Türk Telekom 2Ç’20 Sonuçları ve Analizi

Başta ülkemizi ve tüm dünyayı etkisi altına almış olan COVID-19 Pandemisi’nin etkilerinin tam anlamıyla görüldüğü bir çeyreği tamamlamış bulunuyoruz. Her ne kadar pandeminin ülkemizde etkilerinin görülmesi 1. çeyreğin son iki haftasını yakalamışsa da nisan ayını takip eden ayarlarda artan vakalar ve pandemiye karşın alınan sosyal kısıtlamalar ile önlemlerin bu aylarda gerçekleştirilmiş olması sektörün öncelikleri ve yönelimi üzerinde belirleyici bir etki oluşturmuştur. Alınan korunma önlemleri sayesinde 2.çeyrekte elverişsiz kur ortamına rağmen net karda geçen senenin bir önceki çeyreğine kıyasla %125’lik bir artış meydana geldi. Ayrıca finansallar açısında bakmaya devam edersek bu çeyrekte büyümenin lokomotifinin sabit genişbant kolu olduğu rahatlıkla söylenebilir, ayrıca dijital kanalların kullanımın artmış olmasını getirdiği faaliyet giderlerindeki düşüş göz ardı edilemez, bu gelişmelerin sebebi ise pandemi ve azalan mobilite.

Korunma Önlemleri Sayesinde Güçlü Finansal Performans, 3 Sene Sonra İlk Temettü Ödemesi, Mobilde Net Abone Kaybı

Tüm bunların yanında Türk Telekom için bu çeyreği anlamlı kılan bir husus daha var. Türk Telekom seneler sonra ilk kez hissedarlarına temettü dağıtabildi, hatırlanacağı üzere 2016 ve 2018 yıllarındaki (SPK hükümlerine göre) gerçekleşmiş olan net zararlar ve 2017’de elde edilen net karın bilanço yapısının güçlendirilmesi amacıyla fevkalade yedek akçe olarak ayrılmış olması sebebiyle 2016 yılından beri şirket herhangi bir temettü dağıtım kararı alamamıştı.

Pandemi ve azalan mobilitenin etkisi sadece finansallarla sınırlı değil elbette, operasyonel tarafta olumlu ve olumsuz yönde tezahürleri bulunmaktadır. Özellikle sosyal kısıtlamaların gerçekleştiği bu çeyrekte özellikle uzaktan eğitim ve evden çalışma modellerinin hayatımıza girmesinin etkisiyle sabit genişbant tarafında ciddi bir sıçrama gerçekleştirildi. 2Ç’de elde edilen sabit genişbant net abone kazanımı halka arzdan bu yana gerçekleşen en büyük çeyreklik kazanım olmasının yanı sıra 2019 yılında elde edilen net abone kazanımının tamamından daha fazla. Aynı tablo sabit genişbant tarafına dahil olan fiber için de geçerli, 2Ç’de elde edilen net fiber abone kazanımı geçen sene gerçekleşmiş olan net abone kazanımını yakalamış oldu. Ayrıca sabit erişim hattı (sabit ses + yalın) sayısı 4Ç’11’deki rekoru yakalamış oldu. Ancak bu güzel tablo mobil için söylenemez, zira mobilde, getirilen sosyal kısıtlamalar ve bunun doğal sonucu olan azalan mobilite sebebiyle 380 bin net abone kaybı gerçekleşmiş durumda. Türk Telekom bu durumun geçici olduğunu yılın ikinci yarısında mobilde görünümün tekrardan pozitif olacağını ümit ettiklerini ifade ediyor, yaşayarak göreceğiz, şahsi temennim seyrin pozitif yönünde olması elbette, pazarın daralması görülebilecek en olumsuz senaryo.

Tüm bunların yanında sabit genişbant ARPU’da 2011 yılından beri en büyük artış gerçekleşmiş oldu, buna ek olarak bu çeyrekte sabit genişbantta limitsiz paketlere ve daha yüksek hızlı paketlere geçiş bir önceki çeyreğe göre %8 artmış durumda ki bu oldukça sevindirici bir gelişme. Başta Türk Telekom ve ülkemiz için azami önem azami önem arz eden İnternetsiz Ev Kalmasın projesi Türk Telekom’un stratejisi içerisindeki sağlam konumun etkisiyle de başarıyla ilerlemeye devam ediyor, bu proje kapsamındaki abonelikler 1.1 milyona ulaşmış durumda, ayrıca unutulmamalı ki bu proje kapsamındaki aboneler olası upsell faaliyetleri için de hedef kitle olmakta.

Ayrıca bu çeyrekte Ümit Önal’ın açıklamasında fiber homepass sayısı, genel sayının yanında FTTC ve FTTB/H olarak ayrı ayrı da belirtilmiş durumda. Avrupa sabit genişbant pazarındaki genel eğilim de göz önüne alındığında önümüzdeki dönemde fiber erişim sistemleri içerisinde Gbps seviye erişim sistemleri ve Gbps seviye mobilasyonların daha ön planda olacağını söyleyebiliriz, umarım Türk Telekom’da da bu yönde güzel gelişmeler görürüz.

Bu süreç birlikte getirdiği hızlı ve zorunlu dijitalleşme süreciyle bizlere Türk Telekom’un iştiraklerine yaptığı yatırımların gelecek için ne derecede önemli olduğunu göstermektedir bu yatırımlar Türk Telekom’u sıradan bir telco olmaktan olumlu yönde ayrıştırmakta.

Ümit Önal’ın Paul Doany’den koltuğu devralmasının üzerinden (1 Ağustos 2019) bir seneden fazla bir zaman geçti, Ümit Önal’ın 3.çeyreği de tamamlanmış olup, bir senelik karnesini görmeye bir çeyrek kaldı. Türk Telekom’un stratejisine bağlı kalınmasını temenni ediyorum. Son olarak bu çeyrekte kamuoyuna açıklanan TT Ventures ile alakalı herhangi bir gelişme yaşanmadı, önümüzdeki çeyreklerde TT Ventures ile alakalı gelişmelere de yer vermeyi umuyorum.

Finansal
-2Ç’20 Konsolide Gelir 6.96 Milyar TL (2Ç’19 5.76 Milyar TL)
-2Ç’20 Yıllık Bazda Konsolide Gelir Büyümesi %21 (2Ç’19 %16.3)
-2Ç’20 FAVÖK 3.237 Milyar TL (2Ç’19 2.681 Milyar TL)
-2Ç’20 FAVÖK Marjı %46,4 (2Ç’19 %46,5)
-2Ç’20 Vergi Öncesi Kar 1,231 Milyar TL (2Ç’19 511 Milyon TL)
-2Ç’20 Net Kâr 980 Milyon TL (2Ç’19 435 Milyon TL)
-2Ç’20 Yatırım Harcamaları 1,237 Milyar TL (2Ç’19 930 Milyon TL)
-2Ç’20 Konsolide Faaliyet Gideri 703 Milyon TL (2Ç’19 999 Milyon TL)
-2Ç’20 itibarıyla borçluluk oranı 1.31 (2Ç’19 1.76)(4Ç’14’den beri en düşük seviye)1
-2Ç’20 itibarıyla net açık döviz pozisyonu 376 Milyon USD olarak gerçekleşti. (2Ç’19 2.3 Milyar USD)
-12A’20 Kaldıraçsız Serbest Nakit Akışı 6.25 Milyar TL (12A’19 5.33 Milyar TL)2

Operasyonel
-2Ç’20 itibariyle toplam net abone sayısı 48.7 Milyon (2Ç’19 47 Milyon)
-2Ç’20 toplam net abone kazanımı 315 bin (1Ç’19 320 bin)
-12A’20 toplam net abone kazanımı 1.6 Milyon (12A’19 3.5 Milyon)
-2Ç’20 itibarıyla çoklu oyuncu oranı %62 (2Ç’19 %64)
-2Ç’20 itibarıyla toplam fiber uzunluğu 314 Bin Km (1Ç’19 289 Bin Km)
-2Ç’20 itibariyla fiber homepass 23.8 Milyon hane (2Ç’19 19.4 Milyon hane)
-2Ç’20 itibariyla FTTC homepass 17.1 Milyon hane (YS’19 15.6 Milyon hane)
-2Ç’20 itibariyla FTTB/H homepass 6.7 Milyon hane (YS’19 6.3 Milyon hane)

-1Ç’20 itibarıyla sabit genişbant penetrasyonu %58 (1Ç’19 %55)(AB ortalaması %83)
-2Ç’20 itibariyla sabit genişbant abone sayısı 12,2 Milyon (2Ç’19 11,1 Milyon)
-2Ç’20 sabit genişbant net abone kazanımı 595 Bin (1Ç’19 82 Bin) (Çeyreklik bazda tüm zamanların rekoru)
-2Ç’20 itibarıyla fiber abone sayısı 4.79 Milyon (2Ç’19 3.8 Milyon)
-2Ç’20 net fiber abone kazanımı 346 Bin (2Ç’19 147 Bin) (Çeyreklik bazda tüm zamanların rekoru)
-2Ç’20 itibarıyla fiber abonelerin toplam genişbant aboneleri içerisindeki payı %39 (2Ç’19 %34)
-2Ç’20 itibarıyla 24Mbps ve üzeri kullanan abone oranı %40 (2Ç’19 %41)
-2Ç’20 itibarıyla sabit genişbant ARPU 55.5 TL (2Ç’19 48.6 TL)(Son 9 yılın en büyük ARPU büyümesi)
-2Ç’20 itibarıyla LTE nüfus kapsama alanı %93 (2Ç’19 %91)
-2Ç’20 itibariyle 3G nüfus kapsama alanı %97 (2Ç’19 %96)
-2Ç’20 itibarıyla mobil abone sayısı 22.8 Milyon (2Ç’19 22.4 Milyon)
-2Ç’20 mobil net abone kazanımı -380 Bin (2Ç’19 276 Bin)
-12A’20 mobil net abone kazanımı 452 Bin (12A’19 2.2 Milyon)
-2Ç’20 itibarıyla mobil ARPU 34. 4 TL (2Ç’19 32.8 TL)
-2Ç’20 itibariyla LTE abone oranı %58 (2Ç’19 %50)
-1Ç’20 itibarıyla LTE uyumlu akıllı telefon penetrasyonu %91 (1Ç’19 %78)
-1Ç’20 itibarıyla akıllı telefon penetrasyonu %80 (1Ç’19 %83)
-2Ç’20 LTE abonelerinin ortalama aylık data tüketimi 8.5GB (2Ç’19 6.9GB)
-2Ç’20 itibarıyla Tivibu EV abone sayısı 1.547 Milyon (2Ç’19 1.668 Milyon)
-2Ç’20 Tivibu EV net abone kazanımı -48 Bin (2Ç’19 -13 Bin)
-1Ç’20 itibarıyla Tivibu EV pazar payı %23 (1Ç’19 %24)
-1Ç`20 itibarıyla Ödemeli EV TV penetrasyonu %28 (1Ç’19 %29) (AB ortalaması %83 (1Ç’19 %82))
-2Ç’20 itibarıyla Tivibu ARPU 19TL (2Ç’19 15.9TL)
-2Ç’20 itibarıyla PSTN+Yalın abone sayısı 15.3 Milyon (2Ç’19 14.5 Milyon)(4Ç’11’den beri en yüksek seviye)
-2Ç’20 Sabit Ses net abone kazanımı 230 Bin (2Ç’19 -1 Bin)
-12A’20 Sabit Ses net abone kazanımı 433 Bin (12A’19 193 Bin)
-2Ç’20 PSTN ARPU 22.0 TL (2Ç’19 22.8 TL)

Dijital
-Online İşlemler Uygulaması lansmandan bu yana 41 milyon kez indirildi.
-2Ç’20’de Online İşlemler Uygulamasını kullanan tekil abone sayısı 15.5 milyon oldu.
-Online kanallardan elde edilen satış geliri bir önceki çeyreğe kıyasla %18 artış gösterdi. (4Ç’19 ortalamasına kıyasla %53 artış)
-Online kanallardan tahsilat (TL yükleme ve fatura ödeme) işlemleri bir önceki çeyreğe kıyasla %38 artış gösterdi. (4Ç’19 ortalamasına kıyasla %63 artış)
-Bireysel segmentte bankalar dahil dijital kanalların tahsilattaki payı çeyreksel bazda %6 yükselerek %79’a ulaştı.

Stratejik
-VoWIFI hizmeti servise sunuldu.
-Çinli firmalar ile alışverişlerde Çin Yuanı kullanılmaya başlandı.
-Türk Telekom 3 yıl aradan sonra hissedarlarına 602 milyon TL değerinde temettü dağıttı.
-5G şebekesi için yapılan testler başarıyla tamamlandı, canlı saha kurulumları devam ediyor.
-Sürdürülebilirlik alanında yürütülen sosyal sorumluluk projelerinin finansmanı amacıyla Avrupa Kalkınma Bankası (EBRD) ile 6 yıl vadeli 100 milyon USD tutarında kredi anlaşması imzalandı.
-Çevresel, Sosyal ve Yönetimsel uygulamarı olan şirketlerin performanslarının ölçüldüğü FTSE4GOOD endeksine göre Türk Telekom’un ESG (Çevresel, Sosyal ve Yönetimsel) notu 2018’den beri üç yıl boyunca aralıksız yükselerek FTSE 2020 raporunda sektör ortalamasının üzerinde gerçekleşti.
-Argela fiber erişim şebekelerinin sanallaştırılmasını amaçlayan SEBA projesinde geliştirme ve test faaliyetlerini sürdürmekte.
-Netsia, ONF’de SEBA Referans Tasarım lideri seçildi.
-EBA, Pandemi sürecinde dünya üzerindr en çok ziyaret edilen 3. eğitim sitesi oldu.
-Türk Telekom Yatırımcı İlişkileri Direktörü Sabriye Gözde Çullas, Kurumsal Yönetim Komitesi’nden istifa etti.
-Sabriye Gözde Çullas Yatırımcı İlişkeri Direktörü pozisyonundan ayrılma kararı aldı.
-Yatırımcı İlişkileri Direktörü olarak Gülsen Ayaz atandı.
-Türk Telekom Yönetim Kurulu üyesi Hakan Aran, Yönetim Kurulu üyeliğinden istifa etti, yerine A grubu hissedar tarafından aday gösterilen Can Yücel atandı.

Yazan: Ömer Demirtaş
İletişim: [email protected]

Not: Söz Konusu içerik musasavas.com.tr ziyaretçileri tarafından hazırlanmıştır. İçerik ve içerikte yer alan ifadeler Musa Savaş’ın görüşlerini yansıtmaz, içerikte yer alan ifadelerden Musa Savaş sorumlu tutulamaz. İçerikte yer alan veriler Türk Telekom ve diğer ilgili kuruluşların kendi yayınlarından elde edilmiştir, kesinlik taşımamaktadır.

Dipnotlar:
1 Türk Telekom’un 1Ç’20 itibariyle borçluluk oranı BT Group, Vodafone, Orange, Etisalat, KPN, Telefonica, Telecom İtalia’dan daha düşük.
2 Kaldıraçsız Serbest Nakit Akışı önemli bir veri çünkü bu veri yatırımların sağladığı geliri gösteriyor.


Bu yazılar da ilginizi çekebilir
Turkcell 2Ç Sonuçları ve Analizi

Bir Cevap Yazın

EnglishFrenchGermanItalianRussianSpanishTurkish
%d blogcu bunu beğendi: