Türk Telekom 4Ç’21/YS’21 Sonuçları ve Analizi

Türk Telekom 4Ç’21/YS’21 Sonuçları ve Analizi

23 Ağustos 2022 0 Yazar: Musa Savaş

2021 yılını geride bıraktık, veri incelemeden önce sunum dosyası hakkında bazı noktalara değinmek istiyorum. 4Ç/YS’20 dönemi ile beraber yatırımcı sunumlarının tasarımları ve grafikleri değiştirilmişti. Şahsen değiştirilen tasarım ve grafiklerin anlaşılırlığı ve pratikliği olumsuz yönde etkilediğini düşünmekteydim. Ayrıca HCI (İnsan Bilgisayar Etkileşimi) açısından değerlendirildiğinde de daha kötü bir tablo ortaya çıkabileceğini düşünüyorum. 4Ç/YS’21 ile beraber şuan için yatırımcı sunumu yayınlanmamış olsa da yatırımcı telekonferansına ait sunum dosyasından anlaşılabileceği üzere tasarımın tekrardan değiştiği görülmekte. Yeni tasarımı 4Ç/YS’20’den önce kullanılan tasarıma daha yakın buldum ve son bir senedir kullanılan tasarıma kıyasla incelerken çok daha rahat hissettim. Ayrıca çeşitli çeyreklerde yer verilen detaylı bilgiler (FTTC sahalarda ulaşılabilir ortalama hız verisi gibi) daha net ve öngörülebilir yorumlar yapılmasına olanak sağlıyor. Yatırımcı İlişkileri Direktörlüğü’nün sunumları ve diğer içerikleri geliştirirken bu unsurlara dikkat etmelerinin faydalı olacağını düşünüyorum.

Yılın son çeyreği Lira’nın büyük oranda değer kaybettiği, fırtınalı bir finansal ortama sahne oldu. 4Ç’21’de Lira, EUR karşısında %46, USD karşısında %51 oranında değer kaybetti., Bu durum finansallar üzerinde önemli ölçüde etkili oldu. Özellikle FAVÖK ve Net Kar üzerinde finansal giderlerin artışından kaynaklı olumsuz etki oluştu. Ayrıca artan döviz kurları ve enflasyon artan yatırım harcamalarına bağlı olarak daha yüksek IFRS etkisinin oluşmasına sebep olarak son çeyrekte FAVÖK Marjı’nda aşağı yönlü hareket oluşturdu. Bu duruma elverişsiz kur ortamı ve IFRS etkisi haricinde daha düşük FAVÖK marjına sahip olan iş kollarının gelirlerinin, konsolide gelir içerisindeki payının artışı da etkili oldu.

Finansal verileri, özetlersek, konsolide gelirler yıllık bazda %21.2 büyüme ile 34.3 Milyar TRL’ye ulaştı. FAVÖK yıldan yıla %47.9.büyüme ile 16.4 Milyar TRL olarak gerçekleşti. Net Kar yıllık bazda %81,3 büyüme ile 5.8 Milyar TRL’ye ulaştı. Faaliyet karı yıllık %29.9 büyüme ile %10.2 Milyar TRL’ye ulaştı. UFCF (Kaldıraçsız Serbest Nakit Akışı) yıllık 1.4 Milyar TRL artarak 8.3 Milyar TRL oldu. Elverişsiz kur hareketlerinin etkisiyle Net Borç/FAVÖK oranı 3Ç’21’deki 0.96x seviyesinden 0.15x artışla 1.11x’e yükseldi, Net Borç ise 15.4 Milyar TRL’den 18.3 Milyar TRL’ye yükseldi. Net açık döviz pozisyonu ise elverişsiz kur hareketlerine karşılık olarak pozitif 242 Milyon USD olarak gerçekleşti. Lira’nın daha istikrarlı bir zemin bulması grubunun finans stratejisinde döviz pozisyonunu nötr’de tutmasına imkan sağlayacaktır.

Finansal verileri 4Ç’21 özelinde incelersek konsolide gelirler yıllık bazda %28.9 büyüme ile 9.9 Milyar TRL olarak gerçekleşti. FAVÖK yıllık %21.3 artışla 4.3 Milyar TRL’ye ulaştı. FAVÖK Marjı ise elverişsiz kur hareketlerinin etkisiyle artan yatırım harcamalarının oluşturduğu IFRS etkisinin artışı sebebiyle önceki çeyreğe kıyasla 6.0yp azalarak %43.6 oldu. IFRS etkisi hariç tutulursa FAVÖK Marjı 4Ç’21’de %47.9 oldu. Faaliyet karı yıllık %25.6 büyüme ile 2.6 Milyar TRL’ye ulaştı. Net Kar ise yıldan yılan %-2 azalma göstererek yatay seyrederek 1.1 Milyar TRL olarak gerçekleşti. Artan finansal giderleri (kur ve türev zararı 1.6 Milyar TRL) 632 Milyon TRL’lik ertelenmiş vergi geliri dengeledi. UFCF geçen yılın aynı döneminde gerçekleşen 2.3 Milyar TRL’ye kıyasla 1 Milyar TRL artışla 3.3 Milyar TRL olarak gerçekleşti. Yatırım harcamaları ise 4.5 Milyar TRL oldu.

Kısaca bakarsak 4Ç’21’de Uluslararası Trafik Gelirleri, sabit ve Mobil segment gelirleri çeyreği yukarı taşırken, finansal maliyetler ve yatırım harcamalarının oluşturduğu IFRS etkisi çeyreği aşağı çekmiştir.

Operasyonel sonuçlara odaklanırsak Grup 2021 yılını 1.5 milyon net abone kazanımı ile kapattı. Net abone kazanımı 4Ç’21’de 393 bin olarak gerçekleşti.

Sabit Genişbant segmentinde 4Ç’21’de 266 bin net abone kazanımı elde etti, yıllık bazda ise net abone kazanımı 919 bin oldu. ARPU büyümesi çeyreksel bazda %13.9; yıllık bazda %14.2 olarak gerçekleşti. Sabit segmentte upsell operasyonları ARPA’yı (Avarage Revenue Per Account – Yeni Kazanım Başına Gelir) desteklemeye devam etti. Fiber abone tabanı çeyreksel bazda 819 bin net abone kazanımı ile 9.6 milyona genişledi. Fiber abonelerinin, sabit genişbant abonelerinin içerisindeki toplam payı %46.3’ten (4Ç’20’ye kıyasla) %66.9’a yükseldi. 4Ç’deki upsell operasyonlarının %92’si daha yüksek hızlı paketlere geçişlerden oluştu. 24 Mbps ve üzeri hızların yeni satışlardaki payı çeyreksel bazda 9.0yp artarak %58’den, %67’ye yükseldi. 2021’in tamamında ise 24 Mbps ve üzeri hızların yeni satışlar içerisindeki payı %54 olarak gerçekleşti. Bu durum ARPA üzerinde 4Ç’21’de %6’lık bir büyümeye neden oldu.

Bu bahisle değinmek istediğim bir konu var. Yüksek hızlı tarifelerin (100 Mbps üzeri) hala daha satışa sunulmamış olmasını hem ARPU büyümesi açısından hem de pazardaki rekabete uyum açısından olumsuz etki gösteriyor olarak değerlendiriyorum. Geçtiğimiz sonbaharda 100 Mbps üzeri hızlar, Alternatif Servis Sağlayıcıların bazılarının web sitesinde listelenmeye başlamış hatta satışa sunulmuştu. Ancak satışlar durdurulmuş, listelemeler kaldırılmış, halihazırda yapılan satışlar iptal edilmişti. 100 Mbps üzerindeki hızlardaki tarifeler BTK onayına takılmış olabilir. Ben yüksek hızlı paketlerin sektördeki rekabetin güçlenmesine katkı sağlayacağını, en önemlisi de ülkemizdeki internet hızlarının artmasına büyük katkılar sağlayacağını düşünüyorum. Özellikle pandemi dönemi sabit pazarda müşteri davranışları üzerinde kalıcı bir etki oluşturdu. Şuan için sıkı kapanma önlemleri geride kalsa da sabit pazardaki yüksek trend devam etmekte. Daha önce internet girmemiş haneler interneti pandemi sürecinde kullanmaya başlayarak artık kalıcı kullanıcılar haline gelmiş durumda. Bağımsız kuruluşların araştırmalarında ülkemizin sabit internet hızlarına konumunun diğer ülkelere kıyasla sürekli gerilemesi kamuoyunda “Türkiye’de internet altyapısı yetersiz” algısının oluşmasına sebebiyet veriyor. Yüksek hızlı tarifelerin satışa sunulduğu olası bir durumda hem ülkemizin internet hızları artacak hem de yıllar içerisinde zayıf Lira etkisiyle telco’ların eriyen reel ARPU’ları daha sağlıklı seviyeleri yükselme fırsatı bulacaktır. Dahası yüksek hızlı tarifelerin satışa sunulmasıyla beraber altyapıdan bağımsız olarak, satışta olan tarifelerdeki giriş hızının da 35Mbps, 50Mbps gibi görece yüksek hızlara yükseltilmesi ülkemizin dijital dönüşümüne katkı sağlayacaktır. Belirtmek gerekir ki bu konu özelinde elbette kullanıcı davranışları, olası senaryolara verecekleri tepkiler, olası Upsell senaryoları özellikle giriş hızlarının yükseltilmesi için belirleyici faktör olacaktır.

Verilere geri dönecek olursak fiber varlığı yıllık bazda 32 bin km artışla 331 bin km’den 363 bin km’ye yükseldi. Fiber homepass ise yıllık 3.4 milyon hane artışla 30.2 milyon haneye yükseldi.

Mobil segmentte abone tabanı yıllık bazda 844 bin, çeyreklik bazda 171 bin net abone kazanımı ile 24 milyona ulaştı. 4Ç’21’deki net abone kazanımında faturalı net abone kazanımı 84 bin, faturasız net abone kazanımı 87 bin olarak gerçekleşti. Karma ARPU büyümesi 2021’de bugüne dek gerçekleşen en yüksek seviyesine ulaşarak %13.8 olarak gerçekleşti. 4Ç2de ise yıllık bazda %14 oldu. Faturalı ARPU 4Ç’de %11.7 artışla 49.5 TRL’ye; Faturasız ARPU %15 artışla 27.3 TRL’ye ulaştı. ARPU büyümesi yıllık bazda sıralıyla %9.9 ve %16.3 olarak gerçekleşti. Ayrıca 2021 sonu itibariyle %1.9 ile bugüne değin en düşük churn (abone kayıp oranı) oranına ulaşıldı. Operasyonel sonuçların ardından biraz da şebeke performansı tarafına değinmek istiyorum. Bağımsız araştırma kuruluşu OpenSignal 2021 yılı raporunu yayınladı. Raporda Türkiye için, Türk Telekom 7 disiplin (Video Deneyimi, Oyun Performansı, Sesli uygulama Deneyimi, İndirme Hızı, Yükleme Hızı, 4G Mevcudiyet Oranı, 4G Kapsama Alanı) içerisinde ilk defa aynı anda 4 disiplinde (Video Deneyimi, Oyun Deneyimi, Sesli Uyulama Deneyimi, Upload Hızı) birinci operatör oldu. Ayrıca bu çeyrekte sevindirici bir gelişme daha yaşandı. Mobil şebekede hız limitini ifade eden APN AMBR sınırını Türk Telekom kendi şebekesinde 300/50’den 450/150’ye yükseltti ayrıca upload tarafında da taşıyıcı birleştirmeyi mümkün kılan ULCA (Upload Carrier Aggregation) teknolojisini kullanıma açtı. Ancak gelişmeye rağmen üzülerek ifade edebileceğim nokta rakip operatörler olan Turkcell (1660/500) ve Vodafone’da (4294/4294) hala AMBR değerinin daha yüksek olması ve Türk Telekom’un şebekesinin henüz yaygın olarak desteklemediği 4CA (4 taşıyıcı birleştirme) teknolojisini yaygın olarak kullanmaları karşısında Türk Telekom’un hala kat edecek yolunun olduğudur.

Geçen sene Ümit Önal, 2021 yılının Tivibu için teknik yenilenme yılı olacağını ifade etmişti. Daha önceki çeyrek incelemelerinde de yazdığım gibi henüz kamuoyunda duyulmuş bir gelişme mevcut değildi. Son çeyrek itibariyle sevinerek paylaşabilirim ki Tivibu altyapısının yenilenmesiyle alakalı somut adımlar atılmakta. Ericsson platformu terkedilerek ZTE’nin Eyewill platformu kullanıma sunulmaktadır. Yeni yazılım aşama aşama abonelere dağıtılmakta olup zannediyorum ki belirli bir tarihte planlı olarak tüm aboneler Eyewill platformuna geçirilmiş olacaktır. Yine fikrimi belirtmek istiyorum. Tivibu’nun STB’lerinin de artık yenilenmesi gerektiğini düşünüyorum. Değişen yayıncılık trendleri ön ödemeli TV pazarını da değişime zorlamaktadır. Streaming platformlarının ortaya çıkışı bence artık ön ödemeli TV platformlarının streaming platformlarıyla yapılacak olası iş birlikleri sektör için yakın gelecekte kaçınılmaz bir gereklilik olacaktır. Bu sebeple sektör henüz büyük bir değişime uğramadan önce yapılacak olan olası iş birlikleri önemli bir fırsat oluşturabilir. Bu çerçevede STB’lerin gelecekte çapraz işbirliklerini destekleyecek donanımda üretilmesi faydalı olabilir. Unutmamak lazım ki Tivibu 13 sene önce Tivibu lanse edilirken en büyük stratejik avantajının ve farkının geleneksel Tv platformlarından ayrıldığı anlık akışa bağımlı kalınmaksızın istenilen içeriklerin izlenebildiği, yalnızca klasik Tv içeriklerinin değil, TV yayınları haricinde de farklı içerikleri bünyesinde barındıran bir platform olması olduğu vurgulanmıştı. Tivibu için bence hala geç değil, hala değişim mümkün.

İştiraklerin konsolide gelirler içerisindeki payı artış göstermeye devam ediyor. İştiraklerin grup dışı gelirleri 2021’de yıllık bazda %28.7 artış gösterdi. İştiraklerin gelirlerinin konsolide gelirler içerisindeki payı ise %8.7 oldu. İştiraklerin toplam gelir büyümesi ise 4Ç’21’de %38.5 oldu.

4Ç’21 ve 2021 hesap döneminin bitişinin hemen ardından organizasyon yapısında önemli değişiklikler gerçekleşti. Söz konusu gelişmeler her ne kadar 1Ç’22’ye dahil olsa da önemine istinaden bu çeyrek altında yer vermek istedim. 1 Ocak 2022 itibariyle Strateji, Planlama ve Dijital Genel Müdür Yardımcısı pozisyonu kaldırıldı. Strateji, Planlama ve Dijital Genel Müdür Yardımcısı Barış Karakullukçu Türk Telekom’dan ayrıldı. GMY pozisyonu atlındaki unsurlar çeşitli pozisyonlar altında konumlandırıldı. Bu kapsamda:
-İş Geliştirme ve yeni Girişimler Direktörlüğü, TT Ventures altında konumlandırıldı.
-Dijital Ürün ve Servis Geliştirme Direktörlüğü kaldırıldı, mevcutta yürütmekte olduğu fonksiyonlar Pazarlama ve Müşteri Hizmetleri GMY altındaki Ürün ve Servis Yönetimi Direktörlüğüne bağlandı.
-Finansal Teknolojiler Direktörlüğü, finans GMY altında faaliyetlerine devam edecek.
-Strateji, Yatırım ve İş Planlama Direktörlüğü fonksiyonları, Program ve İştirak Yönetim Ofisi Direktörlüğü süreçleri CEO’ya bağı olarak devam edecek.

TT Ventures organizasyon değişikliğinden genişleyerek çıkmış oldu. Ayrıca Pilot programının teşvik miktar güncellenerek TT Ventures’a bağlandı. TT Ventures yapay zeka tabanlı çözümler üreten Syntonym, Optiyol, Quant Wifi ve B2Metric’e yatırım yaptı. Bu 4 şirketten 3’ü geçmiş dönem Pilot mezunlarından.

Girişim sermayesi ile alakalı bir başka gelişme de TT Ventures’un, girişim sermayesi platformu Plug&Play ile anlaşması oldu. Anlaşma kapsamında 9.dönem Pilot mezunu 3 şirket Pulg&Play’in Amerika programına katılmaya hak kazandı. Ayrıca Pilot’un 9.döneminde 18 girişime toplamda 5 milyon TRL’yi aşan yatırım yapıldı. 14 Şubat itibariyle de Pilot’un 10.dönem başvuruları toplanmaya başlandı. Başarılı bulunan GİRŞİMLERE 100 bin USD’ye kadar nakdi yardım, mentörlük desteği ve TT Ventures tarafından yatırım alma fırsatı sunulacak. Başvuru yapmak için: https://turktelekompilot.com.tr/basvur

ESG (Çevresel, Sürdürülebilirlik, Yönetimsel) gelişmelere göz atacak olursak Türk Telekom’un enerji tüketimi son 5 yılda %3 azaldı, 31 milyon Kwh enerji tasarrufu sağlanarak toplamda 15 bin ton karbon salınımı engellendi. 2021 yılında ise 3 bin baz istasyonunun donanımları daha az enerji tüketenleri ile değiştirildi. Bu sayede yıllık 27 milyon Kwh enerji tasarrufu sağlanarak 12 bin 750 ton karbon salınımının önüne geçilmiş oldu.

Şimdi de son çeyreğin en önemli gelişmelerden birisine değinmek istiyorum. Türk Telekom’un LYY Telekomünikasyon A.Ş. sahipliğinde %55’lik hisselerinin Türkiye Varlık Fonu’na potansiyel satışına dair çeşitli gelişmeler meydana geldi geride bıraktığımız çeyrekte. Türk Telekom’un %55’lik hissesinin hikayesine kısaca bakalım. Türk Telekom’un özelleştirilme çalışmaları kapsamında Haziran 2005 tarihinde Türk Telekom’un %55’lik hissesi blok satış yöntemiyle özelleştirme ihalesine çıktı. İhaleyi BT Consultant danışmanlığındaki Oger Telecom – Telecom Italia Mobile ortaklığındaki konsorsiyum 6.55 Milyar USD bedelle kazandı. Kasım 2005’te olağanüstü genel kurul gerçekleştirilerek %55’lik hisse OTAŞ’a devroldu. OTAŞ ödemeyi vadeli planda yapmayı tercih etmesine rağmen 2007 baharında tüm borcu kapatarak özelleştirmeye dair tüm borçları kapattı. Oger Türk Telekom için toplamda 7 Milyar USD’nin biraz üstünde bir bedel ödemiş oldu. Daha sonra 2013 yılında Oger Telecom, iştiraki OTAŞ’ın elindeki Türk Telekom hisselerini teminat göstererek, bankalardan oluşan bir konsorsiyumdan kendi borçlarını refinanse etmek adına 4.5 Milyar USD’lik bir kredi kullandı. Oger Telecom, Sudi Oger Limited’ın bir parçası idi. Saudi Oger Limited genel olarak büyük çağlı inşaat projeleri yapmakta olan bir gruptu. 2015 başında Suudi Arabistan Kralı’nın ölümünün ardından yeni yönetimle Hariri ailesinin yaşadığı sorunlar sebebiyle Saudi Oger, Suudi Arabistan’da yüklendiği kamu projelerinden olan hakediş ödemelerini alamamaya başladı. Bu durum grubu mali krize sokarak Oger Telecom’un bankalardan aldığı kredinin taksit ödemelerinin 2016 itibariyle ıskalanmaya başlamasına sebep oldu. 31 Ağustos 2016’da Türk Telekom CEO’su (aynı zamanda Oger Telecom CEO’su) Rami Aslan görevinden istifa etmişti. OTAŞ’ın Oger Telecom’un hissedarlarından STC’ye satışı, OTAŞ’ın elindeki Türk Telekom hisselerinin satışı gibi alternatifler değerlendirilmişse de herhangi bir gelişme meydana gelmedi. Bu durum neticesinde tarafların anlaşmasıyla OTAŞ’ın elindeki Türk Telekom hisselerinin bankaların kurcağı bir SPV’ye (girişim sermayesi şirketi) bankalara devri kararlaştırılmıştı. Aralık 2018’de OTAŞ’ın elindeki %55^lik hisseler bankaların kurduğu Levent Yönetim Yapılandırma A.Ş.’ye devredilmişti. LYY, Türk Telekom’un başarılı performansının ardından Ağustos 2019 itibariyle ellerindeki Türk Telekom hisselerini satışa çıkartmıştı. 2021 yılı içerisinde TVF’nin, LYY’nin elindeki Türk Telekom hisseleri ile ilgilendiğine dair söylentiler çıkmıştı. Türk Telekom’un ve ilişkili tarafların KAP’a yaptıkları açıklamaya göre taraflar olası satış işlemi çin görüşmelere başladı.

Şahsen Türk Telekom hisselerinin TVF’ye satışını olumlu görmemekle birlikte bir alternatif çıkış, çözüm yolu olarak da görmüyorum. Dahası olası satışı dolaylı bir kamulaştırma olarak yorumlamaktayım. Türk Telekom’un şirket işlerinin bağımsızlığını pekiştirecek, grubun stratejilerine destek olacak bir hissedara sahip olması gerektiğini düşünüyorum. Ayrıca madalyonun bir diğer yüzü de bankaların alacağı olası pozisyon. Bana kalırsa bankalar Türk Telekom hisselerini satış için acele etmemeliler. Grup artan finansal başarısının yanında Türk varlıklarının değerlerinin günümüzde hak ettikleri değerin altına olması etkeni düşünüldüğü zaman bankalar için Türk varlıklarının daha değerli olacağı bir ortamda uygun şartlarda gerçekleşecek satışı değerlendirmeleri gerektiği taraftarıyım. Ayrıca TVF olsun veya olmasın potansiyel alıcıların Huawei Krizi’ne benzer bir şekilde potansiyel politik riskler taşımamasına önem gösterilmesi gerektiği fikrindeyim. NETAŞ’ın satışının sonuçları, Turkcell’in Telia hisselerinin satışının sonuçları Türk Telekom’un hisselerinin satışı için dikkat çekicidir.

Son olarak sözlerime son vermeden önce, çeyrek sonuçları analizi yazılarımda sonuç başlıklarına bundan sonra (Türk Telekom için) Venture Capital (Risk Sermayesi) başlığını, artan girişi sermayesi gelişmelerini yansıtır şekilde yer vereceğimi ifade etmek isterim. Başarılı sonuçların elde edilmesine emeği geçen herkese teşekkürler. Mehmet Nihat Gökçek’e Tivibu hakkında verdiği değerli bilgiler için özel olarak teşekkür ederim.

Finansal
-YS’21 Konsolide Gelir 34.273 Milyar TL (YS’20 28.289 Milyar TL)(Bugüne değin en yüksek seviye)
-4Ç’21 Konsolide Gelir 9.864 Milyar TL (4Ç’20 7.65 Milyar TL)
-YS’21 Yıllık Bazda Konsolide Gelir Büyümesi %21.2 (YS’20 %19.6)(Halka arzdan bu yana en büyük büyüme)
-4Ç’21 Yıllık Bazda Konsolide Gelir Büyümesi %28.9 (4Ç’20 %21.7)
-YS’21 FAVÖK 16.415 Milyar TL (YS’20 13.327 Milyar TL)
-YS’21 FAVÖK Marjı %47.9 (YS’20 %46.8)(Bugüne değin en yüksek seviye)
-4Ç’21 FAVÖK 4.301 Milyar TL (4Ç’20 3.546 Milyar TL)
-4Ç’21 FAVÖK Marjı %43.6 (4Ç’20 %46.3)
-YS’21 Faaliyet Kari 10.213 Milyar TL (YS’20 7.862 Milyar TL)
-4Ç’21 Faaliyet Karı 2.623 Milyar TL (4Ç’20 2.089 Milyar TL)
-YS’21 Vergi Öncesi Kar 5.620 Milyar TL (YS’20 3.802 Milyar TL)
-4Ç’21 Vergi Öncesi Kar 448 Milyon TL (4Ç’20 1.182 Milyar TL)
-YS’21 Net Kâr 5.761 Milyar TL (YS’20 3.178 Milyar TL)
-4Ç’21 Net Kâr 1.084 Milyar TL (4Ç’20 1.104 Milyar TL)

-YS’21 Yatırım Harcamaları 8.805 Milyar TL (YS’20 6.739 Milyar TL)
-4Ç’21 Yatırım Harcamaları 4.487 Milyar TL (4Ç’20 2.785 Milyar TL)
-YS’21 Konsolide Faaliyet Gideri 17.9 Milyar TL (YS’20 15.1 Milyar TL)
-YS’21 Konsolide Faaliyet Gideri Artışı %18.6 (YS’20 %20.5)
-4Ç’21 Konsolide Faaliyet Gideri 5.6 Milyar TL (4Ç’20 4.1 Milyar TL)
-4Ç’21 Konsolide Faaliyet Gideri Artışı %35.5 (4Ç’20 %18.8)
-YS’21 Konsolide Finansal Gider 4.592 Milyar TL (YS’20 4.060 Milyar TL)
-4Ç’21 Konsolide Finansal Gider 2.176 Milyar TL (4Ç’20 907 Milyon TL)
-4Ç’21 itibarıyla borçluluk oranı 1.11x (4Ç’20 1.15x)
-4Ç’21 itibarıyla net açık döviz pozisyonu 242 Milyon USD fazla olarak gerçekleşti. (4Ç’20 46 Milyon USD)
-YS’21 Kaldıraçsız Serbest Nakit Akışı 8.3 Milyar TL (YS’20 6.9 Milyar TL)
-4Ç’21 Kaldıraçsız Serbest Nakit Akışı 3.3 Milyar TL (4Ç’20 2.3 Milyar TL)
Kaldıraçsız Serbest Nakit Akışı yatırımların sağladığı geliri göstermektedir.
-YS’21 Sabit Genişbant Segmenti Geliri 10.712 Milyar TRL (4Ç’20 8.306 Milyar TRL)
-YS’21 Sabit Genişbant segmenti YoY gelir büyümesi %29 (4Ç’20 %25)(Tüm zamanların rekoru)
-4Ç’21 Sabit Genişbant Segmenti Geliri 2.887 Milyar TRL (4Ç’20 2.339 Milyar TRL)
-4Ç221 Sabit Genişbant Segmenti QoQ gelir büyümesi %23 (4Ç’20 %32)
-YS’21 Mobil Segment Geliri 11.5 Milyar TRL (YS’20 9.867 Milyar TRL)
-YS221 Mobil Segment YoY Gelir Büyümesi %17 (YS’20 %11)
-4Ç’21 Mobil Segment Geliri 3.074 Milyar TRL (4Ç’20 2.607 Milyar TRL)
-4Ç’21 Mobil Segment QoQ Gelir büyümesi %18 (4Ç’20 %13)

Operasyonel
-4Ç’21 itibarıyla toplam net abone sayısı 51.8 Milyon (4Ç’20 50.4 Milyon)
-YS’21 toplam net abone kazanımı 1.5 Milyon (YS’20 2.6 Milyon)
-4Ç’21 toplam net abone kazanımı 393 Bin (4Ç’20 827 Bin)
-4Ç’21 itibarıyla çoklu oyuncu oranı %62 (4Ç’20 %62)
-4Ç’21 itibarıyla toplam fiber uzunluğu 363 Bin Km (4Ç’20 331 Bin Km)
-4Ç’21 itibarıyla fiber homepass 30.2 Milyon hane (4Ç’20 26.8 Milyon hane)
-4Ç’21 itibarıyla FTTC homepass 21.4 Milyon hane (4Ç’20 19.5 Milyon hane)
-4Ç’21 itibarıyla FTTB/H homepass 8.8 Milyon hane (4Ç’19 7.4 Milyon hane)

-3Ç’21 itibarıyla sabit genişbant penetrasyonu %72 (4Ç’20 %66)(AB ortalaması %76)(Tüm zamanların rekoru)
-4Ç’21 itibarıyla sabit genişbant abone sayısı 14.3 Milyon (4Ç’20 13.4 Milyon)
-YS’21 Sabit Genişbant net abone kazanımı 919 Bin (YS’20 2 Milyon)
-4Ç’21 Sabit Genişbant net abone kazanımı 266 Bin (4Ç’20 639 Bin)
-4Ç’21 itibarıyla fiber abone sayısı 9.6 Milyon (4Ç’20 6.2 Milyon)
-YS’21 net fiber abone kazanımı 3.4 Milyon (YS’20 2 Milyon)(Tüm zamanların rekoru*)
-4Ç’21 itibarıyla fiber abonelerin toplam genişbant aboneleri içerisindeki payı %66.9 (4Ç’20 %50)
-4Ç’21 itibarıyla Sabit Genişbant ARPU 67.7 TL (4Ç’20 59.4 TL)
-4Ç’21 itibarıyla YoY Sabit Genişbant ARPU büyümesi %13.9 (4Ç’20 %14.3)
-4Ç’21 itibarıyla QoQ Sabit Genişbant ARPU büyümesi %2.8 (4Ç’20 %4.1)
-4Ç’21 itibarıyla fiberle bağlı baz istasyonu oranı %45 (4Ç’20 %45)
-3Ç’21 itibarıyla LTE nüfus kapsama alanı %96 (4Ç’20 %94)
-3Ç’21 itibariyle 3G nüfus kapsama alanı %97 (4Ç’20 %97)
-4Ç’21 itibarıyla mobil abone sayısı 24 Milyon (4Ç’20 23.2 Milyon)
-YS’21 mobil net abone kazanımı 844 Bin (4Ç’20 240 Bin)
-4Ç’21 mobil net abone kazanımı 171 Bin (4Ç’20 98 Bin)
-4Ç’21 itibarıyla mobil karma ARPU 42.1 TL (4Ç’20 36.9 TL)
-4Ç’21 itibarıyla YoY mobil karma ARPU büyümesi %14
-4Ç’21 itibarıyla QoQ Mobil karma ARPU büyümesi %-0.2
-4Ç’21 itibarıyla mobil faturalı ARPU 49.5 TL
-4Ç’21 itibarıyla YoY mobil faturalı ARPU büyümesi %11.7
-4Ç’21 itibarıyla QoQ mobil faturalı ARPU büyümesi %1.5
-4Ç’21 itibarıyla mobil ön ödemeli ARPU 27.3 TL (4Ç’20 23.8 TL)
-4Ç’21 itibarıyla YoY mobil ön ödemeli ARPU büyümesi %15
-4Ç’21 itibarıyla QoQ mobil ön ödemeli ARPU büyümesi %-3.3
-4Ç’21 itibarıyla LTE abone oranı %67 (4Ç’20 %61)
-4Ç’21 LTE abonelerinin ortalama aylık data tüketimi 10.2 GB (4Ç’19 9 GB)
-4Ç’21 itibarıyla Tivibu EV abone sayısı 1.5 Milyon (4Ç’20 1.5 Milyon)
-3Ç’21 itibarıyla Tivibu EV pazar Payı %22 (4Ç’20 %22)
-3Ç`21 itibarıyla Ödemeli EV TV penetrasyonu %29 (4Ç’20 %29) (AB ortalaması %84)
-4Ç’21 itibarıyla Tivibu ARPU 23 TL (4Ç’20 20.8 TL)
-4Ç’21 itibarıyla YoY Tivibu ARPU büyümesi %10.6 (4Ç’20 %15.7)
-4Ç’21 itibarıyla QoQ Tivibu ARPU büyümesi %4.1 (4Ç’20 %7.2)
-4Ç’21 itibarıyla Sabit Erişim Hattı sayısı 16.9 Milyon (4Ç’20 16.3 Milyon)(2Ç’09’dan beri en yüksek seviye)
-YS’21 Sabit Ses net abone kazanımı -124 Bin (YS’20 -631 Bin)
-4Ç’21 Sabit Ses net abone kazanımı -15 Bin (4Ç’20 138 Bin)
-4Ç’21 itibarıyla PSTN ARPU 21.7 TL (4Ç’20 21.6 TL)
-4Ç’21 itibarıyla YoY PSTN ARPU büyümesi %0.6 (4Ç’20 %-2.8)
-4Ç’21 itibarıyla QoQ PSTN ARPU büyümesi %0.1 (4Ç’20 %-2)

Dijital
-4Ç’21 itibarıyla Online İşlemler Uygulaması 57 Milyon indirmeye ulaştı.
-4Ç’21 itibarıyla Online İşlemler Uygulaması’nın tekil kullanıcı kullanım ıranı %25 olarak gerçekleşti.
-Online kanallar üzerinden tahsilat yıllık bazda %45 arttı.
-Türk Telekom, İstanbul Ticaret Odası (İTO) ve Avrupa Birliği (AB) işbirliğinde yürütülen KOBİ dijital dönüşüm programı kapsamında dijitalkobim.org web sitesi kuruldu. Proje kapsamında 430 bin üyenin dijital dönüşüm ihtiyacının karşılanması hedefleniyor. Platform imalat ve hizmet sektörlerindeki KOBİ’lere 9 farklı dönüşüm alanında eğitim ve danışmanlık hizmeti sunuyor.

4Ç’21’den önce yıl içerisinde gerçekleşen diğer gelişmeler:
-Online İşlemler Uygulamasını kullanan tekil abone sayısı 3Ç’21’de 16.8 Milyon oldu.
-Türk Telekom’un Akıllı Kent çözümleri uyguladığı şehir sayısı 10’a yükseldi: Karaman, Kars, Antalya, Kırşehir, Mersin, Edirne, Denizli, Elazığ, Konya Kocaeli, Düzce
-Türk Telekom’da dijital oryantasyon platformu olan Dijital Geçit Platformu hayata geçti. İşe yeni başlayan personeller oyunlaştırma tabanlı Dijital Geçit platformu ile oryantasyon süreçlerine katılıyorlar.
-Türk Telekom, Facebook ile KOBİ’lere Facebook ve Instagram platformlarında dijital reklam hizmeti sunmak üzere anlaşma imzalandı.
-Online İşlemler Uygulaması lansmandan bu yana 51.5 milyon indirmeye ulaştı.
-Online İşlemler Uygulamasını kullanan tekil abone sayısı 2Ç’21’de 16.4 Milyon oldu.
-Online Kanallar üzerinden tahsilat yıldan yıla %40 büyüdü
-Bireysel segmentte bankalar dahil, tahsilatta dijital kanalların payı yıldan yıla 1.0yp artışla %80 olarak gerçekleşti.
-Türk Telekom’un Tech-Fin ürünü Pokus tanıtıldı.
-İstanbul Ticaret Odası ile 430 bin iş yerini kapsayan Dijital Dönüşüm Programı imzalandı.
-Online İşlemler Uygulaması lansmandan bu yana 49 milyon indirmeye ulaştı.
-Online İşlemler Uygulamasını kullanan tekil abone sayısı 1Ç’21’de 16 Milyon oldu.
-Online Kanallar üzerinden tahsilat yıldan yıla %71 büyüdü
-Bireysel segmentte bankalar dahil, tahsilatta dijital kanalların payı yıldan yıla 4.0yp artışla %78 olarak gerçekleşti.

ESG (Environmental, Sustainability, Governance)
-Türk Telekom’un son 5 yılda toplam enerji tüketimi %3 azaldı. Böylece 31 Milyon kwh enerji tasarrufu sağlanarak 15 bin ton karbon salınımı engellendi.
-2021 yılında 3000 adet baz istasyonunun donanımları daha az enerji tüketenleri ile değiştirildi. Bu sayede yıllık 27 milyon kwh enerji tasarrufu sağlanarak 12,750 ton karbon salınımı engellendi.
Hedefi Olan Kadına İnternet Kolay projesiyle 5 bin kadına dijital okuryazarlık ve dijital pazarlama eğitimi verildi.
-Telefon Kütüphanesi’ndeki içerik sayısı 2 bini aştı.
Gün Işığı Projesi ve Sanatın Gün Işığı Eğitim Programı Atölyeleri kapsamında 81 ilde 700 görme engelli çocuğa ulaşıldı.
-TTAKE (Türk Telekom Arama Kurtarma Ekibi) 2021 yılında 11 eğitime, 1 operasyona, 2 tatbikata katılım sağladı. TTAKE Antalya ve Manavgat yangınlarında 17 ayrı yardım çağrısı aldı ve 35 kişinin tahliye edilmesine destek oldu.

4Ç’21’den önce yıl içerisinde gerçekleşen diğer gelişmeler:
-Gayrettepe, Ümitköy ve Esenyurt Veri Merkezleri The International REC Standart tarafında REC sertifikası ile sertifikalandı.
–Türk Telekom 2020 yılında UN Global Compact’a (Birleşmiş Milletler Küresel İlkeler Sözleşmesi) taraf olarak insan hakları, çalışma, çevre ve yolsuzlukla mücadele için 10 temel ilkeyi destekleme taahhüdünde bulunmuştu. 1Ç’21 içerisinde de ilk ESG ilerleme raporu (CoP) yayımlandı. Sürdürülebilirlik Raporunun da 2021 içerisinde yayımlanması hedefleniyor.

Venture Capital
-TT Ventures ile girişim sermayesi platformu Plug&Play anlaşma imzaladı. Bu kapsamda Pilot 9.dönem mezunu 3 girişim Plug&Play’in Amerika programına katılma hakkı kazandı.
-Pilot’un 9.dönemi tamamlandı. 18 girişime 5 milyon TRL’yi aşan nakdi destek sağlandı.
-TT Ventures, yapay zeka tabanlı çözümler üreten Syntonym,Optiyol, Quant Wifi ve B2Metric‘e yatırım yaptı. Girişimlerden 3’ü Pilot mezunu (Syntonym, B2Metric, Optiyol)

Stratejik
-Türk Telekom, Nokia ile birlikte sabit, pasif fiber şebekelerde kullanılmak üzere geliştirilen (PON) 25G-PON teknolojisinin denemesini gerçekleştirdi.
-50 Bin TRL sermaye ile TTG Finansal Teknolojiler A.Ş.‘nin kuruluş işlemleri tamamlandı.
-Türk Telekom, yurt içindeki yatırımcılara ihraç edilmek üzere 500 Milyon TRL’ye varan, 5 yla kadar vadeli tahvil ihracı için SPK’ya izin başvurusu yaptı.
-LYY’nin elindeki Türk Telekom hisselerinin TVF’ye satışına ilişkin taraflar görüşmeye başladı.
-1 Ocak 2022 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere Strateji, Planlama ve Dijital GMY pozisyonu kaldırıldı. Strateji, Planlama ve Dijital GMY Barış Karakullukçu Türk Telekom’dan ayrıldı.
-Strateji, Planlama ve Dijital GMY pozisyonu atlındaki unsurlar çeşitli pozisyonlar altında konumlandırıldı. Bu kapsamda:
-İş Geliştirme ve yeni Girişimler Direktörlüğü, TT Ventures altında konumlandırıldı.
-Dijital Ürün ve Servis Geliştirme Direktörlüğü kaldırıldı, mevcutta yürütmekte olduğu fonksiyonlar Pazarlama ve Müşteri Hizmetleri GMY altındaki Ürün ve Servis Yönetimi Direktörlüğüne
bağlandı.
-Finansal Teknolojiler Direktörlüğü, finans GMY altında faaliyetlerine devam edecek.
-Strateji, Yatırım ve İş Planlama Direktörlüğü fonksiyonları, Program ve İştirak Yönetim Ofisi Direktörlüğü süreçleri CEO’ya bağı olarak devam edecek.

Türk Telekom 2022 yılı hedeflerini açıkladı
-Konsolide Gelir Büyümesi (IFRS’12’13 hariç tutulduğunda) >>>>> %23-25
-Konsolide FAVÖK >>>>> 17.5-18.3 Milyar TRL
-Konsolide Yatırım Harcaması >>>>> Yaklaşık 12.5 Milyar TRL

4Ç’21’den önce yıl içerisinde gerçekleşen diğer gelişmeler:
-Argela Chunghwa Telecom ilr SEBa+ ürünü için iş birliğine gitti. Argela’nın SDN ürünü SEBA+, Tayvanlı telco Chunghwa Telecom laboratuvarlarına entegre edildi.
-Tivibu, Türkiye Basketbol Federasyonu ile yayın sözleşmesini uzattı. ING Basketbol Süper Ligi ve Herbalife Nutrition Kadınlar Basketbol Süper Ligi Tivibu’da yayınlanacak.
-22 Ağustos 2021 tarihi itibariyle Hukuk ve Regülasyon Genel Müdür Yardımcısı (CLO) Uğur Nabi Yalçın görevinden ayrılma kararı aldı. CLO pozisyonuna Tahsin Kaplan Atandı.
-Türk Telekom’un TRSTTLK12216 ISIN kodlu tahvilinin 3.kupon ödemesi 13.09.2021 tarihinde ödendi.
-Türk Telekom Yönetim Kurulu A grubu hissedar üyelerinden Dr. Muammer Cüneyt Sezgin istifa etti. Yerine Avni Aydın Düren atandı.
-Argela Clear5G projesini tamamladı. Clear5G ile proje ortağı fabrikalarda düşük gecikmeli erişim sağlanabildi.
-Türk Telekom, Ericsson ile fiber dönüşüm projeleri ve teknolojik çözümlerin entegrasyon döngülerini destekleyecek BT süreçlerini optimize etmek amacıyla Ericsson Dinamik Aktivasyon Platformunu kullanmak üzere anlaştı.
-Türk Telekom ve Nokia, Arçelik için video analitiği, İç Mekan Konumlandırma ve Gelişmiş Otomatik Yönlendirmeli Araç (AGV) teknolojilerini de destekleyen Türkiye’nin ilk özel ticari 4.9G şebekesini kurmak üzere anlaştı.
-Argela’nın SDN ürünü olan SEBA, Türk Telekom şebekesi üzerinde İstanbul’da iki ilçenin sahasında ticari olarak uygulanmaya başladı.
-Asistt, Contact Centre Word tarafından organize edilen “2020’nin En İyi Performans Gösterenleri Ödülleri”nde 2 ayrı kategoride dünya şampiyonu oldu.
-Türk Telekom, OpenSignal tarafından düzenlenen “2021 Global Mobil Ağ Deneyim Ödülleri”nde “Yükselen Yıldızlar” ve “Yüksek Performanslılar” listesine girerek 5 ayrı deneyim disiplininde başarı sağlayan tek mobil operatör oldu.
-Türk Telekom,TRSTTLK12216 ISIN kodlu tahvilinin birinci kupon ödemesini 15.03.2021 tarihinde gerçekleştirdi.
-S&P, Türk Telekom’un kredi notunu 15.03.2021 tarihinde “BB-/B”, Not Görünümünü “Durağan” seviyesinde teyit etmiştir. Bağımsız Kredi Profilini ise “bbb-“den “bbb”ye yükseltmiştir.

Yazan: Ömer Demirtaş
İletişim: [email protected]

Not: Bu içerik musasavas.com.tr ziyaretçileri tarafından hazırlanmıştır. İçerik ve içerikte yer alan ifadeler Musa Savaş’ın görüşlerini yansıtmaz, içerikte yer alan ifadelerden Musa Savaş sorumlu tutulamaz. İçerikte yer alan veriler Türk Telekom ve diğer ilgili kuruluşların kendi yayınlarından elde edilmiştir, kesinlik taşımamaktadır.