayrıca, internet üzerinden kredi kartıyla yapılan ödemelerin hacminde de büyük bir sıçrama olduğu dikkat çekiyor. E-ticaretin ülkemizde kendini yeni göstermeye başladığı yıl olan 2008’de 8 milyar 276 milyon TL olan hacmin, 2013’ün sadece ilk dört ayında 7 milyar 997 milyon TL’lik rekor bir rakama ulaştığı çarpıcı bir sonuç olarak gözler önüne seriliyor.

Online alışverişin yüzde 28,39’unun İstanbul, yüzde 13,62’sinin Ankara, yüzde 7,45’inin İzmir’den yapıldığı  görülüyor. Diğer illerin oranıysa yüzde 50,54.

Türkiye’de internet erişimi olan hanehalkı 32.438.200 olarak ifade belirtilirken, Facebook’un Türkiye nüfusu da aynı rakama denk geldi. Bunların yanı sıra bireylerin yüzde 37.8’inin düzenli internet kullandığı açıklandı. İnterneti kullanan en yüksek yaş, 16 – 24 aralığı oldu.

Sepet ortalaması 2008 yılında 140 TL iken ortalamaların 2013’ün ilk çeyreğinde 200 TL’ye ulaştığı gözlendi.

Internetten en çok satın alınan ürünler de cinsiyete göre farklılık gösterdi. Elde edilen bilgilere göre, erkeklerin yüzde 39’u elektronik ve bilgisayar ürünlerini tercih ediyor. Kadınların yüzde 41’i ise giyim ve aksesuar kategorisinden alışveriş yapıyor.

Dünya kullanıcı sıralaması baz alınarak hazırlanan rakamlara göre sosyal mecralarda Türkiye’deki internet kullanıcıları ilk sıralarda yer aldı. En dikkat çekici noktalarından biriyse, kullanıcı sayısı açısından Türkiye, Facebook’ta 6. sırada, Twitter’da 11. sırada, Youtube’da ise 14. sırada yer aldı.

Yeterli mi? Yetmez. Yola devam.

(Bu yazının bir kısmı 21 Temmuz 2013 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)

Bir Cevap Yazın