Yahoo, Microsoft’u neden reddetti?

10 Ocak 2011 0 Yazar: Musa Savaş

Microsoft’un Yahoo’yu neden istediğini anlatmıştık. 1 Şubat’ta Microsoft’un Yahoo’yu almak için yaptığı 44,6 milyar dolarlık teklifle başlayan süreç sona erdi. Yahoo teklifi reddetti. Böylece Microsoft ikinci kez Yahoo tarafından reddedilmiş oldu. Başka bir deyişle Microsoft ikinci raundu da kaybetti. Peki, Yahoo neden Microsoft’u reddetti?

Bu sorunun doğru cevabını bulmak için teklifle cevap arasında geçen yaklaşık iki haftalık sürede neler yaşandığına bakmamız daha doğru olur. Microsoft’un teklifi herkesi olduğu gibi Yahoo yönetimini de heyecanlandırdı. Fakat iş dünyası heyecanların değil mantığın hakim olduğu bir dünyadır. Dolayısı ile Yahoo yaptığı değerlendirme sonrasında Microsoft’a uygun bir dille bu tekliften memnun olduklarını ancak yetersiz bulduklarını bildirdi. Yetersizliğin boyutu da 12 milyar dolar olarak belirtildi. Yani diğer bir deyişle Yahoo sen teklifini 56,6 milyar dolar yap anlaşalım dedi. Ayrıca daha önce Google’ın da kendisine yaptığı benzer teklife hala ilgisinin olduğunu da Microsoft’a hissettirdi. Bunun üzerine Microsoft’tan mantıklı yeni bir açılım beklenirken Steven A. Ballmer yönetimi mahallenin haşarı çocuklarının bile yapmayacağı bir çıkışta bulundu: “Teklif ettiğimiz bedelden şirketinizi bize satmazsanız, biz de halka açık hisselerinizi toplayıp ortak olarak karşınıza çıkarız.”

Bu tehdit doğal olarak Yahoo yönetiminde geri tepti. Teklifi reddettiklerini açıklamaya hazırlanırarken, bunu gören Microsoft hemen yeni bir açılımda daha bulundu: “Şayet teklife evet derseniz birleşmeden sonra MSN ve alt hizmetlerini kaldırıp sadece Yahoo’yu kullanacağız.” Fakat bu bile yeterli olmadı. Yahoo yönetimi kararını vermişti. Teklif reddedilecekti.

Bu olaylar olurken Google ne yapıyordu? Ne yapsın bir taraftan dişlerinin arasından gülüyor bir taraftan da Microsoft’a belden aşağı vuruşlar yapıyordu. Bu olaylar olurken Google’ın sözcüleri çıkıp “Bu birleşmenin ardından Microsoft’un tekel oluşturmaya yöneleceği” şeklinde bir açıklama yaptılar ki evlere şenlik. Pazarın yüzde 53,6’sına sahip bir firmanın yaptığı böyle bir açıklamaya nasıl tepki verirsiniz? Gerçi Google’ın sözcüleri de bunu biliyor. Fakat Microsoft’un ürettiği işletim sistemi yüzünden hakkında daha önceleri ABD’de açılan onlarca “tekelcilik” davasını düşünürseniz, Google’ın ne yapmak istediğini anlarsınız. Maksat Microsoft’u en yumuşak yerinden vurmak.

Paarın yüzde 53,6’sı Google’ın. Yüzde 19,9 u Yahoo’nun. Yüzde 12,9’u Microsoft’un. Gerisi ise bir çok firmaya dağılıyor. Bu birleşme gerçekleşseydi Microsoft’un pazar payı 32,8’e çıkacak ve Google’a ciddi bir rakip olabilecekti.

Bundan sonra ne olacak derseniz, benim tahminim şimdi teklif sırası Google’da. Önümüzdeki haftalarda Google’dan Yahoo’ya 60 milyar dolarlık bir teklif gelirse şaşırmayalım. Bu teklifi Yahoo’nun kabul edeceğine de şaşırmayalım. Ayrıca bu birleşmenin gerçekleşmeyeceğine hiç şaşırmayalım. Çünkü birleşmeleri halinde Google’ın pazar payı yüzde 73,5’e çıkacağı için ABD’deki anti-tekel yasaları ve bu yasaların uygulayıcısı kurumlar otomatikman harekete geçecektir. Tüm bunlar olurken Microsoft ne yapacak dersiniz? Tabii ki Yahoo’nun halka açık hisselerini toplayacak.

Her şeye rağmen Google ve Microsoft haricinde bir üçüncü talipli de çıkabilir Yahoo’ya. Üstelik kimsenin aklına gelemeyecek bir işbirliği de teklif edebilir. Bilişim dünyasında bu ölçekte başka kim var demeyin. Evet, bilişim dünyasında böyle bir satın almayı gerçekleştirecek başka şirket yok gibi görünüyor ama bilişim medyasına öykünen birileri de olabilir. Mesela; Rupert Murdoch’un News Corp.’u neden olmasın?

Sonuç olarak; ABD’de hisse alıp satıyorsanız Yahoo hisselerini portföyünüzde bulundurmanızı tavsiye ederim. Kısacası bilişim dünyası bu yılı hep Yahoo kime gelin gidecek tartışması ile geçirecek.

(Bu yazının bir kısmı 17 Şubat 2008 tarihli Para dergisinde yayınlanmıştır.)